A „no-cascóra” válaszul megjelentek a finanszírozási konstrukcióba beépített cascotermékek: ezek azon az elven működnek, hogy az autótulajdonosnak nem kell külön casco biztosítást kötnie a finanszírozott gépjárműre, mivel a biztosítási díjakat a havi törlesztőrészletekkel együtt fizeti a futamidő végéig. Ráadásul a biztosítók kedvezményes díjat számolnak fel, s a lejárati idő alatt sem emelik ennek összegét, azaz ez is fix marad a lejáratig. „A beépített termékek valamelyest mérséklik a biztosítatlan hitelfelvevők arányát, de gyakran csak a totálkár fedezetét nyújtják” – hívja fel a figyelmet Csergőffy Tibor, az OTP Garancia gépjármű-biztosítási osztályvezetője. Az OTP Garancia a cégcsoporthoz tartozó Merkantil Bank hiteltermékeinél már bevezette a finanszírozásba beépített casco konstrukciót, amely – a piacon lévő többi termékkel ellentétben – teljes körű védelmet nyújt.
Az autóvásárlónak tehát nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mire is szól a „beépített” cascója. A finanszírozóknál ugyanis általában kétfajta termék érhető el: az egyik teljes körű, vagyis a hagyományos kockázatokra kiterjedő biztosítást nyújt, az olcsóbb változat pedig általában csak a lopás- és totálkárra terjed ki. S persze azt is látni kell, hogy ehhez a kombinált termékhez csak néhány biztosítóval kötött szerződést a finanszírozó. Felvetődhet azonban a kérdés, hogy a normál casco havidíjának töredékéért is ugyanazt a szolgáltatást tudják-e biztosítani az ügyfélnek. „A hagyományos kockázatokra kiterjedő casco nem különbözik a normál terméktől, tehát a kárrendezéskor ugyanazt a szolgáltatást kapja az autós, ugyanis az ügyfelek kiszolgálása minden esetben elsődleges a számunkra” – mondja Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója.
Az érdeklődést illetően vegyesek a tapasztalatok. „A »no-casco«, illetve az autófinanszírozási konstrukcióba épített casco nem rengette meg alapjaiban a casco biztosítások piacát, a hatásuk azonban érződik, konkrét tapasztalataink vannak az ilyen okok miatti üzletvesztéssel kapcsolatban” – fogalmazott Hoványi Sándor, az Allianz Hungária Biztosító vezérigazgató-helyettese. E piac második legnagyobb szereplőjénél, a Generali-Providenciánál Jákfalvi Zoltán, a gépjármű-biztosítási osztály vezetője úgy látja: a „no-casco” továbbra is jelentősen befolyásolja a casco piacát, az integrált termékek volumene pedig nem érte el azt a szintet, hogy nagymértékben beleszólhatna annak alakulásába. Az állomány növekedésében tetten érhető a kombinált casco megjelenése – mondták ugyanakkor érdeklődésünkre az ilyen konstrukciókat kínáló társaságok, mint például a K&H Biztosító, amelynek kombinált termékét a K&H Lízing finanszírozási termékébe építve értékesítik, illetve az Union, ahol a CIB csoport három tagja, valamint a Raiffeisen Lízing és a Raiffeisen Autólízing a partner. Az Uniqa nem régen lépett a piacra, így komolyabb volument még nem értek el, ám mint Csermely Tibor, a társaság gépjármű-biztosítási területének vezetője fogalmazott: a piaci igények változására nyitottnak kell lenni, s ha olyan feltételeket tudnak kialakítani, készek együttműködni ezen a téren több finanszírozóval.
