BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenhetnek a nyereségek a szektorban

A magyar hátterű Wizz Air légitársaság májusban 2,84 millió utast szállított, 18,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az elmúlt teljes év utasszáma 30,51 millió volt, 23,3 százalékos a bővülés. Márciusban a havi növekedés még 25,2 százalék volt, ez áprilisban 19,2-re, majd újabb egy százalékponttal csökkent. A növekedési ütem három hónap alatt jelentősen, 7,1 százalékponttal csökkent. Az idei, illetve a 2017-es májusi növekedési ütem is alacsonyabb volt az előző hónaphoz képest.

Ugyanakkor tavaly ezt követően öt hónapon keresztül folyamatosan gyorsult a társaság utasszám-növekedési üteme, 22,2 százalékról 30,5 százalékra ugrott. Idén májusban a Wizz Air járatainak kihasználtsága is nőtt éves alapon, a tavalyi 91,1 százalékról 91,9 százalékra. Az Equilor elemzői szerint nem lehet messzemenő következtetést levonni az adatokból, amelyekben az is megjelenik, hogy idén a húsvéti ünnep miatti utazások csaknem fele márciusra esett. Szerintük a befektetőknek az a legfontosabb, hogy tartja a cég a két számjegyű utasszámbővülést. Hosszú távon az lehet a legnagyobb kérdés, hogy a Brexit miatt miként alakul át a légi utazási piac. „Általános légtérhasználati engedélyt azok a cégek kaphatnak majd, amelyekben a tulajdonosoknak legalább a fele EU-s országokból kerül ki. Ez a szabályozás akár azt is eredményezheti, hogy a Wizz Air-tulajdonosok egy részének el kell adnia a részvényeit” – hívták fel a figyelmet. A Wizz Air árfolyama tegnap 1,8 százalékkal emelkedett. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) idén visszaesést vár az utas- és áruforgalom bővítésében. A szervezet szerint csak 33,8 milliárd dollár nyereséget érhet el együtt a 280 tag. A dráguló olajjal és az emelkedő bérköltségekkel magyarázták a profit 12 százalékos csökkenését. „A repülőgép-társaságok kilencedik éve folyamatosan profitot termelnek, ebből tudják finanszírozni a növekedésüket, a mérlegüket erősíthetik, és befektetőiket is jutalmazhatják. Az észak amerikai társaságok 15 milliárd dollár profittal az elsők. Az ázsiaiak, a leggyorsabban növő utasállománnyal, 8,2 milliárd dollárt értek el, csak kicsit lemaradva az európai társaságok mögött, amelyek 8,6 milliárdnyi profitot könyvelhettek el” – hívták fel a figyelmet az Equilor szakértői, akik szerint a legdinamikusabban a kínai belföldi járatok száma bővül. Az OPEC júniusi értekezlete után lehet jobban megítélni az üzemanyag drágulásának idei hatásait, de a második fél évben már mérséklődhet a kőolaj árának növekedése. Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborús pengeváltásai miatt eshet jelentősen a légi árufuvarozás, amelynek üteme tavaly 9,7 százalékkal nőtt. Idén a bővülés csak 4 százalék lehet az IATA szerint, míg az utasforgalomé 8,1 százalékról 7 százalékra csökkenhet.

A német Lufthansa kivétel: a magas kihasználtság és az Air France-KLM gyengélkedése miatt a nyári szezonban is nagyon jó eredményeket várnak a cégtől. Az első négy hónapban 11,9 százalékkal nőtt a légitársaság utasszáma, és a kihasználtság is 0,9 százalékponttal 78,8 százalékra nőtt. Idén több mint 20 százalékkal csökkent a Lufthansa árfolyama, részben ez is magyarázza, hogy a Reuters adatbázisában szereplő átlagos célárfolyam a jelenlegi szint felett van csaknem 25 százalékkal.

A Wizz Air századik repülőgépét köszöntötték tegnap Budapesten. „Öt év múlva megduplázódhat

a gépek száma, néhány évre rá pedig már háromszáz repülőgép lehet a cég flottájában. Évi 100 milliós lehet az utasforgalmunk 2026-ra, ekkor már 600 ezer utat tehetünk meg egy évben, az alkalmazottak száma pedig 10 ezerre nőhet” – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.