A hitelintézetek persze nem teljesen önzetlenül mondanak le díj- és jutalékbevételeik egy részéről, illetve tartanak fenn a prémium kliensek kiszolgálásához szükséges apparátust. Egy jól működő üzletág elindítása után ugyanis jelentősen – és stabilan – megnövekedhet a banknál elhelyezett forrásállomány, és a pénzügyeiket az átlagnál jóval aktívabban menedzselő ügyfelek potenciális igénylőként kezelhetők a hiteloldali, jövedelmezőbb szolgáltatásoknál is.
A prémium szolgáltatások ugyanakkor nehezen mérhetők a privát banki üzletágakéhoz: mind a kezelt portfólió mérete, mind a tanácsadás módja és persze az ára jelentősen eltér a leggazdagabb ügyfeleknél megszokotthoz képest.
A rendelkezésre álló statisztikák szerint óriási növekedés előtt állhat ez az ügyfélréteg. A GFK által nemrég közzétett, a megtakarítások alakulását vizsgáló kutatás szerint például a magyar háztartásoknak mindössze nyolc százaléka rendelkezik ötezer euró feletti pénzügyi megtakarítással, ez jóval elmarad az európai átlagtól. A jegybank adatai szerint ugyanakkor a hazai háztartások már csaknem 3600 milliárd forintot tartottak értékpapírokban 2010 első negyedének végén – ennek több mint a fele befektetési jegy volt –, ami a szofisztikáltabb megtakarítások térnyerésére enged következtetni.
A prémium banki üzletág felállítását mindenesetre hasonló indokokkal magyarázzák a szereplők. Az OTP Banknál közöltek szerint a hazai piaci fejlődés jelenlegi stádiumában a privát bank és a „normál” lakossági ügyfélszegmens között már érzékelhető méreteket öltött egy speciális ügyfélcsoport, amelynek ugyan még nincsenek olyan szofisztikált igényei, mint a privát banki klienseknek, viszont a retail kiszolgálásnál többet kívánnak. Mivel ez az ügyfélkör a jövőben komoly növekedési potenciált hordoz, a hazai szolgáltatók egyre inkább törekednek erre a szegmensre szabott kiszolgálási modellel és értékajánlattal megjelenni – mutattak rá a hitelintézetnél.
Devics Éva, a prémium banki szolgáltatással pont a napokban megjelenő Raiffeisen Bank lakossági megtakarítási vezetője szerint a válsággal egy időben olyannyira felerősödött a magasabb jövedelemmel rendelkező ügyfelek bankokkal szemben elvárása, hogy mára külön ügyfélkörnek tekinthetők. A prémium ügyfelek – tette hozzá – anyagi lehetőségüknek, továbbá a gazdasági összefüggések és a banki szolgáltatások mélyebb ismeretének köszönhetően egyedi problémamegoldást, gyakori személyes konzultációt, valamint kényelmi szolgáltatásokat igényelnek.