BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenő forgalom, apadó nyereség a Metrónál

Kriván Bence | Elégedett a szep­tember végével zárt pénzügyi évével a Metro nagykereskedelmi óriás vezetése, amely immár a járvány utáni időszakra fókuszál. A számokat elnézve a helyzet nem annyira rózsás, a forgalom és az EBITDA egyaránt csökkent, s a csoport egy éven át folyamatosan működő egységei 140 millió eurós veszteséget hoztak össze. A pénzügyi eredmény ugyanakkor 460 millió eurós pluszt mutat, amiben nagy szerepe van a kínai Metro hálózat tavaszi eladásának. Van tehát miből fellelkesíteni a járványidőszak számain bánkódó részvényeseket, s ennek a menedzsment eleget is tesz, hiszen a tavalyihoz hasonlóan 70 cent osztalék kifizetését javasolja. A profit 55 százalékát fordítják erre. Ez a jó hír és a cégvezetés által tegnap felvázolt pozitív jövőkép elég volt ahhoz, hogy a Metro-részvények 3 százalékkal dráguljanak Frankfurtban.

A cég az orosz piacban látja a legnagyobb fejlődési potenciált, ott felvásárlásokkal erősítené pozícióit, emellett milliókat költ a digitalizációra, valamint bízik abban, hogy a vendéglátóipar (HoReCa) a járvány elültével ismét a régi fényében tündököl majd, s növeli a nagyjából egyharmadára visszaesett részarányát a Metro eladásaiban. A csoport a pénzügyi évben 5,4 százalékkal alacsonyabb, 25,63 milliárd eurós bevétellel zárt, kiigazított EBITDA-ja 36 százalékkal, 1,11 milliárd euróra zsugorodott. A 13 egységből álló magyarországi hálózat éves forgalma 7 százalékkal, 438 millió euróra mérséklődött. A Metro robusztus, 3-4 százalékos forgalomnövekedéssel jellemezhető fejlődési időszakába lépett, s könnyebbséget jelent számára az is, hogy adósságállományát egy év alatt 5,4 milliárdról 3,8 milliárd euróra faragta le. Finanszírozási gondjai nincsenek a 97,6 ezer fős vállalatnak, ezért jelezték is, hogy nem szorulnak a német állam foglalkoztatási támogatására.

A Metro csoportról 2017-ben leválasztott Ceconomy a tavalyinál 1,8 százalékkal szerényebb, 20,83 milliárd eurós bevétellel zárta az üzleti évét. A MediaMarkt-Saturn műszakicikk-kereskedelmi óriás tu­lajdonosának üzemi szinten 80 millió euró volt a vesztesége, az adózott eredmény pedig mínusz 237 millió euró. Az online értékesí­tésnek viszont kedvezett a járvány, a forgalom ötöde már innen származott, az éves bővülés 43 százalékos volt ezen a téren. Az árfolyam 28 százalékot ugrott tegnap arra a hírre, hogy a cégvezetés az októberrel indult új üzleti évben 320–370 milliós eurós üzemi eredményt lát reálisnak, ez a járvány előtti év profitjának 80-90 százaléka. A másik doppingszer az a hétfő esti bejelentés volt, hogy a Ceconomy vezetése elásta a csatabárdot a MediaMarkt-Saturn hálózat társalapító-főrészvényesének számító Erich Kellerhals örökösei­vel, 815 millió euróért kivásárolva őket a cégből. A fejlődés gátját képező belharc ezzel eldőlt, bár Kellerhalsékat készpénz mellett Ceconomy-részvényekkel fizették ki, azaz hallathatják még a hangjukat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.