A pánik a legveszélyesebb - Ne most nyúljon megtakarításaihoz!
Ami az életbiztosítási piacot illeti, a közeljövő trendjei egyértelműen kirajzolódtak az elmúk hetekben: a jövő a tőke,-és hozamgarantált unit-linked termékeké, valamint megint a hagyományos, kockázati típusú életbiztosításoké.
Az elmúlt három évben a nem-élet piac felfutását egyértelműen a unit linked típusú biztosítások adták, míg 2005 első félévében a hazai piac életági díjbevétele 137 milliárd forintot tett ki, s ennek 44 százaléka a unit-linked piacról folyt be, addig idén félévkor már 243 milliárd forint volt az életbiztosítások díjbevétele, amiből 65 százalékkal részesedtek a unit-linked termékek.
Amíg a piac csak a unit-linked biztosítások portfolióinak nyereségével találkozott, nehezen lehetett rábírni egyes ügyfeleket a több lábon állásra, de még a befektetetési egységhez kötött biztosítási portfóliójuk diverzifikálására is. A válság azonban ráirányítja a figyelmet arra, hogy az emberek egyes pénzügyi kockázatait kockázati típusú termékkel lehet igazán kivédeni - olvasható az Aviva biztosító legfrissebb elemzésében.
Most nem ajánlott viszont a portfóliók átrendezése, hiszen az aktuális árfolyamok már kellőképpen olcsók az óvatos vásárláshoz is - áll az elemzésben. Egyébként az óvatos átrendezés még számottevően nem erodálja a hozamokat, ugyanakkor egy határozott pénzpiaci eszköz felé való eltolódás sok veszteségtől is megóvhatja a befektetőket. A hosszú távon tervezett és aktívan menedzselt – 1-3 havonta hatékonyan átrendezett portfoliók hosszú távon sokkal többet érhetnek, mint egy bankbetét. (Igaz, utóbbi termékek népszerűsűégéhez méltán járul hozzá, hogy ezeknél a legminimálisabb kockázat mellett érheti el a biztos kamatot az ügyfél, ráadásul a mostani 12-13 százalékos betéti kamat akciók igen csábítóak lehetnek a kisbefektetőknek.)
Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a biztosító a unit-linked típusú termékeknél nem dönthet az ügyfelek helyett a személyes portfólió kialakításáról, vagy átrendezéséről. Amit tehet az az, hogy a befektetési kockázatok felméréséhez napi és heti hírlevelekkel, valamint negyedéves összefoglalókkal járulhat hozzá, hogy segítse ügyfelei döntéseit.