BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztárpapír nélkül marad a kínai Nasdaq

Befektetői szemmel erősen túlárazottnak tűnnek a Star Marketre tartó kínai technológiai vállalatok, ezekben azonban – a tulajdonosaik szerint – hatalmas fejlődési potenciál rejlik.

Kína kesztyűt dob Amerikának azzal, hogy a sanghaji tőzsde keretében elindítja a helyi Nasdaqot, azaz a Star Marketet, amely a helyi technológiai cégek paradicsoma lesz, legalábbis az új börze megszületésénél bábáskodó Hszi Csin-ping államelnök és a pekingi vezetés reményei szerint. A tőzsdealapítást maga Hszi jelentette be még tavaly novemberben, majd januártól már körvonalazódtak az elsődleges részvénykibocsátásra (IPO) vállalkozókkal szemben megfogalmazott követelmények. Ezek között szerepelt a 150 millió dolláros várt piaci érték, valamint az IPO-t megelőző üzleti évben elért legalább 7,5 millió dolláros nyereség. Az előbbi elsősorban a piaci érdeklődés, az utóbbi viszont a vállalat valós teljesítményének a függvénye. Később azonban a tőzsdeüzemeltető hátrébb lépett, megengedve a cégeknek, hogy maguk döntsék el, mennyi részvényt visznek a piacra, és milyen árazással. Közben Peking is jobbnak látta, ha nem áll a független piaci folyamatok útjába.

Az előzetes felmérések szerint száznál több potenciális pályázó van, többségükben értelemszerűen olyanok, ahol az állam kisebb-nagyobb tulajdonrésszel rendelkezik. Magáncégektől is vannak szép számmal ígéretek, hogy ha IPO-ra szánják el magukat, akkor nem a kiválóan működő hongkongi börzét választják – New Yorkról már nem is beszélve –, hanem egyenesen a Start célozzák meg. A sanghajiak az Alibabáról és a Baiduról már lekéstek, ezeket az Egyesült Államokban kereskedik. Emlékezetes, hogy az Alibaba 2014-ben 25 milliárd dollárra tett szert New York-i IPO-jával, amivel máig rekordernek számít e műfajban. A másik gigász, a Tencent internetes szolgáltató pedig Hongkongot részesítette előnyben. Itt, és nem Sanghajban hajtják végre az Alibaba másodlagos kibocsátását is, amit a nyári holtszezon utánra ígértek. Az e-kereskedelmi óriás 20 milliárd amerikai dolláros forrásbevonást tervez, de a Reuters szerint 10–15 milliárddal is beéri, arról pedig végképp nincs szó, hogy egy épp megnyíló új tőzsdén adják el a papírjaikat. Igaz, a kínai szabályozók lazításával a sanghaji és a sencseni börzén a kettős jegyzés lehetőségeit is megteremtették nemrég, arra gondolva, hogy a hongkongi tőzsdén szereplő kínai cégek részbeni hazahozatalával színesítenék a kínálatot.

Egyelőre azonban a Star Marketre koncentrálnak. Az előkészületek nagyban folynak, az indulást július 22-re időzítik, egy csúszást aligha bírna ki presztízsveszteség nélkül az új platform. Úgy tűnik, sztárpapírok nem lesznek a Star Marketen. Az indulásra tervezett huszonöt helyi vállalat közül kilencet már be is áraztak, ám ezek neve aligha cseng ismerősen az európai befektetők fülének. Az Advanced Micro-Fabrication Equipment (AMEC) félvezetőipari vállalat 4,22 dollárért kínálja a részvényeit, ez a 170,8-szerese a 2018-as egy részvényre eső nyereségének (P/E). Az AMEC árjegyzője a cég „hatalmas fejlődési potenciáljára” hivatkozva hessegette el a cég túlárazottságát firtató feltételezéseket. Visszafogottabb, 18,2-es értékeltségi mutató mellett kér 0,85 dollárt a papírjaiért a vasúti jelző- és kommunikációs berendezéseket gyártó China Railway Signal & Communication Corp. A kilenc cég közül nála a legalacsonyabb a P/E-mutató. Egyébként a hongkongi börzén már otthon van, s a 0,77 dolláros hétfői záróára alapján érdemesebb inkább ott bevásárolni a részvényeiből. A Ningbo Ronbay New Energy Technology nevű, lítiumakkumulátorokhoz elektródákat gyártó vállalatnál is megvédték az 58,2-es értékeltséget, mondván: a 2016–18 közötti időszakban éves átlagban 321 százalékkal nőtt a profitjuk, a fejlődési kilátásaik szinte az eget verdesik. A héten összesen 21 tőzsdeaspiráns vall színt a Reuters információi szerint.

Sanghajban

9

tech cég papírjainak beárazásával végeztek

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.