BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilenc hónapig is elhúzódhat a Boeing kálváriája

Kiváró álláspontra helyezkednek a Boeing földre parancsolt 737 MAX típusú utasszállítóira rendelést leadó légitársaságok, mivel a szerződés elhamarkodott felmondásával a saját érdekeik ellen lépnének fel. Az amerikai gyártó egy évtizedre előre el van látva munkával, és hasonló a helyzet az alternatív beszerzési forrást jelentő Airbusnál is. A megszerzett sorszámot kettétépni és a riválisnál a sor végére beállni aligha tűnik megfontolt döntésnek, főként annak tudatában, hogy a Lion Air és az Ethiopian Airways két lezuhant 737-esénél jelentkező típushiba kijavítása állítólag jó úton halad, s akár júliusra végezhetnek vele.

A Boeingnál a vizsgálat lezárultá­ig és a repülési engedély kiadásáig gyakorlatilag raktárra gyártják a MAX-okat, s át is álltak a havi 52 darabosról a 42 darabos műszakra, ami csigatempó, ha az ötezres megrendelésállományt vesszük alapul. Izgalmak még így is adódnak: a South China Morning Post című hongkongi lap például azt adta hírül, hogy a kínai légitársaságokat ellátó China Aircraft Leasing Group felfüggesztette a száz darab MAX gépre leadott megrendelését. A lízingcég elnökére hivatkozó lap tegnap cáfolni kényszerült, mivel félreérthettek valamit. Nem mondtak le semmit, és fizetni is fognak, de mivel a Boeing teljesen leállt a kiszállításokkal, ezért az aktuális részletet nem utalták el a cég chicagói székhelyére. Az amerikaiak szóvivőjük útján jelezték, hogy megbízható partnerüknek tekintik a kínaiakat.

A gyártás lelassításáról szóló hír mellett hideg zuhanyt zúdított a részvényesekre az is, hogy a Bank of America Merrill Lynch vételről semlegesre módosította a Boeing-papírokhoz fűzött ajánlását, azzal az indokkal, hogy a remélt három-hat hónapos kiesés helyett reálisan hat-kilenc hónapos csúszással lehet számolni. A rossz hírekre az árfolyam 5 százalékot esett, s ezzel 16 százalékosra, 26 milliárd dollárosra növekedett a március 10-i etiópiai katasztrófa utáni időszak piaci vesztesége.

A Wall Street-i elemzők szerint a cég 500-nál aligha tud több 737-est leszállítani az idén, a Cowennél ennyire módosították korábbi 630-as becslésüket, míg a Jefferiesnél 580-ról 497-re csökkentették a 2019-ben átadandó MAX-ok darabszámát. A Cowen ennek megfelelően 475-ről 460 dollárra csökkentette a Boeing célárfolyamát. Abban viszont nagyobb az egyetértés, hogy hosszú távon a Boeing ma is stabil befektetésnek számít.

A Boeing tegnap szűk szavú közleményben kommentálta az év első három hónapját. Amíg egy évvel korábban 132 darab 737 MAX-ot adtak át a megrendelőiknek, addig az idei első három hónapot 89 darabbal zárta a társaság, mivel márciusban egyetlen ilyen utasszállítót sem értékesítettek az etiópiai katasztrófa miatt. Sőt, egyetlen megrendelést sem vettek fel a típusból a már leszerződött 4723-hoz. De a többi modelljükre sem volt nagy kereslet ezúttal, a 91 darabos teljes megrendelésállomány-bővülés csak fele a 2018 első negyedévében mértnek. A negyedévben összesen 149 gépet adtak át a tavalyi 184 után, a MAX mögött a második helyre a 787-es Dreamliner futott be 36 darabbal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.