Rövid távú, ráadásul jelentős kockázatokkal járó megoldás Ukrajna számára az Oroszország nyújtotta hitelfinanszírozás és a kedvezményes áron kínált orosz földgáz a Fitch Ratings pénteki londoni elemzése szerint.

A nemzetközi hitelminősítő szerint a 15 milliárd dollár értékűre ígért - bár összegében még nem véglegesített - orosz finanszírozási csomag jelentősen csökkenti a szuverén ukrán külső likviditási válság kialakulásának kockázatát 2014-ben. Lehetővé teszi ugyanakkor Ukrajna számára, hogy hosszabb ideig együtt élhessen a már most is fenntarthatatlan ikerdeficittel, mivel az ukrán kormánynak az orosz csomag lehetőséget ad a költségvetés és a külső fizetési pozíció kiigazításának halogatására, így még nagyobb köz- és külső felhalmozására.

A teljes orosz kötvényvásárlási keretből 2014-re maradt 12 milliárd dollár elég lenne a lejáró szuverén ukrán külső kötelezettségek refinanszírozására még 2015 egy részében is, ám az orosz hitelcsomag lejárata két év, vagyis az Oroszország nyújtotta finanszírozás miatt 2016-ban egyszerre 15 milliárd dollárral ugranak meg Ukrajna refinanszírozási igényei.

Valószínűtlen, hogy az ukrán kormány a tőkepiacról képes lenne felhajtani ekkora összeget, így ismét Oroszországra marad az így keletkezett adósságállomány refinanszírozása, ám Moszkva jó eséllyel ehhez akkor már keményebb kondíciókat szab - áll a Fitch Ratings pénteki londoni elemzésében. Az orosz importgáz kedvezményes árával kapcsolatban a Fitch kiemeli, hogy az ukrán állami gázipari cég, a Naftohaz veszteségeit - és így a közfinanszírozásra nehezedő nyomást - is növeli az a döntés, hogy a beszerzési árdiszkonton elért megtakarítást érvényesíteni kell a lakossági díjszabásokban.

Az ukrán folyómérleg hiánya tavaly a hazai össztermék (GDP) 8,6 százalékára nőtt, és bár az alacsonyabb orosz földgázár csökkenti az importszámlát, a Fitch várakozása szerint a lazuló költségvetési politika e nyereség egy részét semlegesíteni fogja. A hitelminősítő ennek alapján azt várja, hogy az ukrán folyómérleg-deficit az idén is eléri a 7 százalékát.

Az orosz finanszírozási csomag várhatóan 24 milliárd dollárra emeli az idén az ukrán devizatartalékot, ám ez is mindössze háromhavi fedezetére lesz elégséges - áll a Fitch pénteki elemzésében. A cég szerint az orosz finanszírozás "önös érdeket" szolgál, ugyanis Oroszország Ukrajna legnagyobb hitelezője; az orosz bankok ukrajnai hitelkitettsége tavaly elérte a 28 milliárd dollárt. Az orosz hitelprogram így nem csupán az Ukrajnát "rövid pórázon tartani igyekvő" Oroszország geopolitikai érdekeit szolgálja, de csökkenti az orosz szuverén hitelkockázatot is - áll a Fitch pénteki elemzésében.

Az orosz pénzügyi segítséggel kapcsolatban más nagy londoni házak is igen borúlátó előrejelzéseket adtak a megállapodás bejelentése után. A Goldman Sachs (GS) bankcsoport londoni elemzőinek akkori becslése szerint az orosz pénzügyi tranzakció és a földgázárengedmény együttesen 18 milliárd dollárnyira tehető egyenlegjavító hatása legfeljebb egyévnyi haladékot jelenthet Ukrajnának. Az ukrán gazdaság külső finanszírozási igénye ugyanis a következő egy évben várhatóan 18-20 milliárd dollár lesz. Mindezek alapján a GS londoni elemzői azzal számolnak, hogy ha az orosz finanszírozási csomag nem eredményez fordulatot az ukrán gazdaságban, akkor Ukrajna egy év múlva ismét ugyanabban a helyzetben lesz, mint eddig, mivel 2015-ben is hozzávetőleg 18 milliárd dollár külső finanszírozásra lesz szüksége.

A Royal Bank of Scotland (RBS) londoni befektetési részlegének elemzői annak a véleményüknek adtak hangot, hogy az Oroszországgal kötött egyezség nyomán immár kevésbé sürgető a hatékonyságot nélkülöző ukrán energiaszektor átalakítása, ami hosszú távon negatív fejlemény Ukrajna hitelképessége szempontjából. Az RBS elemzői szerint az orosz pénzügyi csomag nyomán valószínűtlenné vált az is, hogy az ukrán kormány jelentős erőfeszítéseket tesz a párbeszéd újrakezdésére a Nemzetközi Valutaalappal (IMF). Miután pedig az IMF reakciója "most már nem különösebben aggasztja" az ukrán kormányt, megnőtt a valószínűsége a helyi fizetőeszköz alátámasztását célzó nem piacbarát intézkedéseknek is.