Számos jel utal arra, hogy csúszik az azonnali átutalási rendszer (AÁR) bevezetése, július 1-jétől nem indul be a bankokban a szolgáltatás. Korábban mi is jeleztük, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) számlaköltségekről szóló szakértői szakmai anyagának harmadik részében már nem szerepel az AÁR bevezetése mellett a július elsejei időpont, ám a héten ennél is komolyabb indokot kaptunk a csúszásra. Kedden immár a tranzakciós illeték (TRILL) – lakossági átutalásának esetében – a Pénzügyminisztérium által tervezett módosítása nélkül fogadta el a pénzügyi salátacsomagot a parlament. Ebben a tárca azt javasolta, hogy azon számlák esetében, amelyeken a megelőző évben egyetlen, 20 ezer forintot meghaladó utalás is volt – a bankkártyás fizetés mintájára és annak összegével megegyező mértékben – évi 800 forintos átalányt fizessenek a pénzintézetek.
A minisztériumi előterjesztés az AÁR-nak ágyazott volna meg, hiszen annak elterjedését akadályozhatja az utalásonként megfizetett illeték. Az analógiát épp a bankkártyás fizetések szolgáltatták: az első időben, amikor a TRILL-re nem volt átalány, több pénzintézet ráterhelte a fogyasztókra a kártyás vásárlások illetékét. Az átalány azonban könnyebben beépíthető az éves kártyadíjba. (Az év elején szintén az AÁR érdekében tették illetékmentessé a kis összegű, 20 ezer forint alatti átutalásokat.) Ugyancsak az azonnali átutalásra való felkészülés volt tetten érhető abban, hogy az új illetékszabályt a minisztériumi javaslat szerint július 1-jétől vezették volna be – az éves átalánydíj 50 százaléknyi befizetését írva elő.
A javaslat visszavonása mögött több okból is az AÁR elhalasztását sejtik. Az indoklás szerint a családvédelmi akcióterv pénzügyi hátterének megteremtése miatt volt szükség az egyébként csak néhány napot élt javaslat visszavonására, ám korábban több kormányzati megszólaló arról beszélt, hogy az akcióterv forrása biztosítható, a kieső illetékbevétel az akcióterv évi 150 milliárdjának a 3-5 százalékát teheti ki. Ráadásul a minisztériumi előterjesztés jogszabályból való kivételét indítványozó Bánki Erik gazdasági bizottsági elnök úgy nyilatkozott, hogy nem került le végleg a napirendről a pénzügyi tárca javaslata, sőt később az Mfor kérdésére válaszoló Varga Mihály már arról beszélt, hogy akár már májusban, a jövő évi költségvetés összeállításakor újra megvizsgálhatja a Pénzügyminisztérium a pénzügyi tranzakciós illeték csökkentését.
Időközben a bankok zöme arról számolt be, hogy gőzerővel zajlanak az előkészületek, igyekeznek határidőre elkészülni, ám arról pletykálnak, hogy néhány nagyobb szereplő csúszásban van. Márpedig – hívják fel a figyelmet szakértők – erre a nagy horderejű lépésre csak akkor kerülhet sor, ha viszonylag hosszú tesztidőszak után kellően biztosított az, hogy az AÁR százszázalékos biztonsággal tud működni – enélkül ugyanis a felfokozott várakozások miatt olyan reputációs veszteség érheti a rendszert, amelynek hatásai az egész projekt sikerét veszélyeztetik.
Sokan emlékeztetnek arra, hogy az online pénztárgépek hasonló szintű változást hozó bevezetését az eredetileg tervezett 2013. július 1. helyett előbb 2013. szeptember 30-ra, majd végül 2013. december 31-re halasztotta a nemzetgazdasági tárca épp azért, hogy ne az indulás problémái határozzák meg az új rendszer elfogadottságát. A tények ismertek: az online pénztárgépek bevezetése az Orbán-kormány egyik legsikeresebb projektje lett, a rendszert több ország is adaptálta-adaptálja – most épp Romániában zajlik a bevezetés (és a vita a határidőkről).
Az AÁR indulásának elhalasztása azért is észszerű, mert így esély van arra, hogy együtt debütáljon az AÁR és annak sokak szerint legfontosabb része, a „fizetésikérelem-modul”, ahol a szolgáltatók a rendszerben számlát nyújthatnának be az ügyfeleknek, akiknek hatvan napjuk lenne arra, hogy azt elfogadják és elindítsák a számlaösszeg kifizetését az AÁR-ban. Ez a megoldás jó eséllyel nyugdíjazná a hungarikumnak számító sárga csekket. Az eredeti tervek szerint az AÁR indulására ezzel a modullal még nem kell elkészülniük a szolgáltatóknak.
Ami bizonyos: az AÁR bevezetésének csúszásáról, a rendszer indulásáról a döntést már a területért felelős új MNB-alelnöknek, Patai Mihálynak kell majd meghoznia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.