Erősödik a kínai nyomás a Samsungon
Az utóbbi egy év leglassabb profitnövekedési tempója jellemezte a Samsung Electronics júniussal zárult második üzleti negyedévét. A dél-koreai elektronikai konszern teljesítményét a lanyhuló okostelefon-értékesítések és a felpörgő csipeladások kettőssége határozta meg. A mobiltelefonokat és ezek alkatrészeit gyártó üzletágnál az üzemi eredmény 34 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, s 2,41 milliárd dollárt tett ki. Az Apple mellett számos más okostelefon-gyártó számára részegységeket szállító üzletág hozza rendszerint a Samsung bevételeinek 40 százalékát.

A globális trend alól azonban a Samsung sem tudta kivonni magát, a mobilok iránti csökkenő kereslet érzékenyen érintette a dél-koreaiakat. Náluk a magas haszonkulccsal értékesített húzómodell, a Galaxy S9-es eladásai torpantak meg, de ezúttal nem minőségi, hanem árazási problémák miatt.
A Xiaomi, a Lenovo és a Huawei által támasztott kínai konkurenciához kell igazodnia a Samsungnak is, és ez negatívan érinti a nyereségességét. A vállalat ezúttal is felhívta befektetői figyelmét a fokozódó árverseny várható következményeire, amelyre csattanós választ adhat a Samsung a várhatóan jövő héten debütáló csúcsmodell, a Galaxy Note 9-es piacra dobásával.
A törhetetlen, pengeéles kontraszttal jellemzett OLED-kijelző mellett más újdonságokat is bele kell csomagolniuk a mobilba a dél-koreaiaknak, ha a topon akarnak maradni. Márpedig az új Note-ról eddig kiszivárgott hírekre alapozva a befektetők attól tartanak, hogy a készülék nem hoz igazi áttörést az Apple-lel vívott harcban. Ez újabb fiaskó lenne azután, hogy a Counterpoint Research piackutató szerint júliusban az iPhone 8-as elhódította az első helyet a Galaxy 9 Plustól a legnagyobb mennyiségben fogyó prémiumkategóriás készülékek versenyében.
Mindez és a kilátásokat illető félelmek is tükröződnek abban a félszázalékos esésben, amivel az árfolyam reagált a gyorsjelentés számaira. Pak Dzsunghun, a HDC Asset Management munkatársa sok biztatót nem tudott mondani a Reutersnek, szerinte mind hardver-, mind szoftverszinten olyannyira felzárkóztak a kínaiak, hogy lassan már csak a marketing és a márkanév jelenti a pluszérvet, ami miatt a vásárlók inkább a Samsung mellett teszik le a garast. A másik kérdés, hogy egyelőre nem látni azt sem, milyen valós fogyasztói igény fogalmazódik meg az újabb generációs mobilok tudásával szemben.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható