A Vale bányatársaság brazíliai zagytározójának 2019. január 25-i, 270 halálos áldozatot követelő gátszakadása miatt leállított vasérctermelés drasztikusan csökkentette a kínálatot, és hasonló következményük volt az ausztráliai ciklonoknak is, s ezt a két sokkhatást a piac egész évben képtelen volt feldolgozni. Ezzel párhuzamosan a globális gazdasági lassulás és az autóipari kereslet csökkenése az acél iránti keresletet is visszavetette, ami világszerte létszámcsökkentésre, átszervezésre kényszerítette az acélipari szereplőket. Az idei év is rosszul indul a gyártóknak, a Thyssenkrupp részvénye csütörtökön 11,15 eurós árfolyammal közel járt a tavaly augusztusi mélyponthoz, és a Tata Steel is csak minimálisan tudott erősödni. A piacot ezúttal is két külső hatás tartja nyomás alatt. Egyrészt még nem látni a kínai koronavírus terjedésének konkrét hatásait, de a befektetők már hasonló alapanyagár-zuhanásra készülnek, mint amit a SARS-járvány idején láthattunk 2003-ban. Másrészt a piacvezető BHP Billiton figyelmeztetett, hogy az acélgyártáshoz szükséges kokszolható szén bányászatát az ausztrál bozóttüzek okozta füst hátráltatja. A vállalat igyekezett megnyugtatni a piacokat, hogy emiatt azért a hosszú távú kínálat nincs veszélyben. Az európai feldolgozóiparnak rossz pillanatban érkezett Brüsszel múlt heti rendelkezése is, amellyel a Kínából, Tajvanról és Indonéziából érkező síkhengerelt acél árazásának vizsgálatát írják elő. Ha az Európai Bizottság bizonyítva látja a bekerülési költség alatti dömpingárazás vádját, akkor a büntetőintézkedések bejelentése elkerülhetetlen az április 12-én esedékes döntés után.
Az acélipari szereplők ott igyekeznek behozni a hátrányt, ahol csak tudják. Kína második legnagyobb acélgyártója, az HBIS szerdán tette közzé, hogy 200 millió jüan (29 millió dollár) értékben kötött vasércszállítási szerződést a Vale brazil kirendeltségével. A hír elsikkadna, ha a hitelleveleket az iparágban szokásos dollárban bocsátották volna ki, de az HBIS minden valószínűség szerint a jüan erősödésére számít, szerinte az amerikai–kínai kereskedelmi megállapodás első fázisában Kína gyakorlatilag feladta a devizája mesterséges gyengítését. A távol-keleti ország a világ legnagyobb vasércfelhasználójaként már régóta igyekszik az alapanyag árát befolyásolni, ebbe az irányba mutat az első jüanban kötött szerződés, amelyet az HBIS szerint újabbak követnek majd.
A csökkenő profitmarzsokkal évek óta szembesülő acélgyártók világszerte megoldásokat keresnek. Dél-Amerikában sorra jelentik be kényszerű áremeléseiket, így a brazil Usiminas például márciustól 10 százalékkal drágítja termékeit, ha a dollár továbbra is erős marad a brazil reállal szemben. Több helyi gyártó januárban már jelzett egyszer egy 10 százalékos emelést, s az elemzők szerint a versenytársak a Companhia Siderúrgica Nacional vezetésével követik majd a tőzsdén egyébként az áremelés bejelentése óta megtáltosodott Usiminast.
Európában akadályba ütközik a drágítás, hiszen az évek óta hatékonysági problémákkal küzdő, a konszolidálódás útján bukdácsoló iparágat az autóipar tartós visszaesése különösen érzékenyen érinti. A British Steel (BS) megmentése kapcsán a hét végén kiderült, hogy ha a kínai Jingye valóban megvásárolhatja jelképesnek számító 50 millió fontért a tavaly júniusban csődbe ment gyártót, akkor további 500 munkavállalót bocsátanak el. Tavaly június óta a BS finanszírozása naponta egymillió fontjukba kerül a brit adófizetőknek. A német Thyssenkrupp is átalakítások előtt áll, s február közepén talán nyertest is hirdethet a 15 milliárd euró értékű liftüzletágának megvételére jelentkező három konzorcium közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.