A Magyar Nemzeti Bank (MNB) vezetői körlevelekben fogalmazta meg a magyarországi biztosítók és pénztárak számára a koronavírusos helyzet kapcsán elvárt kockázatmérséklő teendőket.
Az alapvető cél (a szerződők és saját munkatársak egészségének megóvása mellett) az ügyfelek, tagok vagyonának megóvása és a folyamatos üzletmenet biztosítása.
Az intézményeknek – a napi működés fenntartásán túl – a jegybank elvárása szerint szükség esetén aktualizálniuk kell üzletmenet-folytonossági terveiket.
Kiemelten kell monitorozniuk a vírus hatására volatilisabbá váló befektetett eszközeiket, s az esetleges jelentősebb pénzkiáramlást vagy bevételkimaradást (visszavásárlásokat, díjmentesítéseket, törléseket, /tag/díjnemfizetést, egyéni nyugdíjszámláról pénzkivételt).
Kedvezőtlen folyamatok esetén haladéktalanul tájékoztatniuk kell az MNB-t.
Ugyancsak jelezni kell a jegybanknak, ha a működést veszélyeztető vagy az ügyfelek széles körét érintő kockázat merül fel, vagy ha valamely kihelyezett/kiszervezett partnerük kerülne kritikus helyzetbe.
Részvény- és hitel (kötvény) befektetéseik kapcsán a piaci szereplőknek kiemelten kell figyelniük az azokkal kapcsolatos iparági, földrajzi, gazdasági függőségi, tulajdonosi vagy egyéb kockázatokra. Ilyenek lehetnek a vírus által erősen fertőzött régiós értékpapírok, az e területek kapcsán érintett beszállítói, termelési, ellátási láncok vállalatai, az idegenforgalmi, vendéglátási, szállítmányozási, logisztikai cégek vagy bármilyen egyéb vállalat, amelyik most nem tud működni. A biztosítóknak emellett fokozottan kell ügyelniük a kezesi biztosításaikhoz kötődő megnövekedhető fizetésképtelenségi kockázatokra, s át kell tekinteniük saját viszontbiztosítási szerződéseik védelmi megfelelőségét is.
MNB-elvárás, hogy a piaci szereplők kommunikációjukban folyamatosan jelezzék: az életbiztosítási, pénztári befektetések hosszú távú megtakarítások, amelyeknél az átmeneti befektetési veszteségeket a következő évek pozitív eredményei ellensúlyozzák. Az idő előtti pénzkivétel viszont a veszteség realizálását jelenti.
A jegybank javasolja, hogy a biztosítók – a bankokkal együttműködve – kínáljanak olyan, a lakáshitelekhez kötődő hitelfedezeti biztosításokat, amelyek rövid (pl. 1-2 hónapos) várakozási idő után akár egy évre is átvállalja a törlesztőrészletek fizetését az esetlegesen nehéz helyzetbe került ügyfelek helyett.
Kommunikációs eszközökkel célszerű emellett az elektronikus, telefonos csatornák felé terelni a biztosítási, pénztári ügyfeleket. Az egyszerűsített pénzmosási ügyfél-átvilágítás pl. előzetesen auditált elektronikus eszközök segítségével is megtörténhet, illetve a szükséges okiratmásolatok, nyilatkozatokat postán is beküldhetik az ügyfelek. (Egy rendkívüli kormányrendelet szerint egyébként a március 12. után lejárt hivatalos okmányok a vészhelyzet megszűntetése után 15 napig elfogadhatók.) Ha elkerülhetetlen a személyes ügyintézés, magas szintű higiéniás védelmet biztosítandó az ügyfeleknek és biztosítók, pénztárak munkatársainak is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.