BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Megizzasztotta a meleg nyár a fapadosokat

Lassul a Wizz Air növekedése, de hosszabb távon a fapados légipiac átalakulásának egyik nyertese lehet az átlag feletti profitmarzsmutatóval rendelkező társaság.

Rosszul sikerült a nyári főszezon a légi közlekedésben. A szokatlan hőség miatt az előző évekhez képest kevesebben repültek Észak-Európából a déli üdülőhelyekre.

Skandináviában heteken keresztül 30 fokos kánikula tombolt, emiatt sokan otthon vakációztak. A hagyományos légitársaságokkal és a charterezőkkel szemben azonban a fapadosok még így is megtöltötték a gépeiket, de engedniük kellett a jegyáraikból

– mondta a Világgazdaságnak Nagy András, az Erste elemzője.

„Az elmúlt hónapokban az olajjal párhuzamosan a kerozin is drágult, és a béreket is folyamatosan emelniük kellett a piaci szereplőknek. Így az alacsonyabb bevételekhez magasabb költségek társultak, ráadásul épp a főszezonban. A légitársaságok ilyenkor szokták megtermelni éves profitjuknak több mint a felét, sőt akár kétharmadát is. Mivel az olaj várhatóan tovább drágul, ezért 2019 késő tavaszáig, nyaráig nem várható fordulat a szektorban.”

Az elemző szerint a Ryanair profitfigyelmeztetése ezekkel a folyamatokkal is összefügg. Az ír cég a korábban várt 1,25-1,35 milliárd euró helyett csak 1,1-1,2 milliárd eurós profitra számít idei pénzügyi évében.

Az utasok bizalma részben megrendült a cégben, és a hétfőn kezdődött negyedév előzetes foglalásai is rosszabbul állnak a bázisidőszakhoz képest.

Fotó: AFP

„A Ryanair nemrég engedélyezte a szakszervezetek működését, így a dolgozók hatékonyabban tudnak fellépni a magasabb bérekért és a jobb munkakörülményekért. Ez pedig többletköltségekkel jár. A cég karácsonyig akar megegyezni a szakszervezetekkel. Az árfolyamcsökkenéshez a charterjáratokat is üzemeltető Thomas Cook utazási iroda múlt heti profitfigyelmeztetése is hozzájárult” – fűzte hozzá Nagy András.

Múlt héten a legnagyobbat, 14 százalékot a Ryanair árfolyama esett, az EasyJeté 10, a Wizz Airé és a Norwegiané pedig 7-7 százalékkal karcsúsodott.

Nem minden szereplő állja a versenyt, a dániai központú, izlandi tulajdonú Primera Air tegnap csődöt jelentett. A társaság nemrég még Madridból, Frankfurtból és Berlinből tervezett járatokat a tengerentúlra.

A Wizz Air és a Ryanair egyébként már közölte szeptemberi utasforgalmi adatait is. A Wizz Air 3,17 millió utast szállított a múlt hónapban, ami éves alapon 17,5 százalékos növekedés, a kapacitáskihasználtság 1,2 százalékponttal 94,1 százalékra nőtt. A Ryanair utasszáma 6 százalékkal 12,6 millióra nőtt szeptemberben, a kihasználtság 97 százalékos volt. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint globálisan 85,3 százalékos az augusztusi átlagos kihasználtsági mutató, ez 18 éves rekordnak számít – írta az Airportal.hu.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

Kapcsolódó cikkek