A globális autóipar teljesítményét mutató First Trust Global Auto ETF az idén – a tavalyi 14 százalékos csökkenés után – 12 százalékkal emelkedett. A három nagy német autógyártó árfolyama is életre kelt az év első négy hónapjában, bár hosszabb távon még mindig erős mínuszban vannak a mutatók. Az idei 27 százalékos ralival kiemelkedik a Daimler, amelynél a jó értékesítési adatokat és a szektorátlagnál magasabb profitmarzsot jutalmazták a befektetők. Európában a Peugeot-Citroen PSA és a Ferrari vezeti a mezőnyt. Az előbbinél a sikeres terjeszkedés kelthette fel a befektetők érdeklődését. Az Egyesült Államokban a vártnál jobb negyedévet záró és a kínálatát sikeresen átalakító Ford idei 36 százalékos ralija számít kiemelkedőnek, de a legtöbbet, 42 százalékot a kínai Great Wall árfolyama emelkedett. A tavalyi esések után a kínai részvények általában emelkedtek, a hegymenetből az autóipar is kiveszi a részét. Kínában annak ellenére vannak viszonylag jó helyzetben a nagy helyi gyártók, hogy az országban visszaestek az eladások. Az elektromos autókat gyártó BYD (Build Your Dream) az első negyedévben például meghétszerezte a nyereségét, miután a külföldi márkák és a kisebb helyi gyártók eladásai csökkennek. A Tesla kurzusa azonban nem talál magára, miután a Model 3-ra épülő Model Y nem váltotta ki a remélt érdeklődést, és az első negyedévben ismét veszteséges lett a gazdálkodás. Tegnap a nyitás előtti szakaszban azért emelkedett csaknem 5 százalékkal az árfolyam, mert a társaság bejelentette, hogy kétmilliárd dollár friss tőkét tervez bevonni. A Volkswagen szintén tegnap közzétett első negyedéves gyorsjelentésében csökkenő eladásokról, ám növekvő bevételekről számolt be. A működési eredmény visszaesett, a számokat egymilliárd eurós jogi céltartalékképzés is terhelte. A befektetők mégis 4 százalékos plusszal díjazták a beszámolót, miután a menedzsment megerősítette az idei árbevétel- és eredményterveit.
Az autóipari részvények volatilitása a botrányokon kívül a szektor átalakulásával van összefüggésben. Az autómegosztó szolgáltatások terjedésével a birtoklás egyre kevésbé lesz fontos. A praktikum és a használhatóság, valamint a bérléshez kínált szolgáltatás válik fontossá, ami a megtérülés szerkezetében is jelentős változásokkal jár, még ha az átalakulás nem is robbanásszerű.
Az autóipar kettős kihívás előtt áll. Egyrészt a belső égésű motorok helyét az elektromos meghajtás veheti át, másrészt az önvezető autózás is komoly kihívásokat és költségeket jelent a szektorban. Elon Musk, a Tesla első embere már arról beszél, hogy 2020-ban robottaxi-szolgáltatást indítana. Szerinte ehhez már csak a szoftver és a megfelelő hatósági engedélyek kellenek, a Tesla-modellek már most olyan csipekkel készülnek, amelyek alkalmasak lehetnek a robottaxi szoftverének fogadására. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy egy 30 millió forint értékű autót milyen garanciák mellett engedne át valaki egy ismeretlennek, és megtérülne-e a szolgáltatás.
A szabályozás még nem tart lépést a technológiai fejlődéssel. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy egy önvezető autó baleseténél ki viseli a felelősséget, de erre még egyik országban sem találtak megnyugtató választ. A fejlesztések finanszírozása sem egyértelmű, hiszen bár nagy a volumen, de nem túl magas az
autógyártás haszonkulcsa. Szakértők szerint kategóriától függően egy autón átlagosan 1000-2000 dollár a gyártó haszna.
Az átalakulás és a fejlesztések, valamint a hatékonyabb működés következtében sok elemző szerint a jövőben a Volkswagen-konszernhez hasonló csoportok jöhetnek létre. Korábban még az volt a vezérelv, hogy a különböző márkák más-más rétegnek gyártanak autókat, de az alapelv, például a közös padlólemezek fejlesztése minta lehet a többieknek. Már szóba került, hogy a két ősi német rivális, a BMW és a Mercedes-Benz az 1-es sorozatot és az A osztályt közös fejlesztésben készítse el. A PSA a Renault példáját követi, és az Opel megvétele után újabb célpontokat keres. Hírbe hozták már a Jaguar Land Roverrel, de a Fiat Chryslerrel is.
A vezető autógyártók célárfolyamai átlagosan 9 százalékkal a jelenlegi szint felett vannak. A német cégek a botrányok miatti nagy árfolyamesések után már osztalékszempontból is érdekesek, hiszen 5-6 százalékos hozamot ígérnek. A németek által az önvezető autózásban szerzett tapasztalatok értékesek lehetnek, hiszen a rendszerint drágább autókat vásárló közönséggel könnyebb megfizettetni az elektromos hajtású autók jóval magasabb árát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.