BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassan érvényesül a digitalizáció a magyarországi bankszektorban

Eddig elma­radt a gyors digitális­ át­­a­­­­lakulás a magyar bank­rendszerben, a pénz­­forgalmi szolgáltatások piacán több egyedi akadály is gátolja az innovatív technológiákat célzó fejlesztések megvalósulását.

Gyors és alapvető átalakulás várható a párbeszédalapú kereskedelem területén – derül ki a Mastercard és a Future Agenda szervezet közös kutatásából. A párbeszédalapú vásárlás során a felhasználó hangjával vagy egy chatfelület segítségével választ és fizet. Az Európai Unióban minden ötödik válaszadó vásárolt már szöveg- vagy hangasszisztens segítségével. A megkérdezettek 21 százaléka vásárolt, 16 százaléka fizetett, 7 százaléka pedig igénybe vett ilyen formában banki szolgáltatást. Az amerikai fogyasztók 87 százaléka tudatában van annak, hogy vásárlásai során hang- és szövegkezelő felülettel kommunikál, 66 százaléka pedig már használt ilyen szolgáltatást korábban. A kutatás arra is rámutatott, hogy sok fogyasztó aggódik a hangalapú vásárlás általános biztonsága miatt, különösen az e-kereskedelemben.

Az egyéb pénzügyi szolgáltatások területén is terjed a digitalizáció. Az MFB tegnap kiadott friss gazdasági jelentése szerint a kereskedelmi bankok a digitális lehetőségek kihasználásával a fogyasztókat új csatornákon szólíthatják és szólítják meg. Mindemellett az erősödő verseny, az új technológiákhoz kapcsolódó szabályozás és a hagyományos bankszektoron kívüli versenyzők kihívások elé állítják a pénzügyi iparágat. A pénzforgalmi szolgáltatások piacán több egyedi akadály is gátolja az innovatív technológiákat célzó fejlesztések megvalósulását. A lakossági szegmensben a kereskedelmi bankok közötti versenyt akadályozza egyrészt, hogy a gazdasági szereplők bankváltása az ügyfeleknek munka- és időigényes folyamatnak tűnik, és hogy a hitellel rendelkezőknek gyakran kötelező a kölcsönt adó banknál folyószámlát is fenntartaniuk. Másrészt az új pénzforgalmi szereplők piacra lépését is számos tényező hátráltatja, így például – emeli ki az MFB kiadványa – jelentős a belépési költség, és szigorúak a fogyasztóvédelmi szabályok. Ezzel együtt is jelentős változások következtek be a piacon, s több modern és egyben költséghatékony banki megoldás terjedt el. Ilyen a mobilbankolás és -fizetés, a személyre szabott internetes ügyintézés, valamint a banki termékek online értékesítése. Tavaly már az európai lakosság 61 százaléka intézte banki ügyeit online. Magyarországon a Deloitte idei felmérése szerint 1,3 millióan csak digitális csatornát vennének igénybe bankügyeik intézésekor. Az Eurostat kimutatása szerint Magyarországon az online banki ügyfelek aránya csak 38 százalékos.

A vállalkozások sem feltétlenül gyakorolnak nagy nyomást a bankokra az átalakulás érdekében, a cégek ugyanis nem tartják kiemelten fontosnak a digitális ügyintézést, amikor hitelt vesznek fel. Eközben viszont jelentős problémáik között tartanak számon sok olyan tényezőt, amelyre éppen a digitalizáció lenne kedvező hatással. Ilyen a hitelügyintézés gyorsasága, a járulékos költségek mérséklése vagy az elvárt fedezet nagysága.

Régiós metszet

Az országos átlaghoz képest a nyugat-dunántúli és az észak-magyarországi vállalatok értékelik hangsúlyosabb szempontnak a digitális hitelügyintézés lehetőségét. A maximálisan adható öt pontból 3,7, illetve 3,6 pontra súlyozták ezt a kérdést. Legkevésbé, 3,3 pontot adva, a közép-magyarországi, valamint 3,4-es átlaggal a mezőgazdasági vállalatok számára lényeges kérdés az online ügyintézés. Árnyalja a képet, hogy az ügyfeleknek fontos az időtényező, ami valószínűleg mégis felértékeli a digitalizációt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.