Pénz- és tőkepiac

Az elektromos és önvezető autóké a jövő

A tavalyi zuhanások után az idén viszonylag jól teljesítenek az autóipari részvények, a piaci szegmentáció azonban javában zajlik.

A globális autóipar teljesítményét mutató First Trust Global Auto ETF az idén – a tavalyi 14 százalékos csökkenés után – 12 százalékkal emelkedett. A három nagy német autógyártó árfolyama is életre kelt az év első négy hónapjában, bár hosszabb távon még mindig erős mínuszban vannak a mutatók. Az idei 27 százalékos ralival kiemelkedik a Daimler, amelynél a jó értékesítési adatokat és a szektorátlagnál magasabb profitmarzsot jutalmazták a befektetők. Európában a Peugeot-Citroen PSA és a Ferrari vezeti a mezőnyt. Az előbbinél a sikeres terjeszkedés kelthette fel a befektetők érdeklődését. Az Egyesült Államokban a vártnál jobb negyedévet záró és a kínálatát sikeresen átalakító Ford idei 36 százalékos ralija számít kiemelkedőnek, de a legtöbbet, 42 százalékot a kínai Great Wall árfolyama emelkedett. A tavalyi esések után a kínai részvények általában emelkedtek, a hegymenetből az autóipar is kiveszi a részét. Kínában annak ellenére vannak viszonylag jó helyzetben a nagy helyi gyártók, hogy az országban visszaestek az eladások. Az elektromos autókat gyártó BYD (Build Your Dream) az első negyedévben például meghétszerezte a nyereségét, miután a külföldi márkák és a kisebb helyi gyártók eladásai csökkennek. A Tesla kurzusa azonban nem talál magára, miután a Model 3-ra épülő Model Y nem váltotta ki a remélt érdeklődést, és az első negyedévben ismét veszteséges lett a gazdálkodás. Tegnap a nyitás előtti szakaszban azért emelkedett csaknem 5 százalékkal az árfolyam, mert a társaság bejelentette, hogy kétmilliárd dollár friss tőkét tervez bevonni. A Volkswagen szintén tegnap közzétett első negyedéves gyorsjelentésében csökkenő eladásokról, ám növekvő bevételekről számolt be. A működési eredmény visszaesett, a számokat egymilliárd eurós jogi céltartalékképzés is terhelte. A befektetők mégis 4 százalékos plusszal díjazták a beszámolót, miután a menedzsment megerősítette az idei árbevétel- és eredményterveit.

Az autóipari részvények volatili­tá­sa a botrányokon kívül a szektor átalakulásával van összefüggésben. Az autómegosztó szolgáltatások terjedésével a birtoklás egyre kevésbé lesz fontos. A praktikum és a használhatóság, valamint a bérléshez kínált szolgáltatás válik fontossá, ami a megtérülés szerkezetében is jelentős változásokkal jár, még ha az átalakulás nem is robbanásszerű.

Az autóipar kettős kihívás előtt áll. Egyrészt a belső égésű motorok helyét az elektromos meghajtás veheti át, másrészt az önvezető autózás is komoly kihívásokat és költségeket jelent a szektorban. a Tesla első embere már arról beszél, hogy 2020-ban robottaxi-szolgáltatást indítana. Szerinte ehhez már csak a szoftver és a megfelelő hatósági engedélyek kellenek, a Tesla-modellek már most olyan csipekkel készülnek, amelyek alkalmasak lehetnek a robottaxi szoftverének fogadására. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy egy 30 millió forint értékű autót milyen garanciák mellett engedne át valaki egy ismeretlennek, és megtérülne-e a szolgáltatás.

A szabályozás még nem tart lépést a technológiai fejlődéssel. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy egy önvezető autó baleseténél ki viseli a felelősséget, de erre még egyik országban sem találtak megnyugtató választ. A fejlesztések finanszírozása sem egyértelmű, hiszen bár nagy a volumen, de nem túl magas az

autógyártás haszonkulcsa. Szakértők szerint kategóriától függően egy autón átlagosan 1000-2000 dollár a gyártó haszna.

Az átalakulás és a fejlesztések, valamint a hatékonyabb működés következtében sok elemző szerint a jövőben a Volkswagen-konszernhez hasonló csoportok jöhetnek létre. Korábban még az volt a vezérelv, hogy a különböző márkák más-más rétegnek gyártanak autókat, de az alapelv, például a közös padlólemezek fejlesztése minta lehet a többieknek. Már szóba került, hogy a két ősi német rivális, a BMW és a Mercedes-Benz az 1-es sorozatot és az A osztályt közös fejlesztésben készítse el. A PSA a Renault példáját követi, és az Opel megvétele után újabb célpontokat keres. Hírbe hozták már a Jaguar Land Roverrel, de a Fiat Chryslerrel is.

A vezető autógyártók célárfolyamai átlagosan 9 százalékkal a jelenlegi szint felett vannak. A német cégek a botrányok miatti nagy árfolyamesések után már osztalékszempontból is érdekesek, hiszen 5-6 százalékos hozamot ígérnek. A németek által az önvezető autózásban szerzett tapasztalatok értékesek lehetnek, hiszen a rendszerint drágább autókat vásárló közönséggel könnyebb megfizettetni az elektromos hajtású autók jóval magasabb árát.

autós
Ezek is érdekelhetik