A kávé árának gyors csökkenésének három fő oka
A spekulatív shortokkal a legutóbbi időkben rendkívül nagy hozamokat lehetett elérni a kávé határidős piacán kialakult viszonyok miatt, s mivel ezek a feltételek jelenleg is fennállnak, tovább nő a short pozíciók száma, ami miatt – valamint a jónak ígérkező brazil termés miatt – további nyomás nehezedik a kávé spot árára – írja Peter Garnry, a Saxo Bank munkatársa.
A kávéárak esésének természetesen megvannak a következményei a nagy kávéház-láncok oldalán, így a Starbucks-nál is. Az amerikai székhelyű lánc hullámzó éven van túl: 2018 júniusában egy nap alatt esett 9 százalékot, amikor bejelentették jó pár egység bezárását, de azóta 50 százalékkal nőtt a részvényeinek ára.
A Starbucks jellemzően a nyerskávé-szükségleteinek mintegy felét több mint egyéves lejáratú határidős ügyletekkel biztosítja.
Ebből adódóan nem érvényesül teljesen az alacsony spot ár a társaság gazdálkodásában, de a kávé árának kitartó esése és az áralakulás kilátásai miatt a Starbucks igen alacsony áron tudja lekötni a beszerzésének egy részét. És mivel a Starbucks nem csökkenti a vásárlói felé a kávé kiskereskedelmi árát, az alacsony beszerzési ár közvetlenül hat a nyereségre.
A kávé világpiaci árának növekedését válthatja ki, ha a termelők a növelik a készleteiket és a kínálat egy részét visszatartják, vagy ha romlana az időjárás, de makrogazdasági oldalról is egyre nő egy árfelhajtó tényező esélye,
mivel a Kína felől érkező pozitív hírek a brazil reál erejét is növelhetik.
A Starbucks befektetői a fentieken kívül nem hagyhatják figyelmen kívül azt sem, hogy a Starbucks részvényeinek értékeltsége a vállalati érték/EBITDA mutató tekintetében (EV/EBITDA) 50 százalékos felülértékeltséget mutat az amerikai részvények átlagához képest.