Pénz- és tőkepiac

Fájdalmas volt az életbiztosítások visszaesése

A biztosítók versenysemleges feltéteket szeretnének a megtakarítások területén. A becsületes ügynököket pedig pozitív listával védenék meg a rosszaktól.

2011-hez képest 2012-ben radikális változás a piaci szereplők számában nem történt – mondta Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke a Portfolio.hu biztosítási konferenciáján. Olyan dráma, amit 2010-ben átéltek, és ami negatív eredményt hozott a szektor számára, nem volt, a szabályozói környezet változásai okozták a legnagyobb kihívást. Az adózott eredmény nagyjából megegyezett a 2011-essel, 18 milliárd forintnyi profitja lett a szektornak. Ami jó hír, hogy az ágazat tőkehelyzete stabil, mindkét ágazat tőkeellátottsága 200 százalék fölött van.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon a díjbevétel-csökkenés nem állt meg, hanem folytatódott, a legfájdalmasabb esemény viszont az életbiztosítási díjbevételek csökkenése volt. A szektor költségei is csökkentek 259 milliárdról 247 milliárd forintra, ez azonban nem tudott lépést tartani a díjbevételek csökkenésével. A bruttó díjbevételek csaknem 7 százalékkal csökkentek, amire senki sem számított, hogy az életbiztosítások csaknem 10 százalékkal esnek majd vissza. Az életbiztosítások drámai visszaesése a unit linked konstrukciók díjbevétel-csökkenésének köszönhető, a nem életbiztosításoknál az autós biztosítási piac zsugorodása okozta a csökkenést. Az öt legnagyobb biztosító piaci részesedése csökkent, a tíz legnagyobb cégé viszont növekedett. A verseny erős továbbra is, és nagy kérdés, hogy az újonnan beszálló kisebb biztosítók veszteségét a tulajdonosok meddig fogják elviselni – mondta Pandurics Anett.

Pandurics Anett szerint jót tenne a szektornak, ha a versenysemleges ösztönzési rendszert alakítanának ki futamidők és megtakarítási célok alapján a megtakarítási szektorban. Két kitörési pont lehet a biztosítók számára: az egyik a nyugdíjbiztosításoké, a másik az egészségbiztosításoké. Pozitív fejlemény volt a kgfb liberalizálása. Az eltelt pár hónap alapján kiderült: azok a félelmek, hogy az ügyfelek összezavarodnak majd a gyakori tarifaváltozások miatt. Szintén pozitív hír, hogy az elmúlt napokban a biztosítók helytállása helyet kapott a sajtóban – közölte a szakember. A közvetítői rendszer rossz reputációja ellen is igyekszik tenni a szektor, ennek érdekében egy pozitív listát hoznak létre, amely a becsületes közvetítőket próbálja védeni a kalandoroktól. A panaszokat jellemzően a félreértékesítés okozza, ezt meg kellene akadályoznia a szektornak.

Pandurics Anett konferencia biztosítás
Kapcsolódó cikkek