A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által a lakásbiztosítások piacán elindult egyeztetési folyamat révén, a minősített fogyasztóbarát lakásbiztosítások (FLB) tervezett bevezetésével gyökeresen át kell alakulniuk a hazai biztosításértékesítési technikáknak, ám a nem megfelelő irányba elinduló szabályozás veszélyeket is hordozhat – hívja fel a figyelmet Kurtisz Krisztián, az Uniqa Biztosító vezérigazgatója.
A szakember szerint a legnagyobb veszélyt az hordozza, ha a szabályozás csak a biztosítások díjainak csökkentésére koncentrál: ebben az esetben ugyanis a biztosítási díjért kínált szolgáltatások értéke fog csökkenni, ami rossz hír, mivel a piac egyik legnagyobb gondja az alulbiztosítottság: az, hogy az ügyfelek vagyontárgyai nem megfelelő értéken vannak biztosítva. Az elmúlt években ez a probléma csak még nagyobb lett, hiszen az ingatlanpiaci és építési árak növekedésével köszönőviszonyban sem volt a biztosítási szolgáltatások (és díjak) fogyasztói árindex alapján történő indexálása. Emellett az is ismert, hogy a háztartások ingó vagyonának bővülését sem követik le a biztosítottak – így lesz meglepetés, hogy a kiégett félmilliós plazmatévé után a biztosító csak a tárgyankénti limit 50 ezer forintját hajlandó kifizetni.
Való igaz, hogy az elmúlt öt év alatt a biztosítók nem életbiztosítási területen kimutatott költségei között csökkent a kárráfordítás, ám emellett számottevően nőttek a közvetítőknek fizetett jutalékok – emlékeztet Kurtisz Krisztián. Egyes értékesítési csatornákon például a lakásbiztosítások jutalékszintje ma már a 30-40 százalékot közelíti. Az Uniqa első embere szerint a biztosítók saját költségeinél a díjbevétel arányában már nem látszik számottevő racionalizálási lehetőség – ma már szinte minden cég elektronizálta az ügymenetét és a kárügyintézést.
Az, hogy a biztosítási szakma a jutalékra épül, inkább erény, mint hátrány, ám fontos, hogy a közvetítők valóban hozzáadott értéket képviseljenek – hangsúlyozza Kurtisz Krisztián, aki szerint a szabályozásnak most abba az irányba kellene elindulnia, hogy a tömegtermékeknél – az autó- és a lakásbiztosításoknál – a direkt csatornák felé orientálódjanak a fogyasztók. Példaként az Uniqa új digitális megoldását, a Cherrisket hozza fel, ahol úgy sikerült az anyacéggel azonos szolgáltatási szintű terméket lényegesen olcsóbban adni, hogy kivették a jutalék jó részét a rendszerből. A Cherrisk – ma még nem túl számottevő – lakásbiztosítási üzleteinek a 35 százalékát már az újrakötők hozzák, míg az új ügyfelek bevonzásában egyre nagyobb teret nyer az ügyfélajánlás. A teljesen jutalékmentesen kínált utasbiztosításoknál viszont már a teljes hazai Uniqa-csoport kötéseinek 40 százalékát a Cherrisk hozza.
Számos területen azonban igenis van létjogosultságuk az üzletkötőknek: olyan termékeknél, ahol fontos a kockázatok testreszabása, a jövőben is elkél a szakértői segítség. A lakossági és a kis- és középvállalati területen ezért egyfajta értékesítési mix kialakulása várható, ahol a direkt elérés mellett helyük lesz az üzletkötőknek, és ezen a területen a továbbiakban is fontos – bár a szakember szerint csökkenő – súlyuk lesz az online alkuszoknak. A vállalati üzletet továbbra is az alkuszok uralják majd, ott Kurtisz Krisztián szerint egyre nagyobb teret nyer a díjalapú értékesítési rendszer – ahol az ügyfél, és nem a biztosító fizeti a biztosításközvetítő jutalékát (díját). Noha vannak olyan vélemények, amelyek szerint a mai fiatalok problémamegoldása egyszerűbb – ha megtalálnak egy számukra kedvező ár-érték arányú megoldást, azt használják, s nem akarnak közel teljes képet kapni a versengő termékekről, mint például amilyen szolgáltatást az online alkuszok nyújtanak –, az Uniqa vezérigazgatója nem hisz abban, hogy ügyfelek tömegei töltenék le egy-egy szolgáltató applikációját. Szerinte a biztosítás iránti igény nem napi jellegű, felesleges évi egy-két tranzakcióért programot tárolni a mobileszközön – a Cherrisk ezért eleve webes felületre készült. Hasonló gondolat vezethette a Magyar Biztosítók Szövetségét is, ahol a baleseti e-kárbejelentő a több mint százezer applikációs letöltés ellenére immár webes felületen is kitölthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.