BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az IPO-k többsége igen kockázatos befektetés

Általánosságban jól teljesít az amerikai frissen kibocsátott részvények piaca, az idei IPO-k felének árfolyama átlagosan 10 százalékkal magasabb a kibocsátási kurzusnál. A statisztika azonban torzít, néhány hiperteljesítmény ugyanis javítja az átlagot, ezért indokolt lehet az óvatosság ezeknél a magas volatilitású, kockázatos papíroknál.

Az egyik leglátványosabb példa erre a Beyond Meat, amely májusi debütje óta 800 százalékot drágult, s július végén bejelentették, hogy néhány alapító megragadja a lehetőséget a kiszállásra. Bár az eredeti szabályok szerint erre a kibocsátást követő hat hónapig, azaz novemberig kellett volna várniuk, egy másodlagos rábocsátás jogi kiskaput nyitott a gyors profitrealizáláshoz. A részvényesek közül senki nem értékesít 10 százalékos tulajdonrésznél többet, tehát nem menekülésről, hanem óvatossági lépésről lehet szó. Nem példa nélküli az ilyen gyors kiszállás, 2012-ben a Splunk alapítói 66 százalékos prémium után három hónap múlva döntöttek az exitről. A teljes részvényállomány 5 százalékát értékesítik majd, s az ezt képviselő hárommillió részvényhez a társaság további 250 ezer újonnan kibocsátottat is hozzácsap terjeszkedési és marketingcélokból. A hírre a múlt hónap végén 12 százalékot esett a részvény ára.

A Levi Strauss például márciusban jelent meg a piacon, de valódi áremelkedésre nem volt képest, a 22,22 dolláros kibocsátási árhoz képest április közepén 24,5 dollárig ralizott, de azóta már a 18 dolláros szinteken kereskednek vele. Szintén márciusi „gyerek” a Lyft, 88 dolláros kibocsátási áráról májusra 47 dollárig csúszott le, de onnan sikerült a 60 dolláros tartományba felkapaszkodnia.

Jól ismert és sikeres vállalkozásnak látszik a Pinterest, amely április közepén érkezett a piacra. Mégis, egy kezdeti felfutás után csak a kibocsátási 25 dolláros tartományban mozgott a kurzus, nemrégiben tudott 30 dollár fölé felkapaszkodni. Jobb eredményekkel, mint a Lyft, de mélyen veszteségesen érkezett a tőzsdére az Uber, amelynek sikerült 20 százalék feletti hozamot elérnie a nyár közepére, de most ismét a kibocsátási árfolyam környékén kereskednek vele.

Nem meglepő ezután, hogy nyár végére szinte üres az IPO-naptár. Egyrészt a szokásos szezonális trendek miatt szerencsésebb őszre időzíteni, amit nem sikerült tavasszal eladni, másrészt a kockázatvállalási étvágy csökkenése az elmúlt hetekben már tapintható volt a piacon. Bár a részvényindexek meneteltek felfelé, az alternatív befektetések, az arany és a svájci frank iránt megnőtt érdeklődés jelezte, hogy ez most nem az IPO-k ideje.

Ez lehet az oka annak, hogy az Endeavor Group IPO-ját is minimum szeptemberig elhalasztották. A társaság, amely a többi közt a Miss Universe és az Ultimate Fighting Championship jogaival is rendelkezik, ráadásul rossz hírbe is keveredett. Többen nyilvánosan megvádolták azzal, hogy az új irányítási rendszer, amellyel a nyilvános társaság működne, kizárólagosan a régi tulajdonosok érdekeit védi. Nagyobb falatnak ígérkezik a SmileDirectClub egymilliárd dolláros kibocsátásával, a társaság gazdálkodása is jól követhető, ami ritka ebben az iparágban. A láthatatlan fogszabályzókat gyártó és forgalmazó vállalatot 3,2 milliárd dollárra értékelték, és a hírek szerint csak a kedvező piaci hangulatra vár. Problémásabbnak látszik a WeWork helyzete, többen figyelmeztetnek: nem biztos, hogy közvetlenül az IPO-folyamatban érdemes részt venni. Az Uber után ez lehet a piac második legnagyobb kibocsátása, az ingatlankezelő vállalatot, amely kifejezetten munkavégzésre alkalmas helyiségeket ad bérbe vagy lízingbe, 47 milliárd dollárra értékelték, öt-hatmilliárd dollár értékben szeretne részvényeket eladni. Persze itt is a régi nóta játszik, alapítása óta 23 milliárd dollárt fektetett be ide a SoftBank, a JPMorgan, a Fidelity és a Goldman Sachs, valamint kínai vállalatok is, de a profit eddig elmaradt, a WeWork 2019 első három hónapját 264 millió dolláros veszteséggel zárta.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.