Alászállnak a marzsok a fapados légitársaságoknál
Augusztusban a négy nagy európai fapados légitársaság közül – éves alapon – a Wizz Air utasszáma nőtt a legnagyobb arányban, 20,4 százalékkal. A Norwegian nagyjából fele-, az EasyJet és a Ryanair pedig csupán negyedekkora arányú bővülésről számolt be. Igaz, a Ryanairnél a 75 százalékban hozzá tartozó Laudamotiont beszámítva 5 helyett már 9 százalékos az utasszám növekedése. A Laudamotion félmillió utasával együtt 13,8 millióan repültek a Ryanairrel, ám ennél a teljes adatnál érdemes figyelembe venni, hogy a bécsi központú társaság számai nem szerepelnek a bázisban.
Az abszolút számokat tekintve a Ryanair a Laudamotion nélkül is nyert: 633 ezer fős bővülése áll szemben a Wizz Air 589 ezres adatával.
A magyar hátterű Wizz Air utasszáma az elmúlt 12 hónapban 32,29 millió volt, 22,7 százalékkal több, mint az előző időszakban. A kelet-közép-európai piacra koncentráló társaság kihasználtsági mutatója 0,2 százalékponttal 95,6 százalékra nőtt. Ez kissé elmarad a Lengyelországban jövőre jelentősen bővítő Ryanair és az EasyJet adataitól, de 6 százalékponttal magasabb, mint a gondokkal küszködő Norwegiané, amely a már megrendelt Airbus A320neo gépeire keres vevőket, hogy csökkentse az adósságát.

A kerozin drágulása miatt nyomás alá kerültek a fapados légitársaságok árrései, ezt legtöbbjük – így a Norwegian és a Wizz Air is – az utasszám növelésével próbálta ellensúlyozni – közölte az Equilor. A Norwegiannek azért kell előre megválnia a gépektől, mert vélhetően nem tudja megfelelően megtölteni őket. A befektetési szolgáltató szerint ez a veszély az agresszívan bővülő Wizz Airnél is fennáll. A most 104 gépből álló flottát 270 darabosra növelik 2027-re, a megrendeléseket már alá is írták. Az Equilor szerint kockázatos dolog azzal számolni, hogy a jelenlegi utasszámot sikerül szinte megháromszorozni néhány év alatt.
A Ryanairhez és az EasyJethez képest alacsonyabb kapacitáskihasználtság is a gyors növekedés velejárója.
A Wizz Air és a Ryanair EBITDAR-marzsa egyébként hasonló, 32,5, illetve 34 százalék. A Wizz Air azonban ír versenytársánál jobban ki van téve a kerozin drágulásának, mert a következő üzleti évre csak az üzemanyag 68 százalékát fedezte le előre, míg a Ryanairnél ez a mutató 90 százalék. A fapados cégeknél a jegyárak alacsonyan tartásával függ össze, hogy egyes kiegészítő szolgáltatásokat, így a csomagok feladását is kiveszik az alapjegy árából.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

