A privátbanki szolgáltatók által kezelt vagyon majdnem 15 százalékkal, 4858 milliárd forintra emelkedett tavaly, miközben az ügyfélszámlák száma is 4,6 százalékkal nőtt. Minek köszönhető, és meddig tartható a növekedés ilyen mértéke?
A piac növekedésének üteme meghaladta az előzetes várakozásainkat, hiszen 8-10 százalékos bővüléssel számoltunk a múlt év elején. Véleményem szerint a dinamikus bővülés még egy-másfél évig mindenképp kitart, nem kis részben azért, mert a bérkiáramlás és a gazdasági növekedés támogatja a piacot. A globális konjunktúra várt fékeződésével viszont a bővülési ütem is csökkenhet, és beállhat a mostaninál visszafogottabb szintre. Az SPB-nél az ügyfelek számának növekedési üteme jelentősen meghaladta a piaci szintet: a privátbanki szegmensben és a prémiumoldalon kezelt számláink száma összesen 1914-re emelkedett tavaly év végére, ami 15 százalékos növekedés egy év alatt.
Mekkora szerepe lehet a piac alakulásában a külföldre vitt vagyonok visszaáramlásának, illetve az itthoni vagyon kiáramlásának?
A külföldön lévő vagyonok visszatérése véleményem szerint nem befolyásolja érdemben a piacot, én ebben a feltételezésben nem hiszek. Mindig is voltak mozgások mindkét irányba, de nem ezek határozzák meg a növekedést, hanem, mint már említettem, inkább a hazai gazdaság és a jövedelmek dinamikus bővülése számít.
Miközben a prémiumszegmenstől több piaci szereplő is óriási mértékű bővülést várt, a vagyonnövekedés tavaly csak 2,2 százalékos volt, az ügyfélszámlák száma pedig majdnem 24 százalékkal nőtt. Mi lehet ennek az oka?
Az ügyfélszámlák számának bővülése annak köszönhető, hogy a bérkiáramlás eredményeképpen a retail szegmensből sok ügyfél tavaly feljebb lépett a prémiumszegmensbe. Ez utóbbi már a privátbanki kategória előszobájának számít, és a jelek szerint teljesíti is ezt a küldetését: a vagyonkoncentráció következtében ugyanis számos prémiumbanki ügyfél is kategóriát tudott váltani, és privátbanki klienssé vált. Véleményem szerint ezért nem nőtt olyan jelentős mértékben a prémiumoldalon kezelt vagyon. A prémium- és a privátbanki szegmens közötti kategóriaváltásban szerepe lehetett annak is, hogy a privátbanki szolgáltatásnál a limitemelési hullám lecsengőben van, vagyis többnyire most is azokat a feltételeket kell teljesíteni, mint egy-két évvel ezelőtt. Az SPB-nél másfél éve indítottuk el a prémiumbanki üzletágunkat, és a várakozásainkat meghaladó fejlődést sikerült ez idő alatt elérni: tavaly év végén már több mint 405 prémiumügyfelünk összesen 6,7 milliárdos vagyonát gyarapítottuk. Határozott célunk, hogy a prémiumügyfeleink növekedésének elősegítésével jelentős részük pár éven belül privátbanki klienssé váljon.
A MiFID II.-nek és a GDPR-direktíváknak való megfelelés egyaránt jelentős fejlesztéseket kívánt, és nagy költségeket rótt a hazai szolgáltatókra. Független szolgáltatóként hogyan vette ezeket az akadályokat az SPB, és mit érzékeltek a változásokból az ügyfelek?
