BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tájékozatlan banki ügyfelek

Az átlagos magyar ügyfél pénzügyi ismeretei meglehetősen korlátozottak – derül ki abból a tanulmányból, amelyet a McKinsey & Company készített a Magyar Bankszövetség megbízásából. A dokumentum szerint az átlagmagyar csak módjával érti meg a legegyszerűbb banki termékek működését is, a legtöbb esetben nincsen tudatában a vele járó költségeknek és kockázatoknak, ráadásul nem is igazán mutat érdeklődést ezen információk megszerzésére.

Magyarországon – mutat rá a tanulmány – a legtöbb termékszegmensben eléggé alacsony a penetráció az EU-tagország többségéhez képest: a jelzáloghiteleknél 14 százalék az unió 66 százalékával szemben, a fogyasztási hiteleknél pedig 12 százalék, és ez a felét sem éri el a közösség tagországai átlagának. A bankszámlák elterjedtségét illetően szintén nem állunk túl jól: bár a 14 éven felüli magyar lakosság bő háromnegyedének van banki folyószámlája, ez még mindig bőven az uniós tagországok 90-100 százalékos átlaga alatt van. A McKinsey szerint az átlagos hazai ügyfél banki kapcsolatainak alacsony számát tekintve – Magyarország 1,26-os értéket produkál az EU 2,77-os számához képest – megállapítható, hogy az itthoni ügyfelek még nincsenek hozzászokva, hogy párhuzamosan több banki kapcsolatuk legyen, és minden egyes terméktípusnál a legjobb ajánlatot adó szolgáltatót válasszák. Az alacsony pénzügyi penetráció jele az is, hogy hazánkban egy-két millió háztartás még a bankrendszert kikerülve kapja állami juttatásait, a postai csekk használatának aránya pedig nálunk az egyik legmagasabb Európában. (2005-ben a posta több mint 2700 milliárd forint értékben bonyolított tranzakciókat ilyen utalványokon keresztül.)

A banki termékekhez való hozzáférés persze egyértelműen a vidéki területeken a legnehezebb, mivel a kistelepüléseken nincs vagy nagyon korlátozott a választás a banki termékek és bármilyen más banki szolgáltatás vonatkozásában. Az elektronikus bankolás terjedése a tanulmány szerint elvileg segíthetne enyhíteni ezt a problémát, ám ugyanúgy megköveteli az alkalmazásához szükséges oktatást, illetve az internet-hozzáférések gyors növekedését is.

A McKinsey szerint ugyanakkor a bankoknak és a hozzájuk kapcsolódó közvetítőknek is vannak hiányosságai az ügyfelek megfelelő informálását illetően. A lakossági hiteltermékek meghirdetett THM-jeit például sokszor értelmezhetetlenül széles intervallumban adják meg, ami az egyes ügyfelek egyedi termékparamétereinek nem is feleltethető meg. Emellett az üzleti feltételeket és kondíciókat nagyon gyakran komplikált, nehezen értelmezhető jogi nyelvezettel írják le a bankok. VG




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.