A fejlődés a következő öt évben sem áll meg: 2010-re a pénztári vagyon várhatóan 5200 milliárd forintra duzzadhat, így már az összes megtakarítás 22 százalékát kezelik majd a pénztárak, szemben a tavalyi 14 százalékos értékkel. A banki és pénztári együttműködés ezért több szempontból is gyümölcsöző lehet.
A pénztárak mögött húzódó ismert bank biztonságot jelenthet az ügyfeleknek, amely komoly marketingelőnyöket jelent a pénztáraknak, nem is beszélve a nagyobb méretből következő költséghatékonyságra és az egy főre jutó költség csökkenésére. Emellett a pénztári befektetésekhez is elengedhetetlen a számlavezetés, amelyben a bank szintén nagy segítséget nyújthat, s végül az országszerte kiépült bankfiókhálózat hozzájárulhat az ügyféllel való személyes kapcsolat könnyebb kialakításához is.
Csányi szerint számos előnyt jelent ugyanakkor a leánypénztár banki üzemeltetése is. A pénztárakban lévő ügyfelek ugyanis általában hosszú távú kapcsolatot jelentenek, s az e körben lévő potenciális vásárlókat akkor is könnyebb elérni a bank számára, ha esetleg jelenleg semmiféle terméket nem akarnak vásárolni. Az állomány kedvező tulajdonsága, hogy az általa lekötött vagyon viszonylag kiszámíthatóan növekszik az évek során.
A következő időszakban a pénztárak és a bankok közös együttműködésének kulcsa a termékek és szolgáltatások vonzerejének növelése lehet. Ehhez nagyban hozzájárulhat a jövő évtől bevezetett választható portfóliós rendszer, amelynek keretében az ügyfelek minden pénztárnál három különböző rizikójú termékből választhatnak, aktív részeseivé válva így a saját portfólió kezelésének. Ugyanakkor – Csányi Sándor szerint – vigyázni kell arra, hogy a túlságosan kockázatos portfóliók egy-egy rosszabb év után ne a sorozatos panaszok irányába tereljék a lakosságot. A pénztári szolgáltatásoknál az ügyfelek számára az egyik legfontosabb tényező a költségszintek alakulása, amelynek határt szabhatnak a jövő évtől bevezetendő költségkorlátok (bár ezek a magas limit miatt csak kevés intézményt érintenek majd).
A pénztárakra nagy terhet jelentő lakossági öregedés ugyanakkor változásokat hozhat a banki termékek között is – vélekedik az elnök-vezérigazgató. A további hatékony terméktervezés egyik megoldási lehetősége a rugalmasság lehet, hiszen az idősebb korosztály bizonyítottan kevésbé veszi igénybe a gépjármű- vagy építőipari termékeket, szolgáltatásokat, ugyanakkor jobban figyel az utazási, a gyógyszer- vagy akár a médiatermékeire. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.