A múlt év jelentős része a MiFID II. implementációjával telt az SPB-nél. A törekvésünk az volt, hogy az ügyfelek ebből minél kevesebbet érzékeljenek. A bennünket érintő hatások közül leginkább a növekvő adminisztrációs terheket emelném ki: független tanácsadóként ugyanis a dokumentáció jelentős mértékű növekedésével szembesültünk. Ezzel együtt kedvező a helyzetünk, hiszen a társaságunk nem tartozik a nagy intenzitással, jórészt napon belül tranzaktáló intézmények közé, így adva van a lehetőség arra, hogy az ügyfél még a befektetési döntése meghozatala előtt megkapja a szükséges dokumentációt. Az átállás sikerét mutatja, hogy a jegybank az SPB-nél pont a MiFID II. kapcsán tartott tavaly felügyeleti célvizsgálatot, amely decemberben végzéssel – tehát bárminemű elmarasztalás nélkül – zárult. A MiFID II. tapasztalatait összegezve elmondhatom, hogy a szabályozás következtében az elmúlt több mint egy évben jelentősen felértékelődött a független privátbanki szolgáltatás, amelyet itthon – tudomásom szerint – egyedül mi kínálunk. Az ügyfelek számára is nyilvánvalóvá vált az előnye annak, hogy a kötvény- és a részvénypiacokon, valamint a befektetési alapok piacán egyaránt független módon adunk tanácsot. A GDPR bevezetése már jóval nehezebb és összetettebb kérdéskör. Röviden az a véleményem, hogy itt – a vitathatatlan jó szándék ellenére – a túlszabályozás hibájába estek az uniós jogalkotók, és a direktíva sok esetben nehezen hangolható össze a hazai jogrenddel. Nem véletlen, hogy sok intézmény még mindig az értelmezéssel és az implementációval küzd.
Részben pont a szabályozói elvárásoknak való megfelelés és a digitalizációs fejlesztések miatt folyamatosan emelkednek a kiszolgálási költségek, miközben a hazai privátbankoknál a belépési limit a harmada-ötöde a nemzetközi szintnek. Indokolt lehet-e itthon a belépési limitek emelése és a további (lefelé irányuló) szegmentáció, ami több banki szolgáltatónál is megfigyelhető?
Szegmentációs versenybe nem kívánunk belemenni, hiszen az SPB alapvetően privátbanki szolgáltató. A prémiumszegmens elindítása azért volt fontos, hogy olyan partnerekkel kerüljünk kapcsolatba, akik szeretnék egy alacsonyabb egyenleggel kipróbálni a szolgáltatásunkat, és később akár privátbanki ügyfelekké válhatnak. Ami a belépési limitek további emelését illeti, nem tartom kizártnak, hogy lesznek szolgáltatók, amelyek felfelé módosítanak a küszöbön, de mi most nem gondolkodunk ilyen lépésben. Kétségtelen persze, hogy a magyarországi limitek a közelében sem járnak mondjuk a Svájcban vagy Ausztriában megszokottnak, ám nem szabad megfeledkezni arról, hogy eltérő fejlettségű piacokról van szó, valamint arról sem, hogy a leggazdagabb magyarok pénzének jelentős része is külföldön van. Jóval érdekesebb kérdésnek tartom viszont a generációváltást: az elmúlt harminc évben felhalmozódott vagyonok ugyanis lassan átruházódnak, és a most például cégekben fekvő vagyon egy része – az adásvételek révén – készpénzként jelenik majd meg a piacon, amelynek meg kell találnia a helyét. Tehát a következő években a családi vagyonoknál generációváltás jöhet Magyarországon, így számottevő új forrás érkezhet a privátbanki szektorba, ami szükségszerűen együtt jár majd egyrészt egy akár jelentős limitemeléssel, másrészt a privátbankokban a fiatalabb generációk tömeges megjelenése révén egy jelentős technológiai innovációval is.
Sokszor hangoztatott tény, hogy túl magas a likvid források – lekötetlen számlapénzek és készpénz – aránya a lakosság megtakarításain belül. Mit lehet ezzel kezdeni?
A prémium- és privátbanki ügyfelek pénzügyileg kiemelkedően edukáltak és tudatosak, ezért nem gondolom, hogy az egyébként valóban jelentős mennyiségű likvid forrást náluk kellene keresni. Pont emiatt úgy vélem, hogy a privátbanki szolgáltatóknál ebből a vagyontömegből ezután is kevés fog megjelenni. A likvid megtakarításaikat a kockázatkerülő vagyonos ügyfelek inkább állampapírban tartják, nem véletlen, hogy a Prémium Magyar Államkötvény igen népszerű egyes szolgáltatóknál, és nagyon jelentős érdeklődés mutatkozik a rövidesen megjelenő Nemzeti Kötvényre is.
