BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A száraz november fejfájást okozott az Airbusnál

Az Airbus a tavalyinál 34 százalékkal kevesebb repülőgépet szállított le megrendelőinek az első tizenegy hónapban, viszont egy decemberi hajrával teljesíteni tudja az 550 darabról szóló, a járvány miatt év közben redukált tervét. Az októberi 72 utasszállító után és a múlt hónap 64 darabos teljesítményével 477-re gyarapodott az idén átadott gépek állománya. A páneurópai gyártó az 56 keskeny törzsű Airbus mellett nyolc széles törzsű A350-est is leszállított, ami jóval magasabb ára miatt megnyugtató lehet a cég készpénztermelését árgus szemmel követő befektetőknek. Az viszont aggaszthatja őket, hogy az Airbus „száraz novembert” tartott, azaz egyetlen megrendelés sem futott be hozzá, s ez már a negyedik ilyen hónap március óta. A cégnek azonban így is több mint tíz évébe telik, amíg a mai, csökkentett termelési ütem mellett teljesíti az összességében 7302 darabra szóló, még érvényben lévő megrendeléseit, amelyek között 297 idén leadott tétel van. Novemberrel bezárólag 84 gép megrendelését töröltek, köztük tíz darab A220-asét, amelyeket a bahreini Gulf Air mondott vissza – írja a Reuters.

A Boeing háza táján viszont ismét jó hangulat uralkodik azután, hogy a visszaengedik a légtérbe a 737 MAX-ot, amelynek a típushibái két gép és 346 emberélet elvesztéséhez vezettek. A húsz hónaposra nyúlt javítási és engedélyeztetési folyamat a járvány miatti keresletcsökkenéssel súlyosbítva keményen betett a Boeingnak, amely a tízmilliárd dollárt meghaladó javítási számla és a megrendelések elapadása miatt veszteséges lett, adóssága pedig 61 milliárd dollárra szökött. A Boeingnál a statisztika még az októberi 13 átadott gépnél és a 111 darabos összesített darabszámnál jár. A novemberről annyit tudni, hogy az A350-es közvetlen vetélytársának számító 787 Dreamlinerekből egy sem repült rendeltetési helyére. A modell gyártását az év eleji havi 14-ről öt darabra redukálták, az ominózus MAX-okét majd’ fél évre le is állították, mivel már finanszírozni sem volt értelme a gyártást, és az elkészült 450 repülő tárolása sem volt éppen ingyen. A 87 mil­liárd dolláros értéket képviselő földi MAX-flottát még át kell alakítani a repülési hatóság (FAA) november 18-i határozatának megfelelően, csak utána lehet leszállítani a vevőknek.

Az első menetrendszerű MAX december 29-én repül Miamiból New Yorkba az American Airlines kötelékében. Európában a Boeing gépét biztonságosnak nyilvánították ugyan, de a felszállási engedélyre januárig még várni kell. Mint ahogy a MAX legnagyobb európai megrendelőjének, a Ryanairnek is várnia kell az első MAX-okra, az első ötvenet a jövő nyári szezonra ígérték. A két cég között a bizalom töretlen, ezt igazolja, hogy az ír fapados 75 darabos új megrendelést adott le a MAX-okra, 3403 darabosra növelve a várólistát, amelyen 210 géppel és 22 milliárd dollárral szerepel a neve. A Boeingnál a november sikeres volt, a jó hírekre 65 százalékos raliba kezdett a részvényárfolyam, eközben az Airbusé 40 százalékkal erősödött.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.