Miközben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Fizetési rendszer jelentése szerint nemzetközi összehasonlításban a közüzemi számlák elektronikus fizetése terén az egyik legjelentősebb a fejlődés, a számok arról tanúskodnak, hogy az áttörés jórészt annak köszönhető, hogy a Magyar Posta hálózatában is ingyenessé vált a bankkártyás fizetés, és ott is egyre többen fizetik plasztikkal a sárga és a fehér csekkeket. A közüzemi és egyéb számlákat tavaly már 47,8 százalékban elektronikusan fizették ki a polgárok, ami több mint duplája a 2012-es 23,5 százaléknak. Így már közelebb került, bár még mindig fényévekre van a nyugat-európai átlag, ahol a polgárok 70 százaléka elektronikusan fizeti számláit – jórészt a szolgáltató által az ügyfél bankszámlájára küldött csoportos beszedési megbízással.
A statisztika világosan megmutatja, hogy az elektronikus számlabefizetések körében a csoportos megbízásoknak rendkívül szerény a növekedési potenciáljuk. Az elmúlt évben a különböző jogosultak 75,1 millió sikeres beszedést indítottak el, ami alig 17 százalékos növekedés a Fizetési rendszer jelentésben kiindulópontként megjelölt 2012-es év 64,2 millió tranzakciójához képest. A csoportos beszedések értékében jelentősebb, 38 százalékos növekedést jelez a 2018-as 893,7 milliárd forintos éves értéket mutató statisztika a 2012-es évvel összevetve, ám az évek során a közüzemi szolgáltatások díja is változott.
Az idei első negyedévben éves összevetésben tranzakciószámban 3,9, értékben 8 százalékos növekedést mért az MNB a csoportos beszedési megbízásoknál, amit érdemes azzal összevetni, hogy a bankkártyás fizetés darabszámában 21, értékében 22 százalékos növekedést mutat a 2018. január–márciusi időszakhoz képest. A statisztikát némileg torzítja, hogy a jegybank a bankon belüli csoportos beszedéseket nem bontja meg, így a közüzemi tartozások mellett a hiteltörlesztések bankon belüli csoportos beszedése is szerepel az adatban. Ha csak a bankok közötti forgalmat tekintjük, akkor 2012-höz képest tranzakciószámban 25, értékben 60,1 százalékkal nőtt a csoportos beszedések forgalma, az idei első negyedévben 4 százalékkal több ilyen beszedést hajtottak végre a bankok között, értékben pedig 5,7 százalékos volt a növekedés.
Annak, hogy a csoportos beszedési megbízás hazánkban nem tudja ellátni azt a szerepet, amelyet Nyugat-Európában betölt, több oka van. Az egyik a költség. Ma ugyanis a beszedésekért a számlavezető bankunk (azon túl, hogy a beszedést indító szolgáltatótól is pénzt kér a tranzakcióért) díjat számíthat fel. Egyes számlacsomagokban néhány utalást ingyen engednek a pénzintézetek, máshol pedig nincs ügyfélre terhelt költsége. Az sem felejthető el, hogy a csoportos beszedési megbízás használatáért egyes szolgáltatók (például a biztosítók) kedvezményeket adnak, amelyek bőven fedezik a banki tranzakciós költségeket.
Ennél súlyosabb érv a csoportos beszedési megbízás ellen az, hogy rugalmatlan a konstrukció. A szolgáltató egy adott pillanatban elindítja a beszedést, s ha akkor esetleg nincs elegendő pénz a számlán, a beszedés meghiúsul. (Szolgáltatója válogatja, hányszor próbálják megismételni a beszedést, de háromnál többször egyik sem próbálkozik.) A meghiúsult beszedés a későbbiekben gondot okozhat, hiszen a szolgáltató korlátozással élhet a tartozás rendezéséig.
A fix időpontos lehívás a másik oldalon is gond lehet: ha épp fizetnénk valamit, de a szolgáltató „elviszi” előlünk az egyenleget, az kellemetlen lehet. Sokan a fentiek miatt esküdnek a hungarikumnak számító sárga (fehér) csekkre, mondván: a hivatalosan postai készpénzátutalási megbízásnak nevezett megoldás egyrészt ingyenes (a valóságban sokkal magasabb költséggel jár, mint bármely más elektronikus fizetés, csak a díja nem külön, hanem a számla összegében jelentkezik), másrészt lehetővé teszi az ügyfélnek a költséggazdálkodást, azazhogy akkor fizesse be a csekket, amikor van rá pénze. Persze a határidőn túli fizetésért a szolgáltató a következő számlában késedelmi kamatként feltüntetheti a csúszás költségét.
A sárga csekk kihívója és a csoportos beszedés „végelszámolója” az azonnali fizetési rendszer bevezetésével a hazánkban debütáló fizetési kérelem lehet. Az azonnali fizetéssel ellentétben jövő márciustól nem kötelező jelleggel bevezetendő szolgáltatás révén a szolgáltató a számlát fizetési kérelemként, elektronikusan tudja eljuttatni az ügyfélnek, akinek az adott kérelem beérkezése után – a mai hírek szerint – maximum 60 napja lesz arra, hogy az adott kérelem elfogadásával rendelkezzen az összeg azonnali fizetéssel történő átutalásáról is. Azaz a fizetési kérelem ugyanúgy lehetővé teszi majd a cash-managementet az ügyfélnek, míg a költségoldalon azért lehet neki előnyös, mert az MNB el akarja érni az azonnali fizetéses tranzakciók ingyenességét vagy legalább azt, hogy a hagyományos utalásokénál sokkal alacsonyabb legyen a díja.
A fizetési kérelem a szolgáltatóknak is kedvező lehet, hiszen költsége eltörpül majd a postai csekkek költségétől, ráadásul az egyre terjedő számlabemutatáshoz jól passzoló, olcsó megoldást kínál. Híreink szerint a szolgáltatók élénken érdeklődnek a megoldás iránt, több pénzintézetnél is zajlanak a fejlesztések, amelyek révén az azonnali átutalással egy időben debütálhat náluk a fizetési kérelem szolgáltatás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.