Versenyben edződik az osztalék
A Magyar Telekom tévé-előfizetőinek száma a tavaly október és idén június közötti háromnegyed évben 2,8 százalékkal, 1,045 millióra gyarapodott, miközben országosan 6,3 százalékos visszaesést és 3,687 milliós előfizetőszámot regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal. A vizsgált időszakban tehát 249 ezer előfizető vált köddé. A csak tévézésre előfizetők száma 64 ezerrel csökkent, a tévé-telefon-internet-csomagot választók 163 ezerrel lettek kevesebben. Tavaly őszig egyébként folyamatos volt a növekedés, az előfizetői szám már a négymilliót súrolta, onnantól viszont megtört a trend. Ennek hátterében a Netflix, a hozzá hasonló online videotékák és az ingyenes audiovizuális szolgáltatók – mint a YouTube – növekvő népszerűsége állhat, valamint az, hogy a fiatalok már egyre kevésbé vevők a hagyományos televíziós kínálatra.
A Magyar Telekom tehát tévé-előfizetői körének bővülésével a trenddel szemben halad, igaz, eközben az egy előfizetőre jutó átlagos bevétele 18 forinttal 3461 forintra csökkent az időszakban.
„A Magyar Telekom szempontjából vegyes a kép, hiszen ami előfizetőként jó valakinek, az befektetőként már nem. Az erősödő versenyhelyzet miatt az előfizetők olcsóbban juthatnak szolgáltatásokhoz, ami a társaság bevételstruktúrájának átalakítását hozza magával. Csak a szolgáltatások értékesítéséből már nem lehet dinamikusan növelni a bevételeket. A cég részben emiatt a készülékértékesítésekre is kiemelt figyelmet fordít” – mondta a Világgazdaságnak Blahó Levente, a Raiffeisen Bank elemzője. A sűrűn lakott területeken több szolgáltató is jelen van, és viszonylag egyszerű az átjárás közöttük. Erre a mobilszolgáltatással együtt kínált tévés csomagokkal válaszolt a Magyar Telekom.
„Ez csak átmeneti előny a számára, hiszen egyre többen kínálnak majd integrált csomagokat. A Vodafone–UPC-egyesülés mellett az is erősíti a versenyt, ha a Digi elindítja végre a mobilszolgáltatását. A Telenor is tulajdonost váltott, aminek szintén lehet piaci hatása. Az ilyen típusú átalakulás egyébként nem speciális magyar jelenség. Az Egyesült Államokban is szövetkeznek a távközlési cégek a tartalomszolgáltatókkal – tette hozzá az elemző –, elég az AT&T és a Walt Disney közötti óriásfúziókra gondolni.” A verseny éleződése mint tényező sokkal nagyobb hatással van a Magyar Telekom osztalékpolitikájára, mint például a sokat emlegetett frekvenciapályázatok körüli bizonytalanság. „Nem tudni még, miként lépnek majd a versenytársak, ezért a konzervatív beállítottságú Telekom inkább a tartalékolás mellett döntött, noha eredménye alapján akár 30-35 forintos osztalékot is fizethetne a mostani 25 forinttal szemben anélkül, hogy sérülnének az alapvető eladósodottsági célkitűzései. Ha a verseny a következő években mégsem lesz olyan erős, mint amire a Magyar Telekom menedzsmentje számít, és nem váltanak tömegesen szolgáltatót az emberek, akkor a cég akár rendkívüli osztalékot is fizethet majd, de egy részvény-visszavásárlási program elindítása sem zárható ki” – mutatott rá Blahó Levente.
Bóvliban maradt a UPC
A Moody’s megerősítette a UPC Holding BV Ba3-as adósbesorolását. Ez a szint a befektetésre nem ajánlott spekulatív kategóriába tartozik. A minősítés kilátásait negatívnak látja a Moody’s, arra alapozva, hogy a Vodafone-ba beolvadó UPC adósságállománya a tőkéjének öt és félszeresét teszi ki.


