A hétfői 2,2 százalékos eséssel immár 28 százalékos mínuszban van a kínai online iparág üdvöskéje, a Meituan-Dianping. A cég árfolyama az elsődleges részvénykibocsátás (IPO), azaz szeptember 20. óta zuhant ekkorát a hongkongi tőzsdén, igaz, még így is 36,9 milliárd amerikai dollárt ér. Az étel-házhozszállítástól a taxizáson át a mozi- és repülőjegyek eladásáig terjedő kínálatával legnagyobbnak számító kínai rendelési portál a túl lendületes és át nem gondolt terjeszkedés áldozata lett. A Meituan legfrissebb, szeptemberrel zárult negyedévéről kiadott gyorsjelentése ugyan azzal dicsekszik, hogy a cég az egy évvel korábbi forgalmát megduplázva 2,8 milliárd dollár bevételhez jutott, amelynek az 58 százalékát hozta az ételüzletág, ám az egyszeri tételekkel korrigált vesztesége több mint két és félszeresére hízott, 368 millió dolláros mínuszt mutatott. A kusza kimutatásokból az elemzők azt sem tudták felelősen kisilabizálni, hogy mikor várható trendforduló, s számíthatnak-e egyáltalán profitra, netán osztalékra a befektetők.
A költségek az online ételrendelések dinamikusan bővülő piacán szaladtak meg, méghozzá irgalmatlanul. A fő riválissal, a 387 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Alibaba csoport Ele.me (magyarul: Éhes vagy?) nevű rendelési portáljával késre (és villára) menő árháborút folytat a Meituan, melynek során csak a tárgyidőszakban 216 millió dollár értékű „fogyasztást ösztönző” költséget könyvelt el, ami elsősorban a gáláns árkedvezményekből állt össze. A cég nagy tételben játszik, csak tavaly 2,3 milliárd ételmegrendelést vitt házhoz, ez a teljes kínai forgalomnak több mint a fele. A Meituan az éttermekbe is milliószám „szállít” vendégeket, utánuk is felveszi a jutalékot. A szállítás szó szerint is értendő, hiszen a cég a Didi Chuxing dominanciájával jellemzett fuvarmegosztási piacon is jelen van, mi több, az idén 2,7 milliárd dollárért megszerezte a helyi Mobike kerékpármegosztó hálózatot is. Emellett a 2010-ben Vang Hsziang által alapított társaság az éttermek menedzselésében és a beszállítói láncolat működtetésében is részt vesz.
A Reutersnek nyilatkozó elemző, Daniel Hellberg szerint Vang túl sok lovat ül meg egyszerre, s ideje lenne, ha a profitabilitás megtartása érdekében is tenne valamit. Minél több étel-házhozszállítást vállal, annál nagyobb lesz a vesztesége. Hellberg számításai szerint a házhoz szállítás bruttó haszonkulcsát meg kellene dupláznia ahhoz, hogy kikerülhessen a veszteségzónából, már amennyiben a többi szolgáltatásánál a működési feltételek változatlanul maradnak. A költségek radikális csökkentése ugyanis alapelvárássá érett a befektetők részéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.