Kérdés azonban, hogy a finanszírozási konstrukcióba épített casco nyomott ára milyen versenyt indíthat el a hagyományos szegmensben. Sokatmondónak tekinthető, hogy az idén több biztosító is mérsékelte termékeinek tarifáját. A Generali-Providencia ez év áprilisában átlagosan 4 százalékkal csökkentette a díjait, az Allianz Hungária bizonyos gyártmányoknál, típusoknál módosított, a szerződő életkorától függő pótdíj határát pedig 30-ról 24 éves korra csökkentette. Újdonság, hogy a banki lehívással fizető ügyfelek 5 százalék kedvezményt kapnak. Az idén megújította cascomódozatait a K&H Biztosító, ennek eredményeként többek között az induló díjszint alacsonyabb lett a korábbinál. Az Uniqa néhány autógyártmányra vonatkozóan mérsékelte a tarifáit, s díjainak lefaragása mellett döntött az Union is. Jóllehet a cascónál érdemes a szolgáltatási színvonalat is néznie az autósnak, szerződéskötéskor azonban továbbra is az ár az elsődleges tényező, bár – mint egyesek megjegyezték – az értékesítési ponton is sok múlik. Tény, a biztosítók ajánlatait átnézve egy középkategóriás autó esetén akár 100 ezer forintot meghaladó éves díjkülönbséggel is találkozhat az ügyfél az egyes ajánlatok között, a magasabb értékű gépkocsiknál pedig ez akár több százezer forint is lehet. Ha viszont csak a díj csökkentését tartja szem előtt az ügyfél (azaz bizonyos kockázatokat kizár vagy túl magas önrészt választ), félő, hogy kár esetén a szolgáltatás elmarad a kliens akkori elvárásától, igényétől. A szolgáltatási feltételek jellemzően csak akkor kerülnek előtérbe, ha a díjak közel vannak egymáshoz – magyarázza Csermely Tibor. Csergőffy Tibor úgy véli: egy adott szolgáltató választásánál a bizalom és a jó hírnév is fontos, de a legjobb ajánlólevél egy korábbi kellemes – nem feltétlenül gépjármű-biztosítási – tapasztalat.
Lényeges szolgáltatás az ügyfél számára, hogy milyen a biztosító bónuszrendszere, avagy töréskár esetén miként avultatja a cserélt alkatrész árait (a Generali-Providencia Zrt.-nél jelenleg az új, ingyenes avulásmentes szolgáltatás a sláger, a K&H Biztosítónál pedig az alapszolgáltatás avulásmentes, vagyis utánpótlási új értéken történik a szolgáltatás). Egyre több ügyfél számára fontos az is, mekkora az önrész mértéke. Az Union például az idén bevezette 10 százalék, minimum 30 ezer forintos önrész variációját, amely Maják Viktor elmondása szerint egyre keresettebb. Fontos lehet az is, kínál-e térítésmentes asszisztenciaszolgáltatást a biztosító, illetve milyen kiegészítő biztosítások találhatók a palettáján, milyen a kárrendezési szolgáltatás a szervizekben. Emellett az országos elérhetőség, a szerződött szervizhálózat is lényeges lehet az autós számára. A casco és kgfb együtt kötési kedvezménye pedig szinte mindegyik társaságnál megjelent már (ennek mértéke 5–20 százalék között mozog); bár kérdés, ez mennyiben mozgatja meg a gépkocsi-tulajdonosok fantáziáját, hiszen míg a kötelező biztosítás naptári évhez kötött, addig a casco a megkötés napjától számított évfordulóhoz.
A cascopenetráció növelése azonban kétségkívül megköveteli a termékfejlesztéseket a piaci szereplőktől, a Mabisz statisztikái alapján ugyanis a casco piaci telítettsége Magyarországon még nem érte el a 30 százalékot. A hazai utakon megközelítőleg 2 millió jármű közlekedik cascós fedezet nélkül, s a tulajdonosok bizonyosan szép számban kötnének szerződést, ha az jobban igazodna az anyagi lehetőségeikhez, illetve igényeikhez – véli Kovács László, a K&H Biztosító gépjármű-biztosítási vezetője.
Jákfalvi Zoltán szerint az ügyfelek egyes élethelyzetét figyelembe vevő cascoszolgáltatások felé tolódik el a termékfejlesztés, s ez Csermely Tibor véleményével is egybecseng, aki úgy véli, a speciális ügyfélcsoportigények kielégítése irányába fejlődhet tovább ez a szegmens. Bővülhet a meglévő termékek mellé nyújtott ingyenes vagy választható kiegészítő szolgáltatások palettája is, így például az asszisztencia, a baleset-biztosítás, a bérgépjármű-térítés, illetve a jogvédelem. Hoványi Sándor szerint ugyanakkor a fejlődés útja hosszú távon nem a „no-casco”, illetve a finanszírozásba épített casco. Ezek a megoldások rövid távon minden bizonnyal befolyással lesznek a piacra, de – mint fogalmaz – a piac remélhetőleg mihamarabb felismeri, hogy az elsősorban a finanszírozók érdekeit szem előtt tartó megoldások helyett kifizetődőbb a teljes szolgáltatást nyújtó, a szerződő igényeit messzemenően figyelembe vevő biztosítás. Véleménye szerint ugyanis – emelte ki – ez utóbbi a fejlődés útja.
