BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy nagyváros mai fényei

Panelházak, utcák, sötétség, zárkózottság… Ilyen ma egy nagyváros? Hol van az ember(i)ség?… Ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel a látogatóban Szüts Miklós új, Városi tájképek című kiállításán, a Hamilton Tőzsdeügynökség kiállítótermében, az Aulich Art Galériában. A rendkívül erős atmoszférájú tárlat átfogó képet nyújt arról, mi jellemzi a művész legutóbbi öt-hat éves periódusát és a legújabb időszakot, hiszen a közel ötven kiállított alkotás között tíz vadonatúj, eddig sehol nem látott festmény is megtekinthető.

Szüts Miklós több festői korszakot zárt már le életében. A Képzőművészeti Főiskola után nagyméretű, lírai nonfiguratív képeket festett, majd – saját elnevezése szerint – pasztell-kollázsokat készített, utána pedig fokozatosan visszatért az olajfestéshez. Témája szerint az igazi változás 1990 tavaszán következett be: ekkor érdeklődése a figuratív festészet felé fordult, s ettől kezdve leginkább világos árnyalatú csendéleteket, majd cigánytelepi szobákat, hajléktalanszállókat ábrázoló enteriőröket festett. 1999 körül újabb témaváltás következett: megjelentek Szüts Miklós tematikájában a máig jelen lévő szürke lakótelepek, bérházak és tűzfalak, a villanyoszlopok, ködös, esős, esti vagy ellenfényben látható, ember nélküli, alacsony perspektívájú utcarészletek és terek. A mostani tárlat ennek a 2000 utáni korszaknak a festményeiből ad széles körű válogatást.

A jól felépített kiállítás koncepciója Váli Dezsőt – meg Szüts Miklóst és festőművész feleségét, Vojnich Erzsébetet – dicséri: a képek időrendben, azon belül pedig összefüggő sorozatokban nézegethetők. A hét teremben, folyosókon vagy akár a lépcsőfordulókban elhelyezett művek tökéletesen illeszkednek a helyiségek jellegéhez, a néző észrevétlenül követi az irányt a Béke tértől a Felszab’ térig, az alagsortól az emeletig, 2000-től 2007-ig.

Szüts Miklós új képei dinamikusak, kontrasztosak; budaörsi utcákat, külvárosi parkokat, aluljárókat, ködben-párában úszó Duna-partot, kikötőt, garázst, vészkijáratot, valamint budapesti tereket és utcákat, 18-as és 2-es villamost látunk. Minden szürke – de hányféle szürke! –, ember nélküli. Valójában azonban minden nagyon is intenzív és mélyreható: szinte érezzük az esőcseppeket az arcunkon, a nap és a villamos lámpájának vakító fényét a szemünkben, a köd és a pára ránk nehezedő súlyát vagy akár a villamoson tolakodó tömeget, a villanyoszlopok és az épületek magányát, a sötétség erejét. A kietlenség nem odabent van. Inkább az emberekkel körülvett, de embertelen való életben, ahová kilépünk az érzelmekkel teli képek világából.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.