BUX 42,980.64
-1.26%
BUMIX 3,812.78
-0.04%
CETOP20 1,817.1
-2.13%
OTP 8,990
-2.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+2.80%
0.00%
+5.34%
ZWACK 17,400
+0.87%
0.00%
ANY 1,555
-0.32%
RABA 1,140
+1.33%
-1.44%
0.00%
-1.33%
0.00%
-0.66%
-2.81%
+0.26%
0.00%
+0.31%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,862
-1.85%
-2.05%
ALTEO 3,000
-0.66%
-3.33%
-0.56%
0.00%
+2.63%
-1.19%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+0.76%
+0.41%
-3.25%
0.00%
+0.37%
NUTEX 11.25
-0.44%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
+1.42%
NAP 1,230
+2.50%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Eladni mindig nehezebb

Egy régi mondás szerint „a jó termék eladja magát”, ami nemcsak, hogy manapság már közhelynek számít, de ráadásul egyáltalán nem igaz. Bár itthon általában a vállalkozások jellemzően alulsúlyozzák a marketingre szánt költségvetést, egyre több cég fedezi fel, látszódni, piacra lépni és ott sikeresnek lenni csakis átgondolt, megalapozott marketingstratégiával és nem kevés ráfordítással lehet.

Általános tapasztalat, hogy bár jobbnál jobb termékek és szolgáltatások kerülnek ki a magyar fejlesztők kezei közül, a világsikerig, a hatalmas ismertségig csak kevesen jutnak el. Sokszor mindez az előkészítettség hiányán és a marketingre fordított minimális erőforráson múlik. Szakértők szerint már az üzleti tervezés fázisában érdemes azzal a koncepcióval foglalkozni, hogy cégünk termékét mennyiért, hol és milyen csatornán, illetve azon belül is milyen ösztönzési rendszerrel leszünk képesek értékesíteni. Már a legegyszerűbb üzleti modell leiratok is tartalmazzák, mit, kinek és hogyan tervezünk eladni, így minél korábban kell, hogy rendelkezzünk jól felépített marketing stratégiával. Azonban a stratégia sikere azon is múlik, hogy a menedzsment mennyire ismeri fel ennek létfontosságát, teszi azt magáévá, valamint mennyire tud azzal azonosulni, még úgy is, ha annak kialakításába külső szakértőt vont be. Növeli a megvalósítás esélyét, ha a csapat már szerzett hasonló tapasztalatokat marketing tervek megvalósításában.

A hazai kockázati tőkealap-kezelők szerint egyre többet fordítanak marketingre a magyar vállalkozások, de még így is összehasonlíthatatlanul kisebb büdzséből gazdálkodnak, mint nyugati társaik. „Nehéz általános választ adni, mekkora az ideális ráfordított összeg, mert nem a forrás, hanem a tervezési, valamint a megvalósítási szakértelem és tapasztalat a szűk keresztmetszet” – mondja Tánczos Péter, az Euroventures igazgatója. Szerinte itt is érvényes a „kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci” igazság, azonban nagy befektetési kockázatot csak akkor vállalnak a kockázati tőkések, ha megvalósítható a terv és a menedzsment képes is azt véghezvinni. Ugyanakkor könnyebben megy az eladás, ha ismerjük a piaci igényeket. Ha már van egy értékelhető termékünk, a szakértők arra bíztatnak, érdemes mielőbb begyűjteni az első piaci visszajelzéseket, ezáltal is segítendő a továbbfejlesztés hatékonyságát, a siker megalapozását. Hogy ezt itthon, vagy inkább külföldön tesszük, a projekttől is függ.

Mert bármely hiedelemmel ellentétben a termék önmagában nem tudja magát eladni, azaz létfontosságú a marketing szerepe, hangsúlyozza a Bonitas Kockázati Tőkealap-kezelő befektetési igazgatója is. Kiss Gábor úgy véli, noha nagyon jó hazai fejlesztők vannak, az elmúlt évtizedekben gyakori vállalkozói hozzáállás volt, hogy technológiai oldalról szálltak be a közös vállalkozásokba, a salest és a helyi piaci marketinget pedig a nyugat-európai (célpiachoz közeli) partnerek vitték. Az innovációs képességen túl az eladás művészetében is fejlődni kell, teszi hozzá Kiss Gábor.

A segítségnyújtás akár a befektetőktől is érkezhet, igaz, a különböző fejlettségű cégek más és más típusú segítséget igényelnek. Egy korai fázisúnál még a stratégia több eleme kiforratlan, ekkor a magvető befektetők komoly segítséget jelenthetnek a marketing-koncepció kialakításakor is. Egy növekedési tőkebefektetésnél pedig már elvileg ezen területeknek jól is kellene működniük, de nem ez a tapasztalat. „Sok esetben elvárás is a projektek oldaláról, hogy a befektető is vegyen részt a stratégiaalkotás teremtő folyamatában” – mondja a Bonitas befektetési igazgatója.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek