BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tudatosabb bankkártyások

Egyre tudatosabban használják bankkártyáikat a magyarországi ügyfelek, hiszen látványosan növekszik a kártyás fizetések aránya a bankjegykiadó automatáknál (ATM) végrehajtott készpénzfelvételekhez képest – derül ki a Magyar Nemzeti Bank nemrégiben közzétett első féléves adataiból.

A jegybank összesítése szerint évről évre nő a vásárlási műveletek aránya: százból 46 alkalommal (egy éve 43 volt az arány) áru és szolgáltatás ellenértékének a kifizetésére használták a hazai és külföldi kártyabirtokosok kártyáikat hazánkban. Ezen belül a vásárlási műveletek túlnyomó többsége az üzletek pénztárainál lebonyolított fizetés volt, viszonylag kicsi az ATM-en keresztüli mobiltelefon-feltöltések aránya, valamint elenyésző az internetes vásárlások száma és részaránya. 2006 első felében a magyar kártyabirtokosok 107 millió alkalommal használták plasztiklapjaikat országhatáron belül vásárlásra és készpénz felvételére, 2745 milliárd forint értékben.

Az MNB adatai szerint a hazai bankkártyaforgalom az év első felében 110,6 millió műveletet jelentett 2864 milliárd forint értékben: a darabszám 12, az érték 17 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakának forgalmát. Figyelemre méltó, hogy a tranzakciók gyakorlatilag teljes egészében elektronikus módon, ATM-en és elektronikus POS-terminálokon bonyolódtak – darabszám szerint mindössze 0,03 százalékot képviseltek a kézi kártyalehúzások.

A készpénzkímélő megoldások terjedésével párhuzamosan komoly fejlődés figyelhető meg az elfogadóhely-hálózatnál is. Az idei év közepén MasterCard kártyával 21 419, Visával pedig 21 304 helyen lehetett fizetni: ez négy-négy százalékos növekedést jelent a megelőző év azonos időszakához képest. American Express kártyával jelenleg 13 883 üzletben lehet vásárolni. (Az Amexnél az elmúlt öt év alatt két váltás is volt a kereskedőszervezéssel foglalkozó pénzügyi intézményeket illetően, és ez mind a kétszer az elfogadóhelyek számának átmeneti csökkenését eredményezte. 2002–

2003 folyamán a K&H-tól az American Exress Magyarország Pénzügyi Szolgáltatások Zrt. vette át az elfogadói üzletágat – 18 százalékos csökkenést hozva a megelőző év azonos időszakához viszonyítva –, majd 2005-ben átkerült az OTP Bankhoz, ez a váltás 13 százalékos átmeneti csökkenést eredményezett. Az idei év közepére azonban a harmadik legelfogadottabb védjeggyé vált az American Express hazánkban.)

Internetes vásárlások ellenértékének kifizetése 612 hazai elfogadóhelyen lehetséges Visa és MasterCard, valamint 47-nél JCB kártyával. Az elmúlt év azonos időszakához képest 12 százalékkal, 32 197 darabra nőtt a kereskedői pénztárakban felszerelt elektronikus POS-terminálok száma, és 19 kivételével mindegyik nulla floor limittel működik. Ez azt jelenti, hogy minden egyes műveletnél felhatalmazást kell kérni a kereskedőnek a bankjától, ez a kártyaelfogadás biztonságát növeli. Háttérmegoldásként, azaz a berendezések meghibásodása vagy üzemzavar esetére 1086 imprinter, vagyis kézi lehúzószerkezet biztosítja a kártyaelfogadást, és valamivel több mint hétszáz azoknak a pénztáraknak a száma, ahol csak imprinter üzemel. A csipmigráció az ATM-ek terén még nem indult el, a kereskedői elfogadóhelyeken üzemelő elektronikus POS-terminálok közül az év közepén 8010 tudta olvasni a csipet, a bankfiókokban felszerelt berendezések közül pedig 197 darab.

Az ATM-ek száma szintén egyenletesen nő: az év közepén 3712-t tartottak üzemben, 11 százalékkal többet, mint az elmúlt év azonos időszakában. A postahivatalokban és a bankfiókokban 10 148 POS-terminál biztosítja az elektronikus pénzfelvételt, ez két százalékkal haladja meg az elmúlt évit. VG

Terjedőben a hitelkártyák

Az idei év közepén a pénzügyi intézmények és az üzemanyag-társaságok által kibocsátott kártyák darabszáma 8,2 millió volt, ez 10 százalékos növekedést jelent az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva.

A termékek 82 százaléka betéti kártya, a maradék hitel- és terhelési konstrukció. Figyelemre méltó, hogy a betéti kártyák részaránya 5 százalékkal csökkent egy év alatt, és ugyanekkora mértékű növekedés tapasztalható a hitel- és terhelési konstrukcióknál. Egyre több intézmény kapcsolódik be a co-branded termékek kibocsátásába, számuk most először haladja meg az egymilliót, részarányuk pedig valamivel több mint 13 százalékos.

A csipmigrációs folyamat keretében a betéti kártyák negyedére, a hitel- és terhelési kártyáknak pedig a 12 százalékára felkerült a csip.

A termékek 82 százaléka betéti kártya, a maradék hitel- és terhelési konstrukció. Figyelemre méltó, hogy a betéti kártyák részaránya 5 százalékkal csökkent egy év alatt, és ugyanekkora mértékű növekedés tapasztalható a hitel- és terhelési konstrukcióknál. Egyre több intézmény kapcsolódik be a co-branded termékek kibocsátásába, számuk most először haladja meg az egymilliót, részarányuk pedig valamivel több mint 13 százalékos.

A csipmigrációs folyamat keretében a betéti kártyák negyedére, a hitel- és terhelési kártyáknak pedig a 12 százalékára felkerült a csip.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.