Pénz- és tőkepiac

Holtponton az áruhitelezés

Még tart a gazdasági válság kedvezőtlen hatása a fogyasztási kölcsönök piacán

Finanszírozás. A tavalyihoz hasonló vagy annál alig jobb áruhitelszezont várnak az idén a piacon érdekelt szereplők, annak ellenére, hogy a keresletet élénkíteni hivatott akciókból most sincs hiány. A statisztikai adatok alapján pedig rájuk férne a növekedés, mert az utóbbi öt évben folyamatosan egyre kevesebb áruvásárlási hitelt folyósíthattak a bankok, így évek óta éppen csak szinten tudják tartani a hitelállományukat. Tavaly a karácsonyi bevásárlás két hónapjában 41,7, az év egészében pedig 59,5 százalékkal esett vissza az új folyósítású áruvásárlási hitelek értéke.

A tavalyinál csak néhány százalékkal nagyobb összegű áruhitel kihelyezésére számítanak az idén a Budapest Banknál. Tapasztalataik szerint a gazdasági válság hitelfelvételi kedvre gyakorolt negatív hatása még nem szűnt meg, de némi növekedés mindenképpen várható. A célját tekintve szerintük nem lesznek változások, továbbra is a tartós háztartási cikkek, ezen belül is a szórakoztatóelektronikai termékek vezetnek.

A hitelintézet 39 900 és 2 millió forint közötti értékű áruhiteleket kínál kereskedelmi partnerein keresztül. Az egyes konstrukciók minden esetben az adott kereskedő által kínált termékekhez igazodnak. Tapasztalataik szerint más lakossági hitelekhez képest az áruhiteleket nagyobb arányban veszik fel nyugdíjasok és olyanok, akik a fix törlesztőrészleteket, illetve a hagyományos, postai csekken történő befizetést jobban szeretik, mint a bankkártya használatát.
Az előző évhez hasonlóan az idén is november második felétől tapasztalható a kérelmek felfutása az áruhitelezésben – tájékoztatta lapunkat az OTP Bank. A hitelintézet által eddig tapasztalható forgalom nagyságrendileg megegyezik a tavalyi év azonos időszakának volumenével, így elmarad a válság előtti év végi áruhitel-kihelyezéstől. A legnagyobb magyar kereskedelmi bank már november első felében a tavalyi év azonos időszakával megegyező nagyságrendű, azaz a válság előttitől alaposan elmaradó hitelfelvételről számolt be. Kereskedő partnereik viszont már némi emelkedést észleltek, de már akkor sem vártak nagyobb fellendülést.

Az OTP Bank – igazodva az egyes kereskedelmi partnereknél jelentkező eltérő igényekre – egyedi áruhiteles akciókat hirdetett meg az év végi vásárlási szezonban. A kereskedelmi egységekben igényelhető a kifejezetten áruvásárlásra kialakított áruvásárlási és szolgáltatási gyorskölcsön. Emellett az ország több mint 400 pontján található fiókokban igényelhetők áruvásárlásra is alkalmas szabad felhasználású fedezet nélküli hitelek, ezek a személyi kölcsön, a folyószámlahitel és a hitelkártya.

Akadtak derűlátóbb hitelintézetek is. Balog Gábor, a Cetelem Bank marketing-osztályvezetője a Világgazdaságnak adott korábbi nyilatkozatában úgy vélekedett, hogy túl van már a mélyponton az áruhitelezés. Az utóbbi években folyamatosan lassú csökkenést tapasztaltak az áruhitelek iránt, majd tavaly egy jelentős visszaesést regisztráltak. Az idén azonban már 5 és 10 százalékos növekedésre számítanak az előző évi mélyponthoz képest.

Emellett azt is észrevették, hogy az utóbbi években egyre rövidebb lett a karácsony előtti hitelfelvételi időszak. Korábban már november elején élénkülni kezdett a piac, az utóbbi években viszont a hitelek iránti igény inkább csak a hónap második felében fokozódik. A csúcsidőszak rövidülése ellenére az osztályvezető úgy véli, hogy a hitelfelvétel az idén az év utolsó két hónapjában jobban növekszik az előző év azonos időszakához képest s mint amekkora bővülés az év többi részében volt kimutatható.

A visszaesés és az élénkülés mellett a hitelezés és hiteligények átalakulásáról is beszámoltak a Cetelemnél. Tapasztalataik szerint a piac ugyan kisebb lett, az igénylők azonban megfontoltabbak, és a hitelezés kifinomultabbá vált. A piacon egyre ritkább a nullaszázalékos teljes hiteldíj-mutatójú kölcsön, és a bankok egyre gyakrabban várnak önerőt, ezért csökken az első benyomásra történő vásárlásokra felvett hitelek aránya.

Emellett a Cetelem Bank szerint egyszerre érezhető a verseny tompulása és élesedése az áruhitelek piacán. Egyrészt egyre kevésbé lehet kedvezményes és akciós hitelekkel meghódítani a igénylőket, másrészt azok sokkal inkább öszszehasonlítják a felkínált kölcsönöket egymással. A két hatás közül szerinte az utóbbi az erősebb.

hitelek fogyasztás szezon áruhitelek válság
Kapcsolódó cikkek