Hivatalosan megszűnt kedden a Bombardier C Series repülőgépcsalád, és rögtön ezután az Airbus kötelékében éledt újra A220-as típusszámon, miután az európai gyártó 50,1 százalékos, irányításra feljogosító részesedést szerzett a kanadai vállalat eddig C Series néven futó fejlesztési programjában. Az Airbus beszállásáról szóló szerződést a hó elején véglegesítették, a kisebbségi paketten a Bombardier és a repülőgépcsalád fejlesztését anyagilag is támogató Québec tartomány osztozik. A páneurópai gyártó termékpalettája kiegészül két – a kialakításuktól függően – 100-150 férőhelyet kínáló modellel, a cég gyakorlatilag kész konstrukciókat vásárolt és fest át saját színeire.
A gyártást az Airbus részben az egyesült államokbeli bázisára, az alabamai Mobile-ba telepíti át, ezzel egyben kizárva annak lehetőségét, hogy riválisa, a Boeing a külföldi eredetre és a Washington által tiltottnak minősített kanadai állami támogatásra hivatkozva keresztbe tegyen az A220-asok amerikai elterjedésének. Tavaly októberben a Boeing nyomására brutális, 299,45 százalékos védővám kivetésével próbálták kiszorítani a kanadaiakat a piacról, noha ebben a regionális távokat teljesítő gépkategóriában a Boeing eleve nem rendelkezett modellekkel. Egészen eddig, hiszen a cég a brazil Embraerrel frissen alapított közös vállalata révén pótolni fogja ezt a hiányosságot. A védővámot egyébként januárban jogtalannak minősítették és hatálytalanították, így a regionális jetek piacának két fő szereplője – ahogy a tulajdonosaik – az USA-ban is összemérheti erejét. A névváltás amúgy meglehetősen ritka: legutóbb a Boeing és a McDonnell Douglas 1997-es egyesülésekor utóbbi MD-95-öseit keresztelték át, ezek Boeing 717-200 néven folytatták légi pályafutásukat.
Az energiatakarékos A220-asok is szép karrier előtt állnak, egyelőre a Swiss (22), az AirBaltic (9) és a Korean Air (5) flottájában repülnek, de az amerikai JetBlue színeiben is feltűnnek hamarosan: a cég kedden hatvan gépet rendelt, és másik hatvanra opciót kötött, ezzel a kis Airbusokra már 486 élő megrendelés van 21 légitársaságtól és lízingcégtől. A Boeing–Airbus-csatát az első fél évben egyébként az amerikaiak nyerték, nettó megrendelésállományuk 460 géppel nőtt, míg az Airbus listája 206-tal lett hosszabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.