BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megcsappant az áruhitelek súlya az év első hónapjában

Januárra egy százalék alá csökkent az áruvásárlási hitelek részesedése a lakossági fogyasztási kölcsönök portfóliójából. Az új szerződések összege nőtt ugyan 2019-ben, de így is nagyon alacsony szinten maradt.

Stabilan működik, de a teljes lakossági hitelezési üzletágban egyre inkább háttérbe szorul az áruvásárlási hitelek piaca – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. A jegybank statisztikái szerint a háztartások 2019-ben 28,2 milliárd forint értékben kötöttek új áruhitel-szerződéseket, ami 6,7 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A nem egészen 7 százalékos bővülés ugyanakkor jóval elmaradt a fogyasztási hiteleknél mérttől: az utóbbiaknál ugyanis több mint kétszeresére nőtt az új szerződések értéke. Igaz, ebben jelentős szerepet játszott a babaváró konstrukció megjelenése. Ez az év sem kezdődött egyébként rosszul az áruhitelek piacán: a januárban megkötött új szerződések 2,6 milliárd forintnyi állománya az ötödével haladta meg az egy évvel korábbit.

A karácsonyi ünnepek előtti időszak 2019-ben is erős volt ennél a termékcsoportnál: tavaly a negyedik negyedévben 9,1 milliárd forint értékben születtek új szerződések, ami 9,5 százalékos bővülés 2018 utolsó három hónapjához képest. Ennek alapján a 2019-ben megkötött áruhitel-szerződéseknek már majdnem a harmada keletkezett október és december között, miközben egy évvel korábban még a 31,5 százaléka. (Az áruhiteleknél egyébként nemcsak a karácsony előtti időszak erős, az iskolakezdés előtti időszakban is élénkebb a kereslet a szokásosnál.)

Az MNB adatai szerint az áruvásárlási hitelek állománya 29,3 milliárd forintot ért el 2020 januárjában, ami 2,4 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi 28,6 milliárdhoz képest. Ez a bővülési ütem viszont szintén elmarad a teljes piacétól, hiszen a fogyasztási hiteleknél ugyanebben az időszakban 28,4, az összes lakossági kölcsönnél pedig 16,3 százalékos állománynövekedést mért a jegybank. Mindezek tükrében az áruhitelek jelentősége is egyre kisebb a lakossági hitelpiacon: miközben tavaly januárban még a teljes portfólió 1,2 százalékát adták, idén az év elején már az 1 százalékot sem érte el a részesedésük.

A viszonylag szerény teljesítménynek több oka is lehet. Az egyik az, hogy a lakossági portfólióból egyre markánsabb részt kihasító személyi kölcsönök térnyerése az áruhitelekre is hatással lehet, a másik pedig, hogy a hagyományos konstrukcióknak sokszor igen magas az áruk a többi fogyasztásihitel-termékhez képest.

Az MNB termék-összehasonlító oldalának adatai szerint hat pénzügyi szolgáltató forgalmaz Magyarországon áruvásárlási hitelt. Az e szolgáltatóknál igényelhető összeg viszonylag széles sávban

– 20 ezer és kétmillió forint között – mozog, a futamidő pedig konstrukciótól függően három hónaptól akár öt évig is terjedhet. A teljes hiteldíjmutatónál is nagy a szórás: a kínálatban előfordul nullaszázalékos mutató éppúgy, mint 39 százalék feletti.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.