Az év végén az internetes vásárlások száma hagyományosan jelentősen felfut – az idén még a szerényebb becslések szerint is legalább 20 milliárd forint értékű árut és szolgáltatást vásároltak a magyarok a neten a Black Friday és a Cyber Monday akciókon. A netes vásárlásokat megkönnyíti az is, hogy nyár óta a magyarok számára is megnyílt a legnagyobb közösségi portál piactere, s azon a bejegyzések mellett szaporodnak az internetes vásárlási ajánlatok is.
A növekvő forgalom miatt nőhet a visszaélések száma is. Híreink szerint már a rendőrség figyelmét is felkeltette az a csalási forma, ahol egy adott webshop a piaci ár töredékéért kínál márkás terméket, például napszemüveget. A vevő az akcióra ráharapva vásárol, s egy idő múlva – amit most az egyre hosszabbra nyúló szállítási határidők is növelnek – meg is kapja a csomagot az áruháztól. Abban azonban jellemzően egy gyenge minőségű hamisítvány van. Az ügyfél így abban a hiszemben, hogy a vásárlás tárgyában csapták be, akár még él is a termék visszaküldésére vonatkozó fogyasztói jogával, ám eközben a valódi célt az „áruház” már rég elérte: feltűnés nélkül az ügyfél bankkártyaadatainak birtokába jutott, és ezt jó pénzért áruba bocsátja a feketepiacon, az úgynevezett darkneten. Innentől a kártyaadatokkal bármikor visszaélhetnek.
Alapvető tehát, hogy vásárlás előtt igyekezzünk információkat szerezni a szolgáltatóról – ez nem egyenlő a szolgáltató honlapján fellelhető vélemények átböngészésével, hiszen azokat maga a kereskedő írhatja/moderálhatja. Emellett érdemes megfontolni, hogy egy roppantul kecsegtető, a valós piaci ár töredékéért kínált termék vásárlása ismeretlen kockázatokat hordozhat magában.
Érdemes az internetes vásárlásra külön bankkártyát tartanunk, amelyre alkalmanként csak a vásárlásra szolgáló pénzt töltjük fel. Ugyancsak érdemes tájékozódni a bankoknál, hogy létezik-e náluk úgynevezett 3D Secure védelem – ekkor az ügyfél a bank által kockázatosnak ítélt webhelyeken zajló fizetés előtt külön azonosítást kér, például sms-üzenetben.
Alapfeltétel, hogy nem kifejezetten fizetési szolgáltatóknál ne vagy csak kiemelt figyelem mellett mentsük le a kényelem érdekében a kártyaadatainkat. Ezen szolgáltatók adatvédelmi rendszerei jóval támadhatóbbak, mint a pénzintézeteké – nincs olyan hét, amikor ne érkezne hír, hogy ügyfelek adatait szerezték meg csalók ilyen-olyan szolgáltatótól, webáruháztól. A kérdés annak fényében nyer külön értelmet, hogy az Európai Unió döntése szerint 2018. január 13-tól élesedik a PSD II. direktíva, amely nem banki szolgáltatók számára is lehetőséget biztosít – ügyfél-felhatalmazás alapján – pénzügyi adatok banki lekérdezésére és azok gyűjtésére, tárolására.
Miután azonban azt a szabályozást, amely ezen szolgáltatók számára előírja, hogy milyen követelményeknek kell megfelelniük az ügyféladatok kezelése terén, csak a napokban publikálta a bizottság, s így a bevezetésre az EU-parlamenti elfogadás után 18 hónapos átmeneti időszak áll rendelkezésre, a következő hónapokban ez a fontos kérdés európai terepen még szabályozatlan lesz. Magyarországon a pénzforgalmi törvény őszi módosítása úgy hidalta át a helyzetet, hogy kimondta: a PSD II.-ben szabályozott kárviselési felelősség – függetlenül attól, hogy mikorra sikerül ezt az EU-ban kötelezővé tenni – nálunk 2019. január 1-jén száll át a bankokra. k kezelése terén, csak a napokban publikálta a bizottság, s így a bevezetésre az EU-parlamenti elfogadás után 18 hónapos átmeneti időszak áll rendelkezésre, a következő hónapokban ez a fontos kérdés európai terepen még szabályozatlan lesz. Magyarországon a pénzforgalmi törvény őszi módosítása úgy hidalta át a helyzetet, hogy kimondta: a PSD II.-ben szabályozott kárviselési felelősség – függetlenül attól, hogy mikorra sikerül ezt az EU-ban kötelezővé tenni – nálunk 2019. január 1-jétől száll át a bankokra. Így Magyarországon az EU-nál hamarabb lesznek ismertek és átláthatók a kárviselési szabályok. Jó észben tartani, hogy a fenti időpontig a külső szolgáltatókat adatok kezelésével megbízó ügyfelek viselik az adatok kiszivárgásából eredő károkat, és végső soron polgári peres úton érvényesíthetik majd ezt az általuk megbízott szolgáltató felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.