BIZTOSÍTÁS. Bár fenntartásokkal fogadta a piac, úgy tűnik, beváltotta a hozzá fűzött reményeket az online köthető életbiztosítás. A CLB Független Biztosítási Alkusz tavaly júniusban kezdte el működtetni internetes életbiztosítási kalkulátorát a biztositastipp.hu weboldalán, és mint ahogy azt Marosvölgyi Péter, az alkusz online üzletágának vezetője lapunknak elmondta, sikeresnek tartják a termék internetes bevezetését. A mérleg havonta 25-30 kötés, azaz átlagosan minden napra jut egy, 10-15 százalékos lemorzsolódás mellett. Az induláskor a biztosítási szakma által megfogalmazott ellenérvek szerint az életbiztosítás nem való az internetre, egyrészt mert személyes műfaj – vagyis minden más terméknél jobban igényli a biztosításközvetítő személyes tanácsadását –, másrészt a befektetés jellegű életbiztosítások esetén komoly kihívás a megfelelő pénzügyi alapok kiválasztása is.
Az első év tapasztalatai alapján a számok legfeljebb az utóbbi aggályokat igazolták: a szerződések döntő többsége ugyanis hagyományos, tisztán kockázati életbiztosítás, ami a díjkalkulációt tekintve a legegyszerűbb módozata az ágazatnak. Marosvölgyi Péter úgy véli, a kockázati életbiztosítás díjainak kiszámítása talán még egyszerűbb is lehet, mint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításé (kgfb), amellett a piacon e tekintetben is egyre nagyobb ügyféligény mutatkozik a termékek összehasonlíthatósága iránt. A CLB tapasztalatai szerint ugyanis az ügyfelek vásárláskor döntően a bankok által a lakáshitel feltételeként előírt életbiztosítást kötik meg, amelynél elsődleges szempont – hasonlóan a kgfb-hez – a termék ára, valamint a gyors és egyszerű ügyintézés. Amellett a weblapon kötött szerződések biztosítási összege jellemzően 7–10 millió forint között van, így az esetek zömében személyes orvosi állapotfelmérésre sincs szükség.
Bár az eddigi tapasztalatokból az látszik, hogy a kötelező, a casco, a lakás- és utasbiztosítás mellett kizárólag a kockázati életbiztosításnak van terepe az interneten, a CLB már dolgozik a rendszeres díjas befektetéshez kötött, azaz unit-linked életbiztosítási kalkulátorán, amelyet a tervek szerint augusztus közepén indít el. Marosvölgyi Péter szerint az online biztosítási piac áttörés előtt áll, és az életbiztosítási kötések gyorsan „be fognak robbanni” az interneten is.
Még mindig óvatosabban becsülnek ugyanakkor a lapunk által megkérdezett piaci szereplők. Bár azt elismerik, hogy a kockázati életbiztosításban még nagy növekedési lehetsőségek vannak, a unit-linked termékek online értékesítése már jobban megosztja a szakma képviselőit. Az egyszerű módozatok eladhatók, de az élethelyzetre szabott, valós igényeket kielégítő konstrukciók értékesítésében a személyes tanácsadásnak nélkülözhetetlen szerepe van – mondja Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs vezetője. Hasonlóan látja Kuruc Péter, a K&H Biztosító életbiztosítási üzletágának vezetője is, aki szerint az online életbiztosítási értékesítés a kockázatelbírálás, illetve az adattartalom bekérésével járó munka miatt soha nem fog akkora volument elérni, mint a kgfb-, a lakás- vagy az utasbiztosítási termékek.
Negatív tapasztalatokról számolt be Rácz István, a Biztositas.hu ügyvezetője. Oldalukon két évvel ezelőtt árultak életbiztosítást, de fél év sikertelenség után levették a terméket, mert nem érte meg – mondja Rácz. Az ügyvezető kiemelte: ők olyan terméket kínálnak a honlapjukon, amelyre ügyfélkörüknek – az átlagos internetező lakosságnak – igénye van, ez pedig elsősorban a vagyonbiztosítás.
Az Allianz biztosító a tavalyi kötelezőkampányban indította el saját webes felületét, ahol korábban csak kgfb-t, azóta viszont utasbiztosítást is köthetnek az ügyfelek. A biztosítónál elmondták: életbiztosításnál vizsgálják az esetleges indulás feltételeit, lehetőségeit, de nem látszik még, erre mikor kerülhet sor. VV
A hazai piacon októberben jelent meg kgfb-értékesítéssel a Generali-leány Genertel, amely rögtön megszerezte a váltók 10 százalékát. Nyugat-Európában is elsősorban a kgfb területén jók a direkt biztosítók, Olaszországban a szintén Genertel névre hallgató cég a piac negyedét uralja, míg a Generali csoport német tagja, a CosmosDirekt a piacvezető.
Utóbbi kivételes abból a szempontból is, hogy míg a direkt biztosítók általában a nem életbiztosítási ágban indítják el szolgáltatásukat, addig a német cégnél először csak azt lehetett kötni.
A hazai piacon októberben jelent meg kgfb-értékesítéssel a Generali-leány Genertel, amely rögtön megszerezte a váltók 10 százalékát. Nyugat-Európában is elsősorban a kgfb területén jók a direkt biztosítók, Olaszországban a szintén Genertel névre hallgató cég a piac negyedét uralja, míg a Generali csoport német tagja, a CosmosDirekt a piacvezető.
Utóbbi kivételes abból a szempontból is, hogy míg a direkt biztosítók általában a nem életbiztosítási ágban indítják el szolgáltatásukat, addig a német cégnél először csak azt lehetett kötni.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.