Pénz- és tőkepiac

Folyamatosan esik a kávé ára, de már nem sokáig

Az arabica kávé világpiaci ára 2006 óta nem látott mélységbe süllyedt. Sok kávétermelőnek ez már éppen a profitabilitás alsó határát jelenti, ami miatt valószínűleg rövid időn belül megáll ez az áresés.

A kávé árának gyors csökkenésének három fő oka

  • a kínálat növekedése,
  • a brazil reál gyengülése az amerikai dollárral szemben,
  • valamint a spekulatív short pozíciók növekvő mennyisége.
  • A spekulatív shortokkal a legutóbbi időkben rendkívül nagy hozamokat lehetett elérni a kávé határidős piacán kialakult viszonyok miatt, s mivel ezek a feltételek jelenleg is fennállnak, tovább nő a short pozíciók száma, ami miatt – valamint a jónak ígérkező brazil termés miatt – további nyomás nehezedik a kávé spot árára – írja Peter Garnry, a Saxo Bank munkatársa.

    Fotó: AFP

    A kávéárak esésének természetesen megvannak a következményei a nagy kávéház-láncok oldalán, így a Starbucks-nál is. Az amerikai székhelyű lánc hullámzó éven van túl: 2018 júniusában egy nap alatt esett 9 százalékot, amikor bejelentették jó pár egység bezárását, de azóta 50 százalékkal nőtt a részvényeinek ára.

    A Starbucks jellemzően a nyerskávé-szükségleteinek mintegy felét több mint egyéves lejáratú határidős ügyletekkel biztosítja.

    Ebből adódóan nem érvényesül teljesen az alacsony spot ár a társaság gazdálkodásában, de a kávé árának kitartó esése és az áralakulás kilátásai miatt a Starbucks igen alacsony áron tudja lekötni a beszerzésének egy részét. És mivel a Starbucks nem csökkenti a vásárlói felé a kávé kiskereskedelmi árát, az alacsony beszerzési ár közvetlenül hat a nyereségre.

    A kávé világpiaci árának növekedését válthatja ki, ha a termelők a növelik a készleteiket és a kínálat egy részét visszatartják, vagy ha romlana az időjárás, de makrogazdasági oldalról is egyre nő egy árfelhajtó tényező esélye,

    mivel a Kína felől érkező pozitív hírek a brazil reál erejét is növelhetik.

    A Starbucks befektetői a fentieken kívül nem hagyhatják figyelmen kívül azt sem, hogy a Starbucks részvényeinek értékeltsége a vállalati érték/EBITDA mutató tekintetében (EV/EBITDA) 50 százalékos felülértékeltséget mutat az amerikai részvények átlagához képest.

    áresés arabica kávé
    Kapcsolódó cikkek