BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben edződik az osztalék

Eredményei alapján akár tíz forinttal is magasabb osztalékot fizethetne a Magyar Telekom, amely évek óta a verseny éleződésével magyarázza konzervatív hozzáállását. A cég a tévé-előfizetők országos méretű lemorzsolódását sem érzi meg.

A Magyar Telekom tévé-előfizetőinek száma a tavaly október és idén június közötti háromnegyed évben 2,8 százalékkal, 1,045 millióra gyarapodott, miközben országosan 6,3 százalékos visszaesést és 3,687 milliós előfizetőszámot regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal. A vizsgált időszakban tehát 249 ezer előfizető vált köddé. A csak tévézésre előfizetők száma 64 ezerrel csökkent, a tévé-telefon-internet-csomagot választók 163 ezerrel lettek kevesebben. Tavaly őszig egyébként folyamatos volt a növekedés, az előfizetői szám már a négymilliót súrolta, onnantól viszont megtört a trend. Ennek hátterében a Netflix, a hozzá hasonló online videotékák és az ingyenes audiovizuális szolgáltatók – mint a YouTube – növekvő népszerűsége állhat, valamint az, hogy a fiatalok már egyre kevésbé vevők a hagyományos televíziós kínálatra.

A Magyar Telekom tehát tévé-előfizetői körének bővülésével a trenddel szemben halad, igaz, eközben az egy előfizetőre jutó átlagos bevétele 18 forinttal 3461 forintra csökkent az időszakban.

„A Magyar Telekom szempontjából vegyes a kép, hiszen ami előfizetőként jó valakinek, az befektetőként már nem. Az erősödő versenyhelyzet miatt az előfizetők olcsóbban juthatnak szolgáltatásokhoz, ami a társaság bevételstruktúrájának átalakítását hozza magával. Csak a szolgáltatások értékesítéséből már nem lehet dinamikusan növelni a bevételeket. A cég részben emiatt a készülékértékesítésekre is kiemelt figyelmet fordít” – mondta a Világgazdaságnak Blahó Levente, a Raiffeisen Bank elemzője. A sűrűn lakott területeken több szolgáltató is jelen van, és viszonylag egyszerű az átjárás közöttük. Erre a mobilszolgáltatással együtt kínált tévés csomagokkal válaszolt a Magyar Telekom.

„Ez csak átmeneti előny a számára, hiszen egyre többen kínálnak majd integrált csomagokat. A Vodafone–UPC-egyesülés mellett az is erősíti a versenyt, ha a Digi elindítja végre a mobilszolgáltatását. A Telenor is tulajdonost váltott, aminek szintén lehet piaci hatása. Az ilyen típusú átalakulás egyébként nem speciális magyar jelenség. Az Egyesült Államokban is szövetkeznek a távközlési cégek a tartalomszolgáltatókkal – tette hozzá az elemző –, elég az AT&T és a Walt Disney közötti óriásfúziókra gondolni.” A verseny éleződése mint tényező sokkal nagyobb hatással van a Magyar Telekom osztalékpolitikájára, mint például a sokat emlegetett frekvenciapályázatok körüli bizonytalanság. „Nem tudni még, miként lépnek majd a versenytársak, ezért a konzervatív beállítottságú Telekom inkább a tartalékolás mellett döntött, noha eredménye alapján akár 30-35 forintos osztalékot is fizethetne a mostani 25 forinttal szemben anélkül, hogy sérülnének az alapvető eladósodottsági célkitűzései. Ha a verseny a következő években mégsem lesz olyan erős, mint amire a Magyar Telekom menedzsmentje számít, és nem váltanak tömegesen szolgáltatót az emberek, akkor a cég akár rendkívüli osztalékot is fizethet majd, de egy részvény-visszavásárlási program elindítása sem zárható ki” – mutatott rá Blahó Levente.

Bóvliban maradt a UPC

A Moody’s megerősítette a UPC Holding BV Ba3-as adósbesorolását. Ez a szint a befektetésre nem ajánlott spekulatív kategóriába tartozik. A minősítés kilátásait negatívnak látja a Moody’s, arra alapozva, hogy a Vodafone-ba beolvadó UPC adósságállománya a tőkéjének öt és félszeresét teszi ki.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.