Pénz- és tőkepiac

Itt az újabb botrány: visszahívási hullám indult az USA-ban

Július 27-én vezetik ki a tokiói tőzsdéről a két és fél hete csődvédelembe menekülő Takatát.

Július 27-én vezetik ki a tokiói tőzsdéről a két és fél hete csődvédelembe menekülő Takatát. A légzsákbotrányáról elhíresült japán cég hányattatásai ezzel még nem érnek véget. Hétfőn Floridában robbant fel egy légzsák, megölve egy férfit, s ezzel 17-re növelve a selejtes szerkezetek okozta halálesetek számát. Kedden, a közlekedésbiztonsági hatósággal egyeztetve, újabb 2,7 millió autó visszahívását kezdeményezte a Takata az Egyesült Államokban. Ezeket a 2005 és 2012 között az amerikai piacra gyártott légzsákokat Fordok, Mazdák és Nissanok volánjába építették bele. A hiba a régi: a nedvesség hatására a légzsák felfújásáért felelős inflátor olyan erővel robbantja fel a párnát, hogy az fémrepeszeket szakít ki a műszerfalból, közvetlen életveszélyt okozva ezzel. Az viszont új, hogy eddig csak az ammónium-nitrátot tartalmazó inflátorokkal voltak problémák, az újabb visszahívási kör viszont már a modernebb, kalcium-szulfáttal működő berendezéseket érinti.

A The New York Times szerint 42 millió Amerikában fogalomba hozott autó 70 millió inflátorát kell cserélni légzsákostul vagy anélkül. Ez eddig 17 millió autónál történt meg, a teljes csere 9 milliárd dollárt visz el. Kínában a hét végén rendelték el 680 ezer, a FAW gyárában 2008 és 2016 között készült Mazda 6-os visszahívását.

A 37 kínai autógyártó közül 24 fejezte be a cseréket, ez 10,6 millió autót érintett. Öten még adósak ezzel, ők 1,7 millió járművet fognak megjavítani. A South China Morning Post szerint mindössze nyolc gyártó nem vásárolt a Takatától, ez is jelzi a probléma súlyosságát. A botrány a többi között a francia, a svéd és a dél-koreai gyártókat nem érintette. Amerikában egyébként felháborodott politikusok már azt követelik, mondják meg, létezik-e valóban biztonságos légzsák a Takata kínálatában. A Takata részvényárfolyama tegnap 66 százalékkal 75 jenre drágult, igaz, így sem sokat ér, hiszen a 2014 eleje óta tartó lemorzsolódás 3200 jenről indult. A Takata mint márkanév eltűnik, a céget a kínai kézben lévő amerikai Key Safety Systems kebelezi be 1,57 milliárd dollárért.

Nissan légzsákbotrány Takata
Kapcsolódó cikkek