Pénz- és tőkepiac

Megfeleződött az európai cégek profitja

A Refinitiv szektorelemzői szerint nagyot estek a bevételek és a profitok Európában a második negyedévben. A trendvonalba simulnak a Heineken, a Peugeot és az Alstom tegnap közölt számai is.

A sörértékesítésben globálisan is piacvezető holland Heineken részvényei azonnal 5 százalékot vesztettek az értékükből tegnap, amint kiderült, hogy a cég árbevétele éves összevetésben 16,4 százalékkal, üzemi eredménye 52,5, nettó nyeresége pedig 75,8 százalékkal zuhant az év első hat hónapja során. Az értékesítés volumencsökkenése ugyan csupán 13,4 százalék – ezen belül a söré 11,5 százalék – volt, ám az eredményszámokat az is rontotta, hogy éppen a legjövedelmezőbb éttermi és egyéb vendéglátóipari eladások zsugorodtak a leginkább.

A cég emiatt egy hektoliter sört átlagosan 3,6 százalékkal olcsóbban tudott eladni, mint egy évvel korábban. A mélypont egyébként áprilisban volt, azóta – a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések enyhítésével párhuzamosan – fokozatosan bővült a forgalom. A Credit Suisse elemzői szerint bevételi soron a vártnál kissé jobban, üzemieredmény-ágon azonban némileg az alatt teljesített a Heineken. A nagy rivális Carlsberg a múlt héten az előrejelzéseknél kedvezőbb üzemi eredménnyel rukkolt elő, amit a kínai piac visszapattanásának tulajdonítottak.

A Heineken sarokszámai már a második negyedéves európai gyorsjelentési szezon kezdetén jól jelzik a várható bevétel- és profitcsökkenés mértékét. A kontinens legszélesebb merítésű indexét, a STOXX 600-at alkotó társaságok átlagos árbevétele a Refinitiv részvénypiaci elemzői szerint ugyanis várhatóan 17,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten, míg átlagos nettó nyereségük 56,2 százalékkal. Az egyetlen profitnövekedést felmutató gazdasági részterület – a Refinitiv számításai szerint – az egészségügy volt (2 százalék), és még a bevételeit közel 13 százalékkal növelő technológiai szektor nyeresége is 18 százalékkal karcsúbb lett. Hasonlóképpen a közüzemi vállalatok bevétele is nőtt 17 százalékkal, de mégis ötödével esik a profitjuk. A lista végén az energiavállalatok mellett, amelyek forgalma több mint 39 százalékkal, nyeresége pedig 128 százalékkal zuhant, a nem alapvető fogyasztási cikkeket – például autókat, lakberendezési tárgyakat – gyártó cégek (bevétel: mínusz 34 százalék, profit: mínusz 133 százalék) és az iparvállalatok (mínusz 26 százalék, mínusz 94 százalék) helyezkednek el.

Mintha csak a Refinitiv előrejelzését illusztrálnák, tegnap a Peugeot és a szintén francia Alstom iparvállalat is nyilvánosságra hozott néhány fontos adatot. Jóllehet a Peugeot csupán azt közölte, hogy az első fél évben 1 033 253 darab gépkocsit adott el, ami 46 százalékos elmaradás 2019 első fél évétől, ám ebből is jól látható a világjárvány hatása. Érdekesség, hogy míg Európában 47 százalékkal kevesebb autót adtak el, a francia gyártó számára persze jóval kevésbé jelentős közel-keleti–afrikai régióban szinten maradt az értékesítés. Kedvezőbb számokat közölt a szupergyors TGV-vonatokról ismert Alstom, noha az összevetést nehezíti, hogy a konszern csak a június végén lezárt negyedévéről számolt be. Mindenesetre a társaság bevételei az egy évvel ezelőtti bázisidőszakhoz viszonyítva 27 százalékkal, 1,5 milliárd euróra estek, holott minden üzletágát sújtották a járvány miatt elrendelt korlátozások. Jó hír ugyanakkor, hogy az Alstomhoz befutó megrendelések stabilak maradtak, és mintegy 1,65 milliárd eurót tettek ki. Ennek megfelelően a menedzsment közölte, hogy a 2019–2023-as időszak 5 százalékosra tervezett bevételnövekedési rátáját csak minimálisan érinti a pandémia. A 2022–23-ra kitűzött üzemieredmény-célszámokon pedig egy jottányit sem változtatnak. A Refinitiv szintén elkészítette a következő negyedévekre szóló kitekintést a STOXX 600-as indexbe válogatott társaságokra vonatkozóan, amelyből kitetszik, hogy bár a most lezárt negyedév volt a mélypont az európai cégek számára, ugyanakkor éles fordulat egyelőre nem várható, hiszen a harmadik negyedévben 37 százalékkal, a negyedikben pedig 18,5 százalékkal gyengébb adózott eredményről adnak majd számot év/év alapon. Az igazi fellendülés jövő januárban jöhet 37 százalékos profitbővüléssel, egy év múlva pedig már 72,5 százalékot verhetnek a cégek az idei második negyedév átlagos nyereségszintjére.

A STOXX 600- tagok nyeresége

56,2

százalékkal csökkenhetett

Ezek is érdekelhetik