Egyszerűbb lehet a bankváltás
Ha valaki bankot akar váltani, akkor ez ma még meglehetősen bonyolult művelet, s rengeteg időt és energiát emészt fel. Ezért egyszerűsítene ezen a rendszeren Gaál Gyula, a Lakossági Pénzügyi Szolgáltatásokat Vizsgáló Szakértői Bizottság javaslatainak megvalósítását koordináló miniszterelnöki biztos. A jövő évtől tervezett változások lényege, hogy az emberek a lehető legegyszerűbben tudjanak bankot váltani. A tervek szerint például könnyebb lesz elintézni, hogy a közüzemi díjakat az új bankszámlától vonják le, ha valaki másik pénzintézethez megy át.
Könnyítené a bankváltást a számlaszám hordozhatósága vagy átirányítása is. A jegybank tavalyi első féléves felmérése szerint az általuk megkérdezett cégek mintegy hetven, a lakossági ügyfelek nyolcvanhat százaléka támogatná, ha bankváltásnál a számlájukra érkező átutalást, beszedést valamilyen rendszer automatikusan új pénzintézetük számlájára továbbítaná. A számlaszám-átirányítás megoldásához központi adatbázist kellene létrehozni, amely meghatározott ideig – a Hollandiában már így működő modell alapján például tizenhárom hónapig – gondoskodna arról,hogy a régi számlaszámmal kapcsolatos tranzakciók az újnál teljesüljenek. A két bankazonosító tehát egy ideig névlegesen párhuzamosan létezne, de ténylegesen már csak az utóbbi. A bő egy év elegendő lenne arra, hogy az ügyfél valamennyi partnerét értesítse az új számlaszámáról.
A Magyar Bankszövetség elnöke, Erdei Tamás szerint nem megalapozott az a közvélekedés, hogy Magyarországon alacsony a bankváltási hajlandóság, vagy komoly nehézségekbe ütközik a szolgáltatóváltás. A banki érdekképviselet ugyanakkor ellenzi a folyószámlaszámok hordozhatóvá tételét. Az ugyanis a bankok szerint jelentős költségekkel járna, problémákat és zavarokat okozhatna, és érdemben mégsem könnyítené meg a folyószámlák más bankhoz vitelét.
Jó tanácsok az ügyfeleknek a bankváltáshoz
- Először az új számlát érdemes megnyitni, s csak azután megszüntetni a régit- Az új számla adatairól érdemes ügyfélkártyát kérni
- Értesíteni kell az összes olyan szervezetet, személyt a bankszámlaszám változásáról, amely rendszeresen utal pénzt (például fizetést, nyugdíjat, támogatást)
-A bankszámlaszerződést mindig írásban kell felmondani, nem elég a számlalemerítés, vagy ha már az ügyfél nem használja a számlát
- Ha a régi bankszámlához, telebank-, mobilbank- vagy internetbank-szerződés is társul, akkor ezeket is fel kell mondani
Forrás: PSZÁF
- Az új számla adatairól érdemes ügyfélkártyát kérni
- Értesíteni kell az összes olyan szervezetet, személyt a bankszámlaszám változásáról, amely rendszeresen utal pénzt (például fizetést, nyugdíjat, támogatást)
-A bankszámlaszerződést mindig írásban kell felmondani, nem elég a számlalemerítés, vagy ha már az ügyfél nem használja a számlát
- Ha a régi bankszámlához, telebank-, mobilbank- vagy internetbank-szerződés is társul, akkor ezeket is fel kell mondani
Forrás: PSZÁF -->


