Pénz- és tőkepiac

Megrendelések sorát küldi a Pentagon

Gyorsan fogyasztja a Pentagon a folyó költségvetési évre előirányzott 716 milliárd dolláros keretét, a rekordnagyságú büdzsébe mélyen belemarkolnak a helyi hadiipari beszállítók.

Erős negyedévet tudhat maga mögött az amerikai hadiipar egyik üdvöskéje, a Lockheed Martin, amely adózott eredményét az egy évvel korábbihoz képest 22 százalékkal 1,43 milliárd dollárra növelte. Ez kereken 5 dolláros egy részvényre eső profitot (EPS) takar, szemben a Refinitiv 4,77 dolláros elemzői konszenzusával. A gyors­jelentésre 2,1 százalékos erősödéssel reagált az árfolyam, igaz, ebben közrejátszott, hogy a cég három hónapon belül már másodszor javította az üzleti évére vonatkozó profitkilátásait a rakétái és F–35-ös vadászgépei iránt mutatkozó kereslet növekedésére hivatkozva. A Pentagon legnagyobb fegyverbeszállítója az idei EPS-várakozását a korábbi 20,15–20,35 dolláros sávból 20,85 és 21,15 dollár közé emelte. A bevételi terven is módosítottak másfél milliárd dollárnyit, optimális esetben 59,75 milliárd dollár szerepelhet december végén ezen a soron. A második negyedévben 8 százalékos emelkedéssel 14,43 milliárd dollárra tornászták fel a bevételeiket, szemben a Wall Street 14,21 milliárdos előrejelzésével.

A tárgyidőszakban a Lockheed 29 darab F–35-öst szállított le a megrendelőinek, míg egy éve 25 darabos tétel átadásáról adtak hírt. A több mint hatvan éve gyártott, négy hajtóműves C–130 Hercules óriás teherszállítóból nyolc kelt el, épp annyi, mint tavaly. Az előbbieknek köszönhetően az aeronautikai üzletág bevétele 4,3 százalékkal 5,55 milliárd dollárra nőtt. A rakéták és kilövőegységeik, illetve az elhárításukra szolgáló eszközök gyártásával foglalkozó üzletág kiugró, 15,6 százalékos növekedéssel 2,41 milliárd dollárt tudott kasszírozni, ezzel a cégen belül itt volt a legdinamikusabb a bővülés.

A Pentagonhoz szintén ezer szállal kötődő United Technologies Corp. (UTC) sem panaszkodhatott: legnagyobb forgalmú, Collins néven futó űrtechnológiai egységének bevétele a második negyedévben 66 százalékkal 6,58 milliárd dollárra nőtt, köszönhetően a Rockwell Collins repülőgép-alkatrészeket gyártó vállalat tavaly őszi, 30 milliárd dollárért történt megvásárlásának. A kereskedelmi és katonai repülők iránti általános kereslet felfutása is hozzájárult ahhoz, hogy a UTC 17,5 százalékkal 19,63 milliárd dollárra tudta növelni bevételét, 120 millióval megfejelve az elemzői várakozásokat. A piac 2,05 dolláros EPS-t várt, ehelyett 2,20 dollárosat „kapott”, ami a tavalyihoz képest bő 7 százalékos visszaesést és 1,9 milliárdos adózott profitot jelent. A szerényebb eredmény az akvizíciós költségek számlájára írandó. A UTC árfolyama csaknem 2 százalékos emelkedéssel reagált a gyorsjelentésre és arra, hogy a cég az idei évre várt kiigazított EPS-ét a 7,80–8,0 dolláros sávból a 7,90–8,05 dolláros sávba helyezte át. Devizahatásoktól megtisztított idei forgalmára vonatkozó bővülési becslését 4–5 százalék közé teszi, korábban 3 százalék volt az alsó határ.

A UTC fő profitforrása azonban nem az alkatrészgyártás, hanem a klíma- és épületautomatizálási üzletág, a Carrier. Hozzá kötődik a bevétel negyede, a divízió üzemi szinten 1,65 milliárd dollárt termelt ebben a negyedévben. A Boeing „házi hajtóműszállítója”, a Pratt & Whitney is UTC-érdekeltség, ahogy a világ legnagyobb liftgyártója, az Otis is. Az utóbbit és a Carriert hamarosan kiszervezik, a Collinst és a Pratt & Whitney-t pedig egyesítik a rakétákat és szerteágazó védelmi rendszereket gyártó Raytheonnal. A 121 milliárd dollár értékű ügylet egyenlő felek fúziójaként valósulhat meg.

Folytatódik a kényszerleállás a Boeingnál

A Pentagon kiemelt beszállítói közül ma jelent a Boeing, amely az utasszállítóin kívül rakétákat, drónokat, felderítő repülőket, Apache helikoptereket, B–52-es vadászbombázókat, C–17-es teherszállítókat, F/A 18 Hornet elfogó vadászgépeket és számos más harci eszközt is gyárt. Ezúttal azonban a Boeing 737 MAX gépcsaláddal kapcsolatos fejlemények állnak a fókuszban, a repülési tilalom a típushiba miatt lezuhant két utasszállító tragédiája után eddig legalább 5 milliárd dollár kárt okozott a gyártónak, és ma sem tudni pontosan, hogy a legkelendőbb modelljét mikorra sikerül kijavítani, és mikortól repülhetnek újra a Boeingok. A kényszerleállás a Boeing szállításait is érinti. A Fitch Ratings az alacsony hitelkockázati A kategóriában tartja a Boeingot, de a hozzáfűzött kilátást hétfőn stabilról a leminősítés veszélyét hordozó negatívra rontotta.

 

United Technologies Pentagon Lockheed Martin védelmi ipar Raytheon Boeing
Ezek is érdekelhetik