BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kifejezetten optimista az AutoWallis

Az osztalék mértékét a későbbiekben a csoport növekedésének finanszírozási igényeihez kívánják szabni, figyelembe véve az éppen aktuális kamat- és hozamkörnyezetet is.

Az AutoWallis a nemzetközi standardok (IFRS) alapján 65,5 milliárd forintos árbevétel mellett 2,1 milliárd forintos EBITDA-t ért el csoportszinten, ami 16 százalékos csökkenés az előző évi 2,5 milliárd forint után. Az igazgatóság szerint az eredményváltozás elsődleges oka az, hogy a sikeres 2017-es év után a dízelhajtású járműveknél elhúzódott a kötelezővé tett új károsanyag-kibocsátási mérés (WLTP), amit a forint kedvezőtlen árfolyam-alakulása és a jelentős bérköltség-növekedés tovább terhelt.

Székely Gábor, a társaság befektetési igazgatója az AutoWallis 2018-as évét a tőzsdére lépésre való felkészülés évének tekinti. Az árbevétel-arányos nyereség – mint mondta – megfelelt az iparági átlagnak, most a társaság árbevételének öt év alatti megduplázását tervezik, és az ennek eléréséhez szükséges stratégiát májusban mutatják be.

A csoport tevékenysége három részre bontható. Ezek közül a nemzetközi disztribúciós üzletág, vagyis a közép- és délkelet-európai országokba irányuló különböző márkájú új gépjármű- és alkatrész-nagykereskedelmi tevékenység értékesítési darabszámai 2018-ban 3 százalékkal nőttek, meghaladva az 1700 eladott gépjárművet. A vállalat tavaly júniusban állapodott meg a Ssangyong dél-koreai autómárka forgalmazásáról a cseh és a szlovák piacokon, ennek árbevétel-növelő hatása 2019-ben jelentkezhet. A belföldi kis- és nagykereskedelmi disztribúciós üzletágban az új autók és motorkerékpárok értékesítése 34 százalékkal, a használtautó-értékesítés 17 százalékkal emelkedett az előző év viszonylatában. A társaság harmadik szegmensében, az autóipari szolgáltatói üzletágban – amely szerviztevékenységet, továbbá rövid és hosszú távú gépjármű-kölcsönzést foglal magában – szintén jelentős organikus növekedés volt 2018-ban: a szervizórák száma 15 százalékkal, a rövid távú gépjárműbérleti események száma 3 százalékkal emelkedett 2017-tel összehasonítva, emellett a rövid és hosszú távú gépjárműkölcsönzéshez rendelkezésre álló átlagos flottaméret is bővült 7 százalékkal.

Az AutoWallis leányvállalatai 810 millió forint osztalékot fizethetnek anyavállalatuknak, ebből az igazgatóság 575 millió forint kifizetését javasolja az osztalékelsőbbségi részvényeseknek. Az osztalékelsőbbségi részvények közvetett jogosultja, Veres Tibor jelezte, hogy az osztalékot vissza kívánja juttatni, ezzel is támogatva a növekedési stratégia megvalósításának finanszírozását. 2020-ban már kizárólag a törzsrészvényesek lesznek jogosultak a teljes fizetendő osztalékra.

Jó év lehet 2019

Székely Gábor, az AutoWallis Nyrt. befektetési igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy a csoport alapvetően pozitív várakozásokkal tekint az idei évre. A 2008-as válság óta az idei lesz az első olyan év, amikor valószínűleg több új autót értékesítenek, mint amennyi használt autó kerül az országba. Székely Gábor szerint a nagycsaládosok számára tervezett autóvásárlási támogatás is további hajtóerő. Fontos tényező, hogy a WLTP miatt a 2018 harmadik negyedévében nem realizált eladások egy része átcsúszott 2019-re, és a csoport által forgalmazott márkáknál több modellfrissítés is erősíteni fogja az évet. A nemzetközi disztribúciós ágazatban a cseh és a szlovák piac 2018-as megszerzése miatt ezen országok teljes éves árbevétele és nyereségtermelő hatása idén fog jelentkezni először. | T. b. t.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.