BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Kgfb: Még kisebb lehet a verseny

Több biztosítónak is át kell majd gondolnia az árazási politikáját, ha ezután a régi ügyfelek nem kaphatnak rosszabb ajánlatot, mint az újak. A megoldás ügyfélbarát, bár gyengítheti az árversenyt.

Komoly fejfájást okozhat a biztosítóknak, ha az Országgyűlés elfogadja azt a kedden benyújtott fideszes törvényjavaslatot, amely megtiltaná, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötő régi ügyfelek indexdíjai magasabbak legyenek annál, amit az új klienseknek kínálnak a cégek.

A biztosítók eddig ugyanis nem voltak szívbajosak jóval drágábban adni a kötelezőt a meglévő ügyfélkörnek, mint a váltáson gondolkozó új klienseknek, a törvényjavaslat szerint viszont kizárólag a hűséges klienseknek lehet majd kedvezni. Hasonló tendencia egyébként a többi biztosításnál is megfigyelhető – mondják a szakértők.

A kgfb mellett a lakásbiztosításoknál és a cascónál is előfordul, hogy a régi ügyfelek díjait folyamatosan emelik a cégek, miközben az újaknak akciókat kínálnak, az árak között azonban jellemzően kisebb az eltérés, mint a kötelezőnél.

A szemfüles kgfb-s ügyfél persze könnyen kijátszhatja a biztosítót: csak fel kellett mondania a szerződését, és ugyanott új biztosítást kötni, így máris megkaphatta az újaknak kínált alacsonyabb díjat. Hogy mennyire bevett szokás ez az ügyfelek körében, azt jól mutatja, hogy a tavalyi kampányban váltó mintegy 230-250 ezer autós 24 százaléka újrakötő volt a Netrisk egy korábbi közleménye szerint. A megelőző években pedig ennél is magasabb volt az ugyanott újrakötő autósok aránya, és az idén szintén emelkedés várható, az első néhány napban ugyanis a váltók 36 százaléka a korábbi biztosítójához szerződött vissza.

Ha viszont egy gépjármű üzembentartója lemarad a váltásról, akkor benne ragadhat egy magasabb díjban. A jelenlegi, év végi kampányban érintett ügyfelek idei évre szóló átlagdíja 14 400 forint volt – mondja Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Ezek az ügyfelek a biztosítóiktól a jövő évre átlagosan 16 500 forintos díjról szóló ajánlatot kaptak, vagyis csaknem 15 százalékos áremelkedést kénytelenek elviselni, ha nem váltanak. Aki viszont váltott, annak ez eddig átlagosan 13 800 forintos díjon sikerült.

A biztosítók üzletpolitikája a régi és új ügyfelek megkülönböztetése terén nem egységes. Vannak cégek, amelyek jóformán semmilyen különbséget nem tesznek a kétféle csoport között, másoknál lényegesen többet fizethet egy régi kliens, mint egy új. Lapunk úgy értesült: a régi és az új ügyfeleknek nagyon hasonló díjat kínáló biztosítók között van például az Aegon, az Uniqa, a K&H és a Signal, ezzel szemben az Union, a Köbe és a Wáberer az új ügyfeleinek sokkal kedvezőbb tarifákat kínál.

Ha elfogadja a parlament a benyújtott törvényjavaslatot, és a régi klienseken nem lehet többet keresni, mint az újakon, a biztosítóknak alaposan át kell gondolniuk a stratégiájukat. Mivel az intézkedés szakértői becslések szerint akár 10-20 milliárd forintot is kivehet a kgfb-piacról, az sincs kizárva, hogy egyes cégek eltűnnek majd, a többiek pedig a csökkenő verseny miatt a korábbinál is gyorsabban és drasztikusabban emelik a díjaikat. Az internetes alkuszcégeket is erősen foglalkoztathatja a kgfb-váltásokat visszavető javaslat, mert bár egyre több lábon állnak, a tevékenységeik jelentős részét még mindig a kgfb-váltásokkal kapcsolatos teendők teszik ki.

Bár a hűséges ügyfeleket védő intézkedés fogyasztóvédelmi szempontból jónak tűnik, de csak a kármentes autósoknak kedvez. A károkozók rosszul is járhatnak vele. Ha a károkozó autós díját nem lehet megemelni, a biztosítók dönthetnek úgy, hogy nem ajánlanak neki új díjat, inkább felmondják a vele kötött szerződést. A korábbi biztosító által felmondott szerződéssel új szolgáltatót kereső autósokat pedig a konkurensek sem biztos, hogy szívesen fogadják, akár súlyos felárakkal is büntethetik őket.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek