A jelzáloghitelesek ugyan megmenekültek a svájci frank hirtelen erősödésének negatív hatásaitól, több százezer autó- és személyi hitelesnek azonban rekordmagasságba ugorhat a törlesztőrészlete a svájci jegybank múlt heti, az árfolyamot elszabadító döntései nyomán. Hogy pontosan hány adós érintett, azt csak becsülni lehet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ugyanis nem vezet statisztikát a svájci frank alapú hitelszerződések számáról, csak az állományok nagyságáról.
A háztartásoknak nyújtott svájci frank alapú autóhitelek volumene tavaly novemberben 105,5 milliárd, a személyi hiteleké pedig 18,5 milliárd forint volt. Mostanra ez az állomány csökkenhetett a törlesztések miatt, ennek ellenére mindkét hiteltípus esetében a devizahitelek körülbelül kétharmada lehet még svájci frank alapú, vagyis nagyjából 75-80 ezer svájci frank autóhiteles és 40-45 ezer személyi hiteles ügyfél lehet az országban.
A Magyar Lízingszövetségnek van még egy másik becslése az autófinanszírozásra vonatkozóan. Ők úgy kalkulálnak, hogy a teljes svájci frank alapú autóhitel- és -lízingállomány 300 milliárd forint körül lehet, és 250 ezer ügyfelet érinthet, ennek a 80 százaléka lehet lakossági kliens.
A mintegy 300 ezer érintett számára a 320 forint körüli frankárfolyam az jelenti, hogy csupán az árfolyamváltozás miatt is a kezdetinek legalább a duplájára nő a törlesztőrészletük, a legtöbb frankhiteles ugyanis 150-160 forint körüli árfolyam mellett adósodott el. Valamelyes vigaszt jelenthet nekik, hogy az elszámoltatási törvény miatt egyéb tényezők, például egyoldalú kamat- és díjemelések már nem növelhetik a törlesztőrészleteket, sőt az ez alapján beszedett pénzt a hitelintézetek kénytelenek lesznek hamarosan visszafizetni. Erre azonban még néhány hónapot várni kell, hiszen a devizahiteles elszámolás várhatóan csak április végére fejeződik be.
Az érintett adósok közül sokan már a tavalyi 250 forintos, vagyis a jelenleginél 25 százalékkal alacsonyabb árfolyam mellett sem tudták törleszteni a tartozásaikat. Tavaly októberre a deviza személyi hitelek 22,5 és a deviza gépjárműhitelek 12,2 százaléka vált nem teljesítővé, pontosan, késedelem nélkül pedig a személyi hitelek alig felét, a gépjárműhiteleknek is csak a kétharmadát törlesztik. Aki nem tud törleszteni, az első körben kérheti a hitel átütemezést. Kérdés azonban, hogy mindez segít-e; a deviza személyi hitelek több mint negyedét már korábban átstrukturálták, de a könnyítések dacára is minden hetedik-nyolcadik hitel bedőlt később. Az autóhiteleknél 16 százalék az átstrukturált állomány aránya, ezekből is bedőlt később minden hatodik.
Az autóhiteleknél szóba jöhet még a gépjármű értékesítése is, amiből szintén rendezni lehetne a tartozást. Tavaly szeptemberben egy átlagos deviza autóhitel-tartozás megközelítette az 1,4 millió forintot, ami most hirtelen 1,7 millió forintra ugorhatott. A svájci frankhitelből vásárolt autók többsége viszont ma már legalább 7-8 éves, és nem biztos, hogy ér annyit, amennyi hitel van még rajta.
A kötelező forintosítás bejelentésekor még sokan szerettek volna a devizahitelnél maradni, mivel magasnak találták a 256,5 forintos váltási árfolyamot. A jelenlegi árfolyam viszont csaknem 24 százalékkal magasabb ennél, így ha valaki marad a devizahitelben, ekkora mértékű tartozáscsökkenésről kell lemondania.
A kötelező forintosítás bejelentésekor még sokan szerettek volna a devizahitelnél maradni, mivel magasnak találták a 256,5 forintos váltási árfolyamot. A jelenlegi árfolyam viszont csaknem 24 százalékkal magasabb ennél, így ha valaki marad a devizahitelben, ekkora mértékű tartozáscsökkenésről kell lemondania. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.