BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megfeleződött az európai cégek profitja

A Refinitiv szektorelemzői szerint nagyot estek a bevételek és a profitok Európában a második negyedévben. A trendvonalba simulnak a Heineken, a Peugeot és az Alstom tegnap közölt számai is.

A sörértékesítésben globálisan is piacvezető holland Heineken részvényei azonnal 5 százalékot vesztettek az értékükből tegnap, amint kiderült, hogy a cég árbevétele éves összevetésben 16,4 százalékkal, üzemi eredménye 52,5, nettó nyeresége pedig 75,8 százalékkal zuhant az év első hat hónapja során. Az értékesítés volumencsökkenése ugyan csupán 13,4 százalék – ezen belül a söré 11,5 százalék – volt, ám az eredményszámokat az is rontotta, hogy éppen a legjövedelmezőbb éttermi és egyéb vendéglátóipari eladások zsugorodtak a leginkább.

A cég emiatt egy hektoliter sört átlagosan 3,6 százalékkal olcsóbban tudott eladni, mint egy évvel korábban. A mélypont egyébként áprilisban volt, azóta – a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések enyhítésével párhuzamosan – fokozatosan bővült a forgalom. A Credit Suisse elemzői szerint bevételi soron a vártnál kissé jobban, üzemieredmény-ágon azonban némileg az alatt teljesített a Heineken. A nagy rivális Carlsberg a múlt héten az előrejelzéseknél kedvezőbb üzemi eredménnyel rukkolt elő, amit a kínai piac visszapattanásának tulajdonítottak.

A Heineken sarokszámai már a második negyedéves európai gyorsjelentési szezon kezdetén jól jelzik a várható bevétel- és profitcsökkenés mértékét. A kontinens legszélesebb merítésű indexét, a STOXX 600-at alkotó társaságok átlagos árbevétele a Refinitiv részvénypiaci elemzői szerint ugyanis várhatóan 17,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten, míg átlagos nettó nyereségük 56,2 százalékkal. Az egyetlen profitnövekedést felmutató gazdasági részterület – a Refinitiv számításai szerint – az egészségügy volt (2 százalék), és még a bevételeit közel 13 százalékkal növelő technológiai szektor nyeresége is 18 százalékkal karcsúbb lett. Hasonlóképpen a közüzemi vállalatok bevétele is nőtt 17 százalékkal, de mégis ötödével esik a profitjuk. A lista végén az energiavállalatok mellett, amelyek forgalma több mint 39 százalékkal, nyeresége pedig 128 százalékkal zuhant, a nem alapvető fogyasztási cikkeket – például autókat, lakberendezési tárgyakat – gyártó cégek (bevétel: mínusz 34 százalék, profit: mínusz 133 százalék) és az iparvállalatok (mínusz 26 százalék, mínusz 94 százalék) helyezkednek el.

Mintha csak a Refinitiv előrejelzését illusztrálnák, tegnap a Peugeot és a szintén francia Alstom iparvállalat is nyilvánosságra hozott néhány fontos adatot. Jóllehet a Peugeot csupán azt közölte, hogy az első fél évben 1 033 253 darab gépkocsit adott el, ami 46 százalékos elmaradás 2019 első fél évétől, ám ebből is jól látható a világjárvány hatása. Érdekesség, hogy míg Európában 47 százalékkal kevesebb autót adtak el, a francia gyártó számára persze jóval kevésbé jelentős közel-keleti–afrikai régióban szinten maradt az értékesítés. Kedvezőbb számokat közölt a szupergyors TGV-vonatokról ismert Alstom, noha az összevetést nehezíti, hogy a konszern csak a június végén lezárt negyedévéről számolt be. Mindenesetre a társaság bevételei az egy évvel ezelőtti bázisidőszakhoz viszonyítva 27 százalékkal, 1,5 milliárd euróra estek, holott minden üzletágát sújtották a járvány miatt elrendelt korlátozások. Jó hír ugyanakkor, hogy az Alstomhoz befutó megrendelések stabilak maradtak, és mintegy 1,65 milliárd eurót tettek ki. Ennek megfelelően a menedzsment közölte, hogy a 2019–2023-as időszak 5 százalékosra tervezett bevételnövekedési rátáját csak minimálisan érinti a pandémia. A 2022–23-ra kitűzött üzemieredmény-célszámokon pedig egy jottányit sem változtatnak. A Refinitiv szintén elkészítette a következő negyedévekre szóló kitekintést a STOXX 600-as indexbe válogatott társaságokra vonatkozóan, amelyből kitetszik, hogy bár a most lezárt negyedév volt a mélypont az európai cégek számára, ugyanakkor éles fordulat egyelőre nem várható, hiszen a harmadik negyedévben 37 százalékkal, a negyedikben pedig 18,5 százalékkal gyengébb adózott eredményről adnak majd számot év/év alapon. Az igazi fellendülés jövő januárban jöhet 37 százalékos profitbővüléssel, egy év múlva pedig már 72,5 százalékot verhetnek a cégek az idei második negyedév átlagos nyereségszintjére.

A STOXX 600- tagok nyeresége

56,2

százalékkal csökkenhetett

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.