Bár sok szó esett a médiában a bankokról az elmúlt hónapokban, mégis ritkábbá vált az öngondoskodás témája a tömegkommunikációban, csak az emberek valamivel több mint harmada találkozott vele a tévében, újságokban. Mindeközben láthatóan érdeklődésre tart számot, hiszen az állampolgárok közel felénél (45 százalék) beszédtéma volt, és továbbra is a legtöbben (48 százalék) pozitívan ítélik meg a saját és családtagjaik rövid- és hosszú távú jövőjével kapcsolatos fogalmat.
Ruhatár helyett most oktatásra tesznek félre
Egyértelműen felfelé húzták az Index értékét – amelyet mintegy 80 különböző tételből kalkulálnak – az öngondoskodási szemlélet terjedésére utaló adatok. A korábbinál többen, az emberek ötöde rendelkezik időskorra félretett tartalékkal, és még inkább bíztató, hogy 22 százalék jelenleg is rendszeresen megtakarít ezzel a céllal. Szintén beszédes, hogy míg tavasszal a ruhatár-frissítés volt az egyik legfontosabb megtakarítási cél, most rövidebb és hosszabb távon egyaránt nagyon előkelő helyre tették az emberek a tanulást és az azzal összefüggő megtakarítási célokat.
A megkérdezettek 87 százaléka szerint érdemes máshonnan is átcsoportosítani erre, ötből négyen nyilatkoztak úgy, hogy érdemes előre takarékoskodni az oktatásra, 30 százalék még bankhitelt is felvenne a továbbtanulás finanszírozására. Általános trend, hogy minél magasabb végzettségű valaki, annál inkább így gondolkodik. Továbbra is élmezőnyben végeztek az ingatlanvásárlással, nyaralással kapcsolatos, hagyományosan népszerű megtakarítási tervek. Ugyancsak bíztató, hogy a korábbi megtorpanás után újra egyre többen, már a válaszadók 54 százaléka készít havi költségvetési tervet.
A lefelé mozdító tényezők között első helyen áll, hogy a korábbinál kevesebben rendelkeznek különböző pénzügyi öngondoskodási termékkel – praktikusan tehát például életbiztosítással, takarékszámlával vagy éppen lekötött betéttel - , és szintén valamivel kevesebben vannak azok (most 37 százalék a korábbi 41 százalék után), akiknek ilyen irányú tervei vannak. A vezérigazgató-helyettes véleménye szerint ennek oka az lehet, hogy az alacsony kamatkörnyezetben a készpénzzel szemben kevésbé vonzóak a pénzügyi öngondoskodási formák. Ráadásul a felmérésből kiderült, hogy a magyaroknak rendkívül alacsony a kockázatvállalási kedvük is, ha befektetéseikről van szó: 82 százalékuk csak minimális, vagy alacsony rizikót hajlandó vállalni, és csupán 8 százalék az, aki kockáztatná tőkéjét a magasabb hozam reményében.
Inkább a párnaciha
38 százalék azok aránya, akik kizárólag otthonukban tartják megtakarított pénzüket, ami így egyrészt folyamatosan veszít értékéből, másrészt biztonsági kockázatokat rejt. Hagyományosan a községekben magasabb a pénzüket otthon tartók aránya (42 százalék), Budapesten pedig a legalacsonyabb (28 százalék). Ezzel szemben az emberek 47 százaléka viszi részben vagy egészben bankba a megtakarítani szánt pénzét.
Nagyon eltérőek az Öngondoskodási Index adatai, ha országos bontásban nézzük: míg a Nyugat-Dunántúlon élők körében 37, addig az Észak-Magyarországiaknál 31 pont az érték. Szintén beszédes, hogy a legfeljebb 8 osztályt végzettek esetében alig 24, míg a felsőfokúak esetében 45 pont az átlag. Korcsoport szerint a 18-23 éves fiatalok (23) és a 62 év felettiek (25) kivételével minden korosztálynál nagyjából 36 pont körül alakul az érték.
Kovács Antal szerint az öngondoskodáshoz való hozzáállást tükröző adatok bizakodásra adnak okot, küszöbén állhatunk a régóta várt öngondoskodási szemléletbeli fordulatnak. A rendszeres kisösszegű megtakarítások szélesebb körű elterjedése tovább növelhetné az öngondoskodók táborát akár a jelenleg kevésbé aktív megtakarítók körében is. Ha ehhez az öngondoskodási termékek nagyobb elterjedése párosulna, például azáltal, hogy a családok több pénzből gazdálkodhatnak az év végi jutalmak, a rezsicsökkentés vagy a jövő évi adóváltozások révén, akkor a vezérigazgató-helyettes szerint a tavaszi adatfelvételnél akár egy nagyobb mértékű pozitív elmozdulás is bekövetkezhet az index értékében.
Az OTP Bank által finanszírozott felmérést az Ipsos Zrt. közvélemény-kutató cég készítette 1500 fős országos, reprezentatív mintán. Az alapsokaság a 18-70 éves, bankszámlával rendelkezők csoportja, a mintafelvétel ideje 2013. szeptember 16. és 25. között volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.