Az Allianz Hungária szeptembertől a nem flottaként kötött szerződésű, háromévesnél nem idősebb jármű, Magyarországon működési engedéllyel rendelkező javítónál történő helyreállításakor a cascoszerződésben rögzített önrészt meghatározott hányaddal csökkenti, feltéve, hogy az ügyfél felelősségbiztosítása is társaságnál van. Az önrészcsökkentés mértéke a felelősségbiztosításban elért bónuszosztálytól függ.
A K&H Biztosító új cascotermékénél a maximális kármentességi engedmény eléréséhez öt kármentes év szükséges, és így csak ezután érvényesül az inflációs hatás. Az alapbiztosítások választéka növekedett a kárrendezés szabályai szerint, és lehetőség van olyan változatra is, amikor csak totálkár esetén van a szerződőnek cascós fedezete, továbbá kizárható a lopáskár kockázata.
A Groupama Biztosító az év folyamán szélesítette casco biztosítási termékpalettáját. Tavasztól lehetőséget kínál motorkerékpárok biztosítására is, és nyáron bevezették új autóbiztosítási termékeiket, így például a baleset- és poggyászbiztosítási, valamint az asszisztenciaszolgáltatást is tartalmazó Privilege Cascót.
Az Union Biztosító az idén bevezetett új cascoterméke figyelembe veszi a kgfb-n elért bónuszfokozatot, amelyre előzetes díjkedvezményt ad. B1–B3 között 15, B4–B6 osztály esetén 25, e feletti besorolásnál pedig 40 százalékos diszkontot nyújt a hagyományos casco árából, de a termék ugyanolyan szolgáltatási szinten működik. Ez azoknak lehet vonzó, akik autót cserélnek vagy három-négy év után nem hosszabbítanák meg a cascójukat, így nem érnek el magas cascobónuszfokozatot, de a kötelező terén többéves kármentességük van.
A Posta Biztosító – amely 2004-ben indult el cascotermékével – a piaci igényeknek megfelelően az idén kiterjesztette a PostaCascót a legfeljebb hétéves autók-ra is.
Az Allianz Hungária szeptembertől a nem flottaként kötött szerződésű, háromévesnél nem idősebb jármű, Magyarországon működési engedéllyel rendelkező javítónál történő helyreállításakor a cascoszerződésben rögzített önrészt meghatározott hányaddal csökkenti, feltéve, hogy az ügyfél felelősségbiztosítása is társaságnál van. Az önrészcsökkentés mértéke a felelősségbiztosításban elért bónuszosztálytól függ.
A K&H Biztosító új cascotermékénél a maximális kármentességi engedmény eléréséhez öt kármentes év szükséges, és így csak ezután érvényesül az inflációs hatás. Az alapbiztosítások választéka növekedett a kárrendezés szabályai szerint, és lehetőség van olyan változatra is, amikor csak totálkár esetén van a szerződőnek cascós fedezete, továbbá kizárható a lopáskár kockázata.
A Groupama Biztosító az év folyamán szélesítette casco biztosítási termékpalettáját. Tavasztól lehetőséget kínál motorkerékpárok biztosítására is, és nyáron bevezették új autóbiztosítási termékeiket, így például a baleset- és poggyászbiztosítási, valamint az asszisztenciaszolgáltatást is tartalmazó Privilege Cascót.
Az Union Biztosító az idén bevezetett új cascoterméke figyelembe veszi a kgfb-n elért bónuszfokozatot, amelyre előzetes díjkedvezményt ad. B1–B3 között 15, B4–B6 osztály esetén 25, e feletti besorolásnál pedig 40 százalékos diszkontot nyújt a hagyományos casco árából, de a termék ugyanolyan szolgáltatási szinten működik. Ez azoknak lehet vonzó, akik autót cserélnek vagy három-négy év után nem hosszabbítanák meg a cascójukat, így nem érnek el magas cascobónuszfokozatot, de a kötelező terén többéves kármentességük van.
A Posta Biztosító – amely 2004-ben indult el cascotermékével – a piaci igényeknek megfelelően az idén kiterjesztette a PostaCascót a legfeljebb hétéves autók-ra is.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.