Reklámpiaci kutatások gyakran mérik az emberek hirdetésekhez fűződő érzelmi viszonyát, az eredményéből pedig rendre kiderül: a váratlan telefonos zaklatások mellett a kedvenc filmjét megszakító televíziós reklámok zavarják leginkább a fogyasztót. Bár a másodpercenként áradó, egy kaptafára készülő mosópor-reklámok már kevesekből váltanak ki heves érzelmi reakciót, a bankok néhány éve indult - arculatváltásokkal megspékelt - televíziós offenzívája igencsak megosztja a közvéleményt.
Éltek a lehetőségeikkel
Az elmúlt 3 évben több vezető hitelintézet is lecserélte korábbi arcát, legutóbb a Budapest Bank fiatalodott meg, előtte az MKB, a K&H, az OTP, és a korábbi HVB Bank is megújult, igaz utóbbi nem csak külső megjelenésében, hiszen tavaly év eleje óta UniCredit néven gazdagítja az azonos elnevezésű vezető európai bankcsoport szélesedő táborát.
A HVB Bank a három évvel ezelőtt bekövetkezett HVB, Bank Austria Creditanstalt és UniCredit egyesülés után tavaly február óta tevékenykedik UniCredit néven a hazai piacon.
A közép- és kelet-európai régióban piacvezető bankhálózat részévé váló hazai hitelintézetnél nemcsak zökkenőmentesen zajlott le a váltás, hanem remények fölött sikerült az integráció – mondja Sipos József, az UniCredit bank marketing és kommunikációs ügyvezető igazgatója. Mint mondja, tavaly évi méréseikből kiderült, hogy az UniCredit-tel 10 hónap alatt meghaladták a HVB bank 6 év alatt elért ismertségi szintjét. Emellett a váltáskor nem csak hogy a bank meglévő ügyfélköre nem mozdult, de az új ügyfélszerzés dinamikája is növekedett tavaly. Hogy az UniCredit túlteljesítette a várakozásokat, az is mutatja, hogy az idén megkapta a rangos szakmai elismerést, a Superbrand címet, ami alig egy évvel egy új márka bevezetése után szinte példa nélküli.
Ráncfelvarró arculatváltás
Tavaly év elején csinosított arculatán az OTP is, ami a bank történetét tekintve időszerűnek mondható. A hitelintézet indoklása szerint a cél egy egységes márkastratégia létrehozása volt, amelyet a csoport bővülése, illetve az indokolt, hogy –mint mondják- a dinamikusan változó szervezet időről időre újragondolja értékeit, azok állandó és változó elemeit.
Az elmúlt másfél évtized ugyanis jelentős változásokat hozott a csoportnak, az OTP jelenleg kilenc országban van jelen, 13 milliónál több ügyfelet szolgál ki, mintegy 1500 bankfiókon, illetve az elektronikus csatornákon keresztül.
A márkastratégia-váltást a társaság tájékoztatása szerint közel egyéves kutató- és előkészítő munka előzte meg, középpontjában a pénzügyi szolgáltatókkal szemben elvárt legfőbb érték, a bizalom áll – magyarázzák a hitelintézetnél. A vizuálisan legszembetűnőbb változást az új logó jelenti, amely magyarázatuk szerint a bank, és az ügyfelek kapcsolatában megjelenő közvetlenséget, barátságosságot, emberközeliséget szimbolizálja.
MKB vs MKB
Az MKB bank 2005-ös névváltoztatását, illetve rövidítését azzal magyarázza, hogy az ügyfelek zöme a régi név alapján (Magyar Külkereskedelmi Bank) kizárólag a bank külkereskedelemi tevékenységére asszociáltak, napjainkra viszont az MKB Bank univerzális hitelintézetté vált, amely a lakosság számára is a szolgáltatások teljes körét nyújtja – indokolnak. Az MKB 2006 elején egy következő lépésként logót is váltott, amelynek kialakításánál a legfontosabb szempont – nem meglepő módon- a lakossági ügyfelekhez való közeledés volt. Az új logó a dinamizmust, a hagyományt és a stabilitást jeleníti meg, a színösszetétel pedig (bordó-fekete-fehér) a hitelintézet karakteresebb, dinamikusabb és fiatalosabb jellegére utal öltött, megtartva annak alapvető elegáns jellegét - tartják a banknál.
Köszönjük Emese!
A Budapest Bank az elmúlt hónapok utánozhatatlan Emese-kampányával írta be magát a hazai bankok reklámtörténelmébe, amellett a múlt hónap végén arculatát is megváltoztatta a hitelintézet.
