Pénz- és tőkepiac

Egyetlen euróbevezetési feltételt sem teljesítünk jelenleg

Magyarország egyetlen euróbevezetési feltételt sem teljesít jelenleg, ám egyiktől sincs beláthatatlan távolságban. Többek között ez derült ki az Európai Központi Bank (EKB) által tegnap kiadott 2010-es konvergenciajelentésből, amely kilenc, az eurózónához csatlakozni kívánó tagország helyzetét értékeli a maastrichti feltételek tükrében.

A jelentés megállapítja, hogy a korábban felhalmozódott egyensúlyi problémák és a sérülékenység miatt több ország is olyan komoly feladatokkal szembesült, amelyek miatt az elmúlt években mélyreható kiigazítást kellett végezniük.

A helyzetet súlyosbította a globális pénzügyi és gazdasági válság, s végül az is, hogy a vizsgált országok nagy részében összeomlott vagy meredeken csökkent a reál


Hazánk a legrosszabbul az inflációs kritérium terén szerepelt. A referenciaértéket egy százalékban állapította meg az európai monetáris hatóság, ennek alapja elvileg a három legkisebb pénzromlást felmutató tagállam átlaga lenne, de végül a jelentős árszínvonal-csökkenést produkáló Írországot országspecifikus tényezőkre hivatkozva kihagyták.

A hosszú távú kamatláb tekintetében is a legrosszabbul teljesítők között vagyunk, a 6 százalékos referenciaszintet 2,4 százalékponttal haladjuk meg. A 3 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánycélt tavaly sem sikerült elérnünk, egy százalékponttal léptük túl. Az idén azonban még rosszabbul festünk majd, ha végül belemegy az IMF és az EU a hiánycél felemelésébe.
Az államadósság az aspiráns tagállamok közül egyedül nálunk volt a kritikus 60 százalék felett, azonban mindenhol növekedést mutatott a nagy államháztartási hiányok, illetve a gazdaság zsugorodása miatt. Az euró előszobájának számító ERM II-ben egyelőre nem veszünk részt, emiatt magát az euróbevezetés lehetőségét esetünkben nem is vizsgálta az EKB.

Országok – megállapítások

Észtország: a korábban visszadobott kérelem után ezúttal sikerrel vették az akadályt az észtek, a parlament már el is fogadta a 2011 eleji belépésről szóló törvényt. Az EKB ugyanakkor aggodalmát fejezte ki az alacsony inflációs környezet fenntarthatóságával kapcsolatban és a fejletlen pénzpiacok miatt. Utóbbiak olyan arányban tértek már át spontán módon az euróra, hogy nem is sikerült a kamatkritériumnak megfelelő, hosszú lejáratú, észt koronában denominált értékpapírt találni.

Bulgária: mindeddig az egyetlen jelölt volt a régióban, amely ellen nem folyt túlzottdeficit-eljárás, de tavaly nem tudta a bolgár kormány tovább tartani a 3 százalék alatti hiányt. A legnagyobb reálgazdasági lemaradást is ők produkálták, így fenntarthatósági problémákat is emleget velük kapcsolatban az EKB.

Csehország: ha a költségvetési hiány el is szállt (5,9 százalékos volt), az inflációs és a többi kritériumot könnyedén teljesítette a cseh gazdaság. Mivel azonban még nem ERM-tag, egyelőre legalább két évre van az euróbevezetéstől, addig tudja rendezni a költségvetését.

Lettország: noha a 12 havi átlagos jelenleg – főként átmeneti tényezők, többek között a súlyos gazdasági kiigazítás miatt – a referenciaérték alatt van, komoly aggodalmak merültek fel az ország inflációs konvergenciájának a fenntarthatóságával kapcsolatban, hiába vesz részt 2005 óta az ERM II-ben.

Litvánia: a válságban hozzánk hasonlóan korán érintetté vált országgal kapcsolatban szintén a fenntarthatóság miatt aggódik az EKB, meg a majdnem 9 százalékos tavalyi hiány miatt kapott kritikát.

Lengyelország: az elmúlt időszakban gyorsult a pénzromlás üteme, ám ezt a prognózisok átmenetinek tekintik. A recessziót egyedül a lengyelek kerülték el tavaly, így nem fékezte az áraikat a kereslethiány, az államháztartás ennek ellenére óriási hiánnyal zárta 2009-et.

Románia: inflációs szempontból nagyon messze van az egyszázalékos referenciaértéktől, és a hosszú lejáratú kamatok terén szintén. Csak az alacsony államadósság tekintetében áll jól.


Bulgária: mindeddig az egyetlen jelölt volt a régióban, amely ellen nem folyt túlzottdeficit-eljárás, de tavaly nem tudta a bolgár kormány tovább tartani a 3 százalék alatti hiányt. A legnagyobb reálgazdasági lemaradást is ők produkálták, így fenntarthatósági problémákat is emleget velük kapcsolatban az EKB.

Csehország: ha a költségvetési hiány el is szállt (5,9 százalékos volt), az inflációs és a többi kritériumot könnyedén teljesítette a cseh gazdaság. Mivel azonban még nem ERM-tag, egyelőre legalább két évre van az euróbevezetéstől, addig tudja rendezni a költségvetését.

Lettország: noha a 12 havi átlagos infláció jelenleg – főként átmeneti tényezők, többek között a súlyos gazdasági kiigazítás miatt – a referenciaérték alatt van, komoly aggodalmak merültek fel az ország inflációs konvergenciájának a fenntarthatóságával kapcsolatban, hiába vesz részt 2005 óta az ERM II-ben.

Litvánia: a válságban hozzánk hasonlóan korán érintetté vált országgal kapcsolatban szintén a fenntarthatóság miatt aggódik az EKB, meg a majdnem 9 százalékos tavalyi hiány miatt kapott kritikát.

Lengyelország: az elmúlt időszakban gyorsult a pénzromlás üteme, ám ezt a prognózisok átmenetinek tekintik. A recessziót egyedül a lengyelek kerülték el tavaly, így nem fékezte az áraikat a kereslethiány, az államháztartás ennek ellenére óriási hiánnyal zárta 2009-et.

Románia: inflációs szempontból nagyon messze van az egyszázalékos referenciaértéktől, és a hosszú lejáratú kamatok terén szintén. Csak az alacsony államadósság tekintetében áll jól.

-->

maastrichti feltételek konvergenciajelentés euró Euróbevezetés
Kapcsolódó cikkek