A tőzsdén nagyon megmozgatta a Thyssenkrupp-részvények árfolyamát az acélipari üzletág esetleges eladásának híre. Ha az üzlet megköttetik, 200 éves tradícióval hagy fel a konszern.
Robbanásszerű emelkedésbe kezdtek a Thyssenkrupp részvényei péntek délelőtt Frankfurtban, amikor a brit Liberty Steel bejelentette, hogy nem kötelező vételi ajánlatot tett a német társaság acélipari üzletágára. Bár a közlemény nem tért ki a megajánlott vételárra, a részvények egy darabig 25 százalékos pluszban is jártak, amiből zárásra is megmaradt csaknem 11 százalék. Ha az üzlet létrejön, a Thyssen AG és a Krupp Művek egyesüléséből létrejött iparvállalat 200 év után hagy fel az acélgyártással. A csoport magyarországi tevékenységét valószínűleg nem érintik a változások.
A Liberty Steel indiai származású főtulajdonosa, Sanjiv Gupta szerint a két cég termékportfóliója, vevőbázisa és földrajzi jelenléte remekül kiegészítené egymást. A brit társaság saját adatai szerint az éves forgalma tavaly elérte a 13 milliárd fontot, és harmincezer munkavállalót foglalkoztat négy kontinens kétszáz telephelyén.
A Thyssenkrupp meglehetősen visszafogottan reagált az ajánlatra, ígérve, hogy alaposan áttanulmányozzák a tartalmát. Hangsúlyozták: tárgyalnak a többi érdeklődővel is, sőt, ezek között megnevezték a svéd SSAB-ot és az indiai központú, de már Európában is jelen lévő Tata Steelt is. A menedzsment nem kizárólag komplett értékesítésben gondolkodik, szóba jöhet a szakmai partnerség, valamint a részleges eladás is – fejtette ki Martina Merz vezérigazgató.
Az európai acélgyártás – főként az autóipari megrendelések visszaesése következtében – kapacitásfelesleggel küszködik. Emellett az átállás a klímabarát termelésre óriási beruházásokat igényel. A Thyssenkrupp, tekintettel a nehéz helyzetre, tavaly már megpróbálta az egyesülést a Tata Steel európai leányvállalatával is, azonban az európai versenyhatóság elkaszálta a tervet. Július végén az esseni központú konszern bő 17 milliárd euróért elpasszolta a liftgyártó divízióját, és ezzel pénzügyi értelemben levegőhöz jutott, ám továbbra is nagy pénzeket emészt fel a modernizáció és az adósságállomány csökkentése. A világjárvány is áthúzta a cégvezetés számításait, idén milliárdos lehet a veszteség. Az IG Metall szakszervezet néhány napja azt követelte, hogy az állam szerezzen részesedést a cégben az acélgyártás megmentése érdekében. Észak-Rajna–Vesztfália miniszterelnöke, Armin Laschet azonban közölte, az állami bevásárlás nincs napirenden. A szakszervezetnek nem tetszik a Liberty Steel ajánlata, szerintük a brit cégnek nincs semmiféle koncepciója, csupán egyet tud: alulfinanszírozott gyárakat üzemeltetni. Pedig a Liberty megkísérelte a szakszervezet megnyerését – a Bloomberg úgy tudja, jelezték, hogy Kelet-Európában folyó gyártást telepítenének át Duisburgba.
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a liftgyártás után az acéliparból is kivonul a cég, akkor mi marad a palettáján. Nos, további tíz ágazatban tevékenykedik, a hadihajók és tengeralattjárók építésétől a vegyiparon át az autóalkatrész-gyártásig. Hazánkban túlnyomóan az utóbbi területhez tartozó cégek vannak jelen, acélgyártási kapacitást nem telepített hozzánk a cégcsoport. Nyolc telephelyen működik az országban az egyebek között acélkereskedelemmel is foglalkozó, 300 embernek munkát adó Thyssenkrupp Materials Hungary Zrt., amelynek tevékenységét valószínűleg nem fogja érinteni az esetleges üzletág-értékesítés, mivel a hasonló esetekben mérvadó gyakorlat szerint ilyenkor szerződésben kötik ki az idegen kézbe kerülő gyártás és az értékesítési részleg közötti együttműködést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.