Pénz- és tőkepiac

A végtörlesztések miatt panaszkodnak a bankok ügyfelei

A végtörlesztések hátráltatása miatt érkezett a legtöbb panasz tavaly a Pénzügyi Békéltető Testülethez. A beadványok jelentős részét viszont formai hibák miatt kénytelen volt elutasítani a szervzet.

Tavaly július óta 1196 beadvány érkezett Pénzügyi Békéltető Testülethez, melyek 72 százalékát le is zárta a szervezet – jelentette be tegnap Nadrai Géza elnök. Hetente átlagosan 45 ügy érkezett hozzájuk, és átlagosan 46 napra volt szükségük a hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálására, ami sokkal kevesebb a törvényben előírt 120 napos határidőnél.

Az elnök hangsúlyozta, hogy a beadványok több mint harmadát azért kellett elutasítaniuk, mert nem tartalmazták az előírt elemeket, ami a fogyasztók felkészületlenségét jelzi. Ezért a békéltetést kérőknek érdemes a felügyelet fogyasztóvédelmi irodáihoz fordulniuk, hogy meglapozottabban indíthassák meg az eljárásokat.

Tavaly elsősorban a végtörlesztés hátráltatása miatt fordultak a testülethez. Sok panasz érkezett még hozzájuk a befektetési egységhez kötődő  (unit-linked) életbiztosításokkal kapcsolatban is. A pénzügyi vállalkozásokat érintő ügyek elsősorban a gépkocsi-finanszírozásból és követelésvásárlásból erednek, a magánnyugdíjpénztáraknál pedig leginkább a reálhozamok mértékét vitatták a fogyasztók.

A testület a pénzügyi felügyelet mellett működő, vitarendezési fórum, amely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között fennálló szerződésből eredő viták kezelésével foglalkozik. Az egyes esetekből hét, egyenként három tagú testület dönt, amelyeknek két szakjogász és egy közgazdász tagja van. A testület tavaly 857 ügyet zárt le, amelyek közül 403-nál tartottak meghallgatást. Közülük 214 egyezséggel zárult, további 21-nél eljáráson kívül állapodtak meg a felek. Így a meghallgatással járó ügyek mintegy 57 százalékában sikerült az ügyfeleknek és a szolgáltatóknak megállapodniuk.
Tavaly 69 pénzügyi szolgáltató vállalta, hogy aláveti magát a testület döntéseinek. Nadrai Géza reméli, hogy idén több pénzügyi szolgáltató vállalja az általános alávetést. A szolgáltatóknak arra is lehetőségük van, hogy korlátozások mellett, vagy egyedi estekben is alávessék magukat a testület határozatainak.

Az alávetésnek elsősorban a fogyasztó szempontjából van jelentősége; a pénzügyi szolgáltató ezzel azt üzeni, hogy partnernek tekinti az ügyfelet, ha pedig vita merül fel közöttük, lehetővé teszi, hogy az igazságszolgáltatás lassabb és költségesebb útja helyett gyorsan és ingyenesen megoldást találjon egy pártatlan fórum előtt - hangsúlyozta Nadrai Géza, hozzátéve: vannak, akik nem tesznek alávetést, de az egyedi ügyekben egyezségre hajlamosak.

Az alávetés nem kötelező, az együttműködés a testülettel azonban igen, így például a szolgáltató képviselőjének meg kell jelennie a meghallgatásokon. A békéltetők tapasztalati szerint számos esetben csak ekkor próbálnak meg először megállapodni a felek.

PSZÁF békéltetés unit-linked végtörlesztés
Kapcsolódó cikkek