Pénz- és tőkepiac

Fejlődő online szolgáltatások

Az interneten vásárlók csupán 30 százaléka fizet jelenleg online úton

Manapság egyre többen rutinosan és akadálymentesen szörfölnek a neten, és ezzel együtt nőtt a magyar lakosság bizalma az internetes vásárlásokat illetően. „A fogyasztók jellemzően szolgáltatásokat vesznek igénybe, illetve nem kézzelfogható dolgokat szereznek be ilyen módon. Sokan meghátrálnak, ha az adataik kiszolgáltatására kerül sor. A vásárlók csupán 30 százaléka fizet online úton, illetve banki utalással, a többiek postai utánvétellel rendezik az anyagiakat” – mondta el Marosvölgyi Péter, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója.

Az internetes szolgáltatások köre hazánkban is óriási léptekkel bővül, viszont a felhasználói kultúránk és magatartásunk még messze elmarad a környező, fejlettebb országokétól. Már szinte minden termék elérhető az interneten keresztül; háztartási eszközök, ruhák, illatszerek, mozi-, színház-, illetve vonatjegyek. A webáruházak oldalain gyakran találunk fórumokat, ahol a vásárlók megosztják tapasztalataikat a már megvett termékről, szolgáltatásról, illetve a vásárlás folyamatáról. Ezek ismeretében könnyebb meghozni a vásárlási döntést. A részletes leírás, illetve termék-összehasonlító programok is leegyszerűsítik a választást. Az NRC Piackutató Kft. adatai szerint minden ötödik látogató igényli, hogy az internetes bolt rendelkezzen telefonos ügyfélszolgálattal.

"A könyv- és a melegétel-megrendeléseket követve az online biztosítás az egyik legkeresettebb termék az interneten. A biztosítási szolgáltatás megvásárlásakor kétségkívül nem érheti meglepetés a vásárlót, mivel nem kell megfognia, felpróbálnia, megszagolnia a megvenni kívánt terméket. Másik előnye, hogy gyorsan, nonstop, néhány kattintással, sorban állás nélkül megköthető”– mondja a szakember. Ennek eredménye az, hogy az elmúlt években rohamosan nőtt a pénzügyi szolgáltatások száma az interneten. Míg 2001-ben mindössze hat biztosító kínálta termékeit a világhálón, addig ma már egy tucat szolgáltatótól lehet biztosítást vásárolni online” – mondja Marosvölgyi Péter.

„A legnépszerűbb online biztosítási szolgáltatás a gépjármű-felelősségbiztosítás, majd ezt követi az utasbiztosítás. A termékválaszték bővülésére is jó hatással volt az internet, ezt jól érzékelteti az a tény, hogy kezdetben a legolcsóbb és legdrágább kgfb-módozatok között mindössze 10-12 ezer forint különbség volt, ma azonban ez az árkülönbség akár 300 ezer forintot is elérhet. A biztosítók ügyfelei a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások közel 10 százalékát már a világhálón kötik meg, emellett 6000 utazó is az AEGONdirekt.hu internetes oldalon vásárolt biztosítást” – mondja Marosvölgyi.

„Mielőtt rászánnánk magunkat a vásárlásra, feltétlenül győződjünk meg arról, hogy az oldal rendelkezik-e SSL-tanúsítvánnyal (adathalászat elleni küzdelem védőbástyája), ezt a böngésző címsorában található http előtag és a képernyő jobb alsó sarkában található lezárt lakat jelzi. Bankkártyás fizetés esetén gyanúra adhat okot, ha a webáruház nem irányít át minket még a tranzakció előtt egy banki oldalra.
Ekkor ugyanis az oldal üzemeltetőjének szolgáltatjuk ki az adatainkat. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az online fizetéshez nem szükséges dombornyomott bankkártya, ugyanis a kártya hátoldalán található háromjegyű (CVV) ellenőrző kóddal is gond nélkül vásárolhatunk a fizetőfelületen. Emellett léteznek egyszer használatos időkorlátozott bankkártyaszámok is, amelyeket a bankunk honlapján közvetlenül a vásárlás előtt is igényelhetünk” – tanácsolja a biztosítási szakember.

online szolgáltatás infokommunikáció
Kapcsolódó cikkek