Az SPB hagyományosan erős a nemzetközi vállalati kötvények piacán, ahol már tavaly is azt mondták, hogy érdemes a fix kamatozású kötvények irányából a változó kamatozásúak felé elmozdulni. Mennyire volt sikeres ez a stratégia?
A stratégiánk arra alapult, hogy az Egyesült Államok jóval előrébb tart a kamatemelési ciklusban, mint az eurózóna, ezért érdemesebb a változó kamatozású dollárkötvényeket választani a fix kamatúak helyett, mivel egy kamatemelési ciklust leginkább a változó kamatozású kötvényekkel lehet lekövetni, azaz így növelhető az ügyfél számára elérhető hozam. A tavalyi harmadik negyedévre viszont a megtorpanás jelei mutatkoztak a világgazdaságban – ugyanakkor hangsúlyozni szeretném, hogy recesszióról nincs szó –, és csökkenni kezdtek a kamatemelési várakozások Amerikában és Európában is. Ez arra ösztönöz bennünket, hogy ismét a fix kamatú kötvények felé forduljunk, és a vállalati kockázatok vizsgálatát helyezzük előtérbe. Az viszont mindenképp figyelemre méltó, hogy a kamatemelési ciklus elodázása miatt az Európai Központi Banknak – a nem konvencionális eszközök kivételével – szinte semmilyen eszköz nem maradt a kezében arra az esetre, ha élénkíteni kellene a gazdaságot.
A hazai tőzsdén a tavalyi év sem hozott áttörést a kibocsátások terén, igaz, az elmúlt hónapokban megjelent a BÉT-en az AutoWallis, a Cyberg és a Megakrán is. Vehet-e még új lendületet a tőzsde?
Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy az SPB alapvetően konzervatív befektetési szemlélettel rendelkező privátbanki szolgáltató, és az a küldetésünk, hogy elsősorban nemzetközi vállalati kötvényekből álló, globális portfóliókat építsünk ügyfeleink részére. Ebből következően jellemzően nem a magyar piacra fókuszálunk, de feltétlenül biztatónak tartom, hogy új cégek is sorra kezdenek megjelenni a hazai tőzsdén, köszönhetően például az Xtend piac elindításának. Az a véleményem, hogy egyes nagy állami cégek tőzsdére vitele is jót tenne a piacnak, annál is inkább, mert a lakossági megtakarítások mennyisége gyorsan nő, és a friss pénzek előbb-utóbb utat keresnek maguknak. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a kisbefektetők régebben nem elsősorban az árfolyamnyereségre, hanem az osztalékra építve vették a tőzsdei részvényeket: ezért lenne jó, ha néhány klasszikus osztalékpapír feltűnne a magyar piacon – elég csak a nagy közműszolgáltatók részvényeire gondolni. Meg kell említeni a vállalati kötvények piacát is, amely ma már gyakorlatilag nem létezik Magyarországon, holott sok kisbefektetőnek nyújthatna alternatívát az alacsony hozamkörnyezetben is.
A hazai privátbanki szegmens közel ötezermilliárdos vagyonának gyarapításáért kevesebb mint négyszáz privátbankár felel. Ez mennyire okoz problémát az SPB számára?
Valóban jó tanácsadót tényleg nehéz találni, ezért a szolgáltatók egy részénél nő a koncentráció, vagyis az egy tanácsadóra jutó vagyon nagysága. Ez nálunk sincs másként, de a koncentráció növekedését tudjuk kezelni, igaz, nálunk is folyamatosan van nyitott pozíció. Azt viszont nagyon nagy eredménynek tartom, hogy ebben a környezetben is meg tudtuk tartani fő értékeinket: a szakmai kompetenciát, a függetlenséget és a kiemelt, egyedi kiszolgálást.
A privát- és prémium-
banki szegmensben
15
százalékkal nőtt a kezelt számlák száma tavaly
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.