Az arculatváltás mögötti koncepció egyszerű, mindössze annyit szeretnénk elérni, hogy új logónk gyorsan rögzüljön, egyszerű és jól azonosítható legyen – tájékoztatta lapunkat a hitelintézet. Filozófiájuk, hogy nem pazarolják az emberek idejét látványos, de felesleges, üres akciókra, hanem lényegre törő és ügyfélközpontú szolgáltatást kínálnak. Kampányuk alapüzenete, hogy a bank azt adja, amire az ügyfeleinek valóban szüksége van.
Az arculati átalakulás központi eleme az új, modernebb logó, amelyben a Budapest Bank monogram két B betűje által alkotott „pillangó” jelenik meg, új, lendületes, dinamikus formában. A logó mellett a bank új színt is választott: a piros helyett a vibráló vöröset, amelyet az emberi szem elsőként vesz észre a távolból.
Marketingstratégiájukat magyarázva a banknál kifejtették: sokak számára a bankok világa még mindig túl bonyolult, érthetetlen, az adott szolgáltatók összetéveszthetők. Emiatt minden banknak arra kell törekednie, hogy megkülönböztesse magát, és megkülönböztethető legyen a piacon az ügyfelek számára.
Marketingkommunikációs stratégiájukban tavaly ősz óta egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a márkaépítésre, a másoktól való különbözésre. Ennek megfelelően termékkampányok helyett sokkal inkább imázsépítésre koncentrálnak, melynek része a már említett Emese–sorozat is.
A Lelkes Emese és a bankfiók című sorozat 2007 ősz óta futott, összesen 10 részt forgatott le a hitelintézet. Míg a korábbiakban kizárólag Emeséé volt a főszerep, addig a elenlegi, júniusi imázskampányban továbbra is a már megismert banki dolgozók jelennek meg, de Emese már kissé háttérbe szorul, mellékszereplőként jelenik meg. A négy új szpot közül csak egy utal az arculatváltásra, a többi a lényegre törő bank kommunikációjának folytatása.
A bank tájékoztatása szerint bár sejtették, hogy a reklám „befut”, minden várakozásukat felülmúlta a siker. Levelek, telefonok ezreit kaptuk, tévés és rádióbeszélgetések, újságcikkek tucatjainak adott témát, az interneten fórumok, blogok foglalkoztak vele. A kapcsolódó weboldalon az első két hét alatt több mint 50 ezer látogató kereste fel az oldalt.
Habsburg-örökség a Raiffeisen arculat
A VGO nem reprezentatív, és viszonylag szűk körű közvélemény-kuatásából az derült ki, hogy a megkérdezettek zöme a Raiffeisen bank logoját, és arculatát tudja a legkevésbé azonosítani, és pontosan elhelyezni. Kérdésünkre a hitelintézetnél elmondták, az embléma két egymást keresztező stilizált lófejet ábrázol, amely a védelem és biztonság jelképeként kedvelt oromdíszként szerepelt évszázadokon át a házakon elsősorban német nyelvterületen.
Mint megtudtuk, az első hitelszövetkezetek létrejöttét kezdeményező Friedrich Wilhelm Raiffeisen szándéka szerint a Raiffeisen-tagok – a gazdasági bajok elkerülésére – szövetkezetekben egyesültek és ezért választották az oromdíszt a közös fedél nyújtotta védelem emblémájaként. Ami a színválasztást illeti, annak praktikus oka volt - mondják a banknál. Az ötvenes évek végéről ered, amikor a még fekete-fehér televíziózás korban kellően kontrasztos, ugyanakkor élvezhető kísérő színt kerestek a fekete mellé. Van egy érzelmesebb verziója is a választásnak, a Habsburg család színe a fekete-sárga és ezért is elég népszerű ez a kombináció Ausztriában. A sárga-fekete szín csak az osztrák Raiffeisen bankcsoport színe, léteznek más színkombinációk is a különféle Raiffeisen szövetkezetek esetében, például a piros Svájcban vagy a zöld szín a mezőgazdasági szövetkezetek arculatában. Az oromdísz és a Raiffeisen név viszont közös.
A Raiffeisen nem tartozik az arculatfrissítők szélesedő táborához, és a jövőben sem tervezi hogy változtat külső megjelenésén.
Család-modelles reklámfilmjei kapcsán a banknál elmondták, fő céljuk a nézők, a hallgatóság közvetlenebb megszólítása, és a bankkal kapcsolatban érzett távolságtartás csökkentése volt a filmsorozattal. Mint mondják, a család olyan közös nevező, ami mindannyiunk életében jelen van, ami meghatározza életünket, mindenki így vagy úgy része egy családnak. Ezen túl a Raiffeisen teljes körű szolgáltatásokat nyújt mindenkinek, minden élethelyzetben. Ennek kifejezésére is alkalmas eszköz a család.
(Az első családsorozatot, és ezzel a bankok reklámfilm-sorozatainak hullámát egyébként az Erste bank indította el, a hitelintézet ugyanakkor erről nem kívánt nyilatkozni lapunknak, mert mint mondják, a közeljövőben az Erste is arculatot vált, így korábbi stratégiájukról már nem szívesen nyilatkoznak.)
Dr. Bubó és Ursula
A folytatásos sorozatok versenyébe állatorvosos történeteivel csatlakozott a CIB bank is. Elmondásuk szerint a pénzügyi szolgáltatásokon túl az emocionális vonatkozásra is nagy hangsúlyt fektetnek. Mint mondják, kommunikációjuk márkapozícióra való hatását minden évben több image-kutatással mérik, tavalyi eredményeik szerint CIB számára fontos ügyfél fókuszú mutatókban a bankszektorban a legjelentősebb növekedést érték el az előző évhez képest, amellett mind jelenlétét, mind vonzerejét erőteljesen növelte a lakossági célcsoportban, illetve a bank image-e elmozdult a kívánt irányba (barátságos, közvetlen, magas minőség – de kedvező áron, rugalmasság).
A CIB reklámok tetszése kiemelkedő, újszerűnek és megkülönböztetettnek tartják megjelenéseiket. A Dr. Bubó rajongók örömére pedig közölték: a sorozat folytatódik 2008-ban is.
A kakas, a Nyuszómuszó, és a többiek
Az FHB logója ismét azon jelképek közé tartozik, amelyről első ránézésre kevesen mondják meg mit ábrázolnak. Mint megtudtuk, házon belül az FHB kakasnak nevezi/nézi a logót. Arról ugyanakkor nem tájékoztatták a VGO-t, miért kakas, és mit jelképez a madár.
A Nyuszómuszós reklámok sikerét ugyanakkor megmagyarázták, méghozzá azzal, hogy az FHB tért el először igazán bátran az addig bevett, mondhatni klasszikus "bankszerű" reklámozástól, s ez kellő differenciáló erővel hatott egy olyan piacon, ahol a termékkínálat szinte teljesen homogén és az FHB-hoz képest nagy, univerzális bankok médiaköltése megközelíthetetlen. Mint mondják, a legelső reklámfilmben Magyar Attila csak úgy, mellékesen mondta feleségének hogy Nyuszómuszó a feleségének, ez pedig átütő siker lett a közönség körében. A Nyuszómuszó név azonban nem a feleségre, hanem az azt mondogató Magyar Attilára tapadt rá.
A Nyuszómuszó sikere mellett Lujza és Jenő történetei is egyre több pozitív nézői véleményt (és ügyfelet) eredményeznek a hitelintézetnek. Az FHB Életjáradék figurái másik célközönséget szólítanak meg, de a humor ott is szükséges velejárója a filmeknek.
Kicsi kamat kicsi tánc – fricskát adott magának a K&H
A már említett nem reprezentatív kutatásunkból kiderül, hogy a nézők többségét a K&H bank Kicsi kamat, kicsi tánc kampánya osztja meg a legjobban. Az általunk megkérdezettek mind szélsőséges véleményt fogalmaztak meg a kampánnyal kapcsolatban: vagy átütő siker, vagy a teljes elutasítás a vélemény.
A VGO kíváncsi volt a napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő bankjának koncepciójára, a kommunikációs osztálytól a következő választ kaptuk: a Kicsi kamat, kicsi tánc egy gegre épít, ami egyben nagyon jól összecseng a terméküzenettel is, vagyis a termék valóban alacsony induló kamatával. A film ugyanakkor nem működne, ha nem lenne érthető, ha nem előzte volna meg 2007. júliusától egy imidzsfilmmel kezdődő, majd egy eddig 6 filmből álló táncos motívumú termékfilm sorozat: betéti film, lakáshitel, gyógyvarázs 1 és 2 forintos gyűjtés, gépjármű kötelező biztosítás, stb. Mindegyik film egy táncos koreográfiát visz végig, ebbe ágyazza bele a terméküzenetet.
A kicsi kamat kicsi tánc film tulajdonképpen ezt a tánc-koreográfiát - amit a korábbi filmek komolyan vettek - figurázza ki. Mint mondják, ezzel a szpottal adtak egy kis fricskát is - saját magunknak is. A történet lényege, hogy besétál szereplő, táncol egy kicsit, majd távozik, aztán némi szünet után ismét kezdődik a zene, és megjelenik az üzenet: kicsi kamat, kicsi tánc. A bankhoz érkezett visszajelzésekből az derül ki, hogy a nézők értékelik, ha egy erős márka önkritikát is tud gyakorolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.