Kiváró álláspontra helyezkednek a Boeing földre parancsolt 737 MAX típusú utasszállítóira rendelést leadó légitársaságok, mivel a szerződés elhamarkodott felmondásával a saját érdekeik ellen lépnének fel. Az amerikai gyártó egy évtizedre előre el van látva munkával, és hasonló a helyzet az alternatív beszerzési forrást jelentő Airbusnál is. A megszerzett sorszámot kettétépni és a riválisnál a sor végére beállni aligha tűnik megfontolt döntésnek, főként annak tudatában, hogy a Lion Air és az Ethiopian Airways két lezuhant 737-esénél jelentkező típushiba kijavítása állítólag jó úton halad, s akár júliusra végezhetnek vele.
A Boeingnál a vizsgálat lezárultáig és a repülési engedély kiadásáig gyakorlatilag raktárra gyártják a MAX-okat, s át is álltak a havi 52 darabosról a 42 darabos műszakra, ami csigatempó, ha az ötezres megrendelésállományt vesszük alapul. Izgalmak még így is adódnak: a South China Morning Post című hongkongi lap például azt adta hírül, hogy a kínai légitársaságokat ellátó China Aircraft Leasing Group felfüggesztette a száz darab MAX gépre leadott megrendelését. A lízingcég elnökére hivatkozó lap tegnap cáfolni kényszerült, mivel félreérthettek valamit. Nem mondtak le semmit, és fizetni is fognak, de mivel a Boeing teljesen leállt a kiszállításokkal, ezért az aktuális részletet nem utalták el a cég chicagói székhelyére. Az amerikaiak szóvivőjük útján jelezték, hogy megbízható partnerüknek tekintik a kínaiakat.
A gyártás lelassításáról szóló hír mellett hideg zuhanyt zúdított a részvényesekre az is, hogy a Bank of America Merrill Lynch vételről semlegesre módosította a Boeing-papírokhoz fűzött ajánlását, azzal az indokkal, hogy a remélt három-hat hónapos kiesés helyett reálisan hat-kilenc hónapos csúszással lehet számolni. A rossz hírekre az árfolyam 5 százalékot esett, s ezzel 16 százalékosra, 26 milliárd dollárosra növekedett a március 10-i etiópiai katasztrófa utáni időszak piaci vesztesége.
A Wall Street-i elemzők szerint a cég 500-nál aligha tud több 737-est leszállítani az idén, a Cowennél ennyire módosították korábbi 630-as becslésüket, míg a Jefferiesnél 580-ról 497-re csökkentették a 2019-ben átadandó MAX-ok darabszámát. A Cowen ennek megfelelően 475-ről 460 dollárra csökkentette a Boeing célárfolyamát. Abban viszont nagyobb az egyetértés, hogy hosszú távon a Boeing ma is stabil befektetésnek számít.
A Boeing tegnap szűk szavú közleményben kommentálta az év első három hónapját. Amíg egy évvel korábban 132 darab 737 MAX-ot adtak át a megrendelőiknek, addig az idei első három hónapot 89 darabbal zárta a társaság, mivel márciusban egyetlen ilyen utasszállítót sem értékesítettek az etiópiai katasztrófa miatt. Sőt, egyetlen megrendelést sem vettek fel a típusból a már leszerződött 4723-hoz. De a többi modelljükre sem volt nagy kereslet ezúttal, a 91 darabos teljes megrendelésállomány-bővülés csak fele a 2018 első negyedévében mértnek. A negyedévben összesen 149 gépet adtak át a tavalyi 184 után, a MAX mögött a második helyre a 787-es Dreamliner futott be 36 darabbal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.