BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tesla-rivális érkezik a tőzsdére

Amerikából szerezne tőkét fejlesztési terveihez a NIO, a prémiumszegmensbe sorolt kínai elektromosautó-gyártó. A cég egyelőre égeti a pénzt, az utóbbi másfél évben 1,25 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel.

Amint a Tesla kifarol a Nasdaq garázsából, a kínai NIO képletesen behajt a helyére a tőzsdeüzemeltető társaság parkolójában. A kínai elektromosautó-gyártó 1,8 milliárd dolláros elsődleges részvénykibocsátásáról (IPO) szóló tervét a héten ismertette a börzével, s be is nyújtotta felvételi kérelmét a tőzsdehatósághoz (SEC). A kínai vállalatról eddig nem sokat lehetett hallani, egyetlen terméke, az ES8-as modell viszont a városi terepjárók (SUV) piacán erős ellenfele lehet a Tesla Model X-ének. Árban jobbak a kínaiak, a 67 ezer dolláros alapárukkal szemben a Model X-nél a kínálat 80 ezer dollár környékéről indul. A NIO-ból július végéig 481 darab kelt el a kínai piacon, de 17 ezerre vettek már fel előleggel megerősített megrendelést. A cég tulajdonosai egyelőre odahaza próbálják megismertetni és elterjeszteni a márkát. A hétüléses ES8-ast tavaly mutatták be, sorozatgyártását június végén kezdték meg. Jövőre egy szerényebb kivitelű és olcsóbb elektromos SUV-val jönnek ki, az ES6-ossal, amelyet 2020-ban az ET7-es szedán követ majd. Az évenkénti egy új modell debütálásához a jövőben is ragaszkodnának.

A 2014-ben Sanghajban NextEV néven alapított, 6200 embert foglalkoztató autógyártó anyagi helyzete nem makulátlan, akárcsak a Tesla, kezdő vállalkozásként égeti a pénzt. Az eső fél évben kevesebb mint 7 millió dolláros bevételük volt, szemben az 506,2 millió dolláros veszteséggel. Autóeladásokon kívüli bevételi forrásuk nincs is. A korábbi évek adatai közül csak a 2017-es 758,8 millió dolláros veszteség volt publikus. Kedvcsinálónak ez nem túl acélos ahhoz, hogy az amerikaiak ölre menjenek a magát prémiumkategóriába soroló NIO friss részvényeiért, de ha a cég mögött álló Baidu internetes óriást, a Lenovo mobilgyártót és a Sequoia Capitalt nézzük, már változhat a megítélés. Főleg, hogy kiderült: a NIO a Tencenttel és a JD.com online kiskereskedőházzal is együttműködik. Előbbi egy korábbi feltőkésítési körben is részt vett, az erős kormányzati hátszéllel működő CITIC befektetési társasággal, a Lone Pine Capitallal és a skót Baillie Gifford tőketársasággal együtt.

Az IPO révén az amerikai tőzsdén szereplő legnagyobb kínai autógyártóvá váló NIO vezérigazgatója, Bin Li a kínai autógyártók számára szolgáltató Bitauto Holdings elnöke is egyben, míg vezető tervezőjük, Padmasree Warrior a Microsoft és a Spotify igazgatóságának tagja. A SEC-hez benyújtott dokumentációban a kockázati tényezők között említették, hogy erősen függnek a gyártásban partnerként közreműködő Jianghuai Automobile

Grouptól, az elektromos autók támogatási rendszerében várható pekingi szabályozás megváltoztatásától és nem utolsósorban a kínai–amerikai kereskedelmi vita következményeitől – írja a CNBC. Noha nem exportálják, a NIO

autóival össze lehet futni a kaliforniai utakon, ahol az önvezető rendszerük teszteléséhez engedélyt kaptak ötvennégy másik márkával együtt. (A NIO San José-i fejlesztőbázisában pedig ötszázan dolgoznak az új technológiákon.) Az IPO lebonyolításában a Morgan Stanley, a Goldman Sachs és a JPMorgan vesz részt.

Bizottság már van, kivezetési terv még nincs

A Tesla igazgatósága nem találkozott az autógyártó tőzsdei kivezetéséről szóló kidolgozott ajánlattal – szögezik le közleményükben. A kilenctagú vezetőségen belül egy háromfős, független igazgatósági tagokból alakult bizottság tekinti át az Elon Musk alapító-vezérigazgató által múlt kedden Twitter-üzenetben mintegy tényként közölt kivezetési szándék értelmét és kivitelezhetőségét. Megkérték Muskot, hogy újabb nyilatkozataival ne rontson az amúgy is kényes helyzeten. Annyi már kiderült, a Teslában 5 százalékban tulajdonos szaúdi állami befektetési alap, a PIF támogatja a 420 dolláros árfolyamnál és 72 milliárdos cégértéknél aktiválandó tervet. De aláírt szerződés még nincs, ahogy az is biztos, hogy hiába diszponálnak 235 milliárd dolláros vagyon felett, más irányú kötelezettségvállalásaik miatt az ebből mobilizálható összeg kevés, a kivezetéshez társakra lesz szükségük. Musk felkérte a Goldman Sachsot és a Silver Lake magántőke-társaságot, hogy vegyenek részt az ügylet menedzselésében, ám erről az előbbivel még élő szerződése sem volt, amikor a „finanszírozás biztosítva van” üzenetet elküldte. (A hirtelen 380 dollárra felszökő árfolyam ma ismét a 340 dollárt közelíti.) | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.