Pénz- és tőkepiac

Lecsengett a járvány az IPO-piacon

Felbátorodtak a tőzsdei megjelenésüket és forrásbevonásukat a koronavírus miatt elhalasztó cégek: a Warner Music 1,9 milliárd dolláros IPO-jával idei rekordot döntött, és a technológiai szektor aktivitása is egyre látványosabb.

Az első kereskedési napon 20,5 százalékkal erősödött a Warner Music Group (WMG) részvényárfolyama a Nasdaq elektronikus börzén, ékesen bizonyítva, hogy az amerikai közönség kiéhezett az elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) kínálta befektetési lehetőségekre. A többi között a Rolling Stonest, Madonnát, Ed Sheerant és a Pink Floydot is az ügyfelei között tudó WMG 77 millió részvényt dobott a piacra a megcélzott 23–26 dolláros sáv felső határához közelebbi 25 dolláros egységáron, hétmillióval többet az eredetileg tervezettnél. A szerdai kereskedés 27 dollárról indult, és az árfolyam 30,1 dollár közelében zárt. Az amerikai tőzsdék idei legnagyobb IPO-ját nem a zenekiadó terjeszkedéséhez szükséges friss források bevonása miatt szervezték, hanem azért, hogy a tulajdonosok tisztes profittal kiszállhassanak a cégből. Az IPO elsősorban a főrészvényes Access Industries érdekeit szolgálja, a társaság és vezetője, Len Blavatnik nagybefektető csökkentette befolyását a WMG-ben. A Reuters szerint Blavatnik már a pénzénél van, a befektetett 3,3 milliárd dollárjából 1,93 milliárd most visszajött, miközben a megmaradt pakettje révén továbbra is az ő szava érvényesül a stratégiai döntéseknél az IPO révén 12,75 milliárd dollárra értékelt zenepiaci társaságban. A Warner értéke az ukrán származású Blavatnik 2011-es beszállása óta megnégyszereződött. A március­ra tervezett IPO-t a koronavírus-járvány terjedésére hivatkozva elhalasztó WMG szekere nem fut valami jól, a cég a legutóbbi negyedévben 74 millió dolláros veszteséggel zárt, miközben egy évvel korábban még 67 milliós eredményt mutatott ki. A visszaesésben nagy szerepe volt annak, hogy a cég az új albumok, filmek és egyéb tartalmak kiadását is jegelte, igaz, a másik oldalon a kijárási korlátozások megdobták a streamforgalomból származó bevételeit. Mindenesetre a 2,98 milliárd dolláros adósságállományuk nem túl bizalomgerjesztő.

A Universal és a Sony mögött a harmadik legnagyobb zenekiadónak számító Warner egyébként a járványig minden soron pozitív adatokat szolgáltatott, bár a marzsok és a nyereség egyre szerényebb növekedése most nem teszi sztárrészvénnyé. A 2019-es üzleti évében bevétele 12 százalékkal 4,5 milliárd dollárra nőtt, míg üzemi eredménye 5,7 százalékkal, 256 millió dollárra gyarapodott. A cég megbízhatóan muzsikál, de szebben is szólhatna, ha költséghányadát lejjebb vinné a 40 százalékról. A WMG-t egyébként a Universal Music követheti a tőzsdén, igaz, erre még legalább két évet várni kell, a francia Vivendi médiakonszern 30 milliárd dollárra becsült értékű leányvállalata ugyanis nem sieti el a dolgot.

Elstartolt a ZoomInfo is

Az idei legnagyobb amerikai technológiai IPO is megtörtént: tegnap megkezdték a kereskedést a Nasdaqon a ZoomInfo üzleti információszolgáltató részvényeivel. A Carlyle Group befektetési társaság támogatásával felfuttatott cég az eredeti 19–20 dolláros ársáv felett, 21 dollárért adta el 44,5 millió részvényét, ezzel 934,5 millió dollárhoz jutott, piaci kapitalizációját pedig nyolcmilliárd dollár fölé nyomta. A ZoomInfo épp a járvány legnagyobb kárvallottjait tudhatja ügyfelei között, az idegenforgalmi, a kiskereskedelmi, az olajipari és a légi közlekedési szektor szereplőit. A cég figyelmeztetett is erre a kockázatra, de a befektetők a hosszú távú perspektívát vonzóbbnak látták a jelen helyzetnél, a figyelmeztetés nem tántorította el őket beszállási szándékuktól. | VG

 

Universal Vivendi Zoominfo IPO Warner Music Group Nasdaq
Ezek is érdekelhetik