Általánosságban jól teljesít az amerikai frissen kibocsátott részvények piaca, az idei IPO-k felének árfolyama átlagosan 10 százalékkal magasabb a kibocsátási kurzusnál. A statisztika azonban torzít, néhány hiperteljesítmény ugyanis javítja az átlagot, ezért indokolt lehet az óvatosság ezeknél a magas volatilitású, kockázatos papíroknál.
Az egyik leglátványosabb példa erre a Beyond Meat, amely májusi debütje óta 800 százalékot drágult, s július végén bejelentették, hogy néhány alapító megragadja a lehetőséget a kiszállásra. Bár az eredeti szabályok szerint erre a kibocsátást követő hat hónapig, azaz novemberig kellett volna várniuk, egy másodlagos rábocsátás jogi kiskaput nyitott a gyors profitrealizáláshoz. A részvényesek közül senki nem értékesít 10 százalékos tulajdonrésznél többet, tehát nem menekülésről, hanem óvatossági lépésről lehet szó. Nem példa nélküli az ilyen gyors kiszállás, 2012-ben a Splunk alapítói 66 százalékos prémium után három hónap múlva döntöttek az exitről. A teljes részvényállomány 5 százalékát értékesítik majd, s az ezt képviselő hárommillió részvényhez a társaság további 250 ezer újonnan kibocsátottat is hozzácsap terjeszkedési és marketingcélokból. A hírre a múlt hónap végén 12 százalékot esett a részvény ára.
A Levi Strauss például márciusban jelent meg a piacon, de valódi áremelkedésre nem volt képest, a 22,22 dolláros kibocsátási árhoz képest április közepén 24,5 dollárig ralizott, de azóta már a 18 dolláros szinteken kereskednek vele. Szintén márciusi „gyerek” a Lyft, 88 dolláros kibocsátási áráról májusra 47 dollárig csúszott le, de onnan sikerült a 60 dolláros tartományba felkapaszkodnia.
Jól ismert és sikeres vállalkozásnak látszik a Pinterest, amely április közepén érkezett a piacra. Mégis, egy kezdeti felfutás után csak a kibocsátási 25 dolláros tartományban mozgott a kurzus, nemrégiben tudott 30 dollár fölé felkapaszkodni. Jobb eredményekkel, mint a Lyft, de mélyen veszteségesen érkezett a tőzsdére az Uber, amelynek sikerült 20 százalék feletti hozamot elérnie a nyár közepére, de most ismét a kibocsátási árfolyam környékén kereskednek vele.
Nem meglepő ezután, hogy nyár végére szinte üres az IPO-naptár. Egyrészt a szokásos szezonális trendek miatt szerencsésebb őszre időzíteni, amit nem sikerült tavasszal eladni, másrészt a kockázatvállalási étvágy csökkenése az elmúlt hetekben már tapintható volt a piacon. Bár a részvényindexek meneteltek felfelé, az alternatív befektetések, az arany és a svájci frank iránt megnőtt érdeklődés jelezte, hogy ez most nem az IPO-k ideje.
Ez lehet az oka annak, hogy az Endeavor Group IPO-ját is minimum szeptemberig elhalasztották. A társaság, amely a többi közt a Miss Universe és az Ultimate Fighting Championship jogaival is rendelkezik, ráadásul rossz hírbe is keveredett. Többen nyilvánosan megvádolták azzal, hogy az új irányítási rendszer, amellyel a nyilvános társaság működne, kizárólagosan a régi tulajdonosok érdekeit védi. Nagyobb falatnak ígérkezik a SmileDirectClub egymilliárd dolláros kibocsátásával, a társaság gazdálkodása is jól követhető, ami ritka ebben az iparágban. A láthatatlan fogszabályzókat gyártó és forgalmazó vállalatot 3,2 milliárd dollárra értékelték, és a hírek szerint csak a kedvező piaci hangulatra vár. Problémásabbnak látszik a WeWork helyzete, többen figyelmeztetnek: nem biztos, hogy közvetlenül az IPO-folyamatban érdemes részt venni. Az Uber után ez lehet a piac második legnagyobb kibocsátása, az ingatlankezelő vállalatot, amely kifejezetten munkavégzésre alkalmas helyiségeket ad bérbe vagy lízingbe, 47 milliárd dollárra értékelték, öt-hatmilliárd dollár értékben szeretne részvényeket eladni. Persze itt is a régi nóta játszik, alapítása óta 23 milliárd dollárt fektetett be ide a SoftBank, a JPMorgan, a Fidelity és a Goldman Sachs, valamint kínai vállalatok is, de a profit eddig elmaradt, a WeWork 2019 első három hónapját 264 millió dolláros veszteséggel